Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.

Oké dank je wel dat wist ik niet. Ik was al van plan om inderdaad soda te gaan gebruiken, dit onderschrijft dit.

Gisteren een paar zakken met kleding naar de textielcontainer gebracht. 

T shirt voorraad uitgezocht en deeltje kast opgeruimd. Ik blijk meer te hebben dan ik dacht aan kleding

Ies

Ies

09-09-2026 om 15:15

Kledingkast van manlief uitgemest. Dat gaat in principe tegen mijn principes in, om dat voor een ander te doen. Maar hij heeft momenteel ontzettend weinig tijd en ik heb er ook baat bij als het wat geordender is omdat ik de was opruim. (Zijn en mijn was zit door elkaar in wasmand en ik ruim dan gelijk op zodat ik ook weer verder kan, ik doe bijna alle was in huis. Kinderen krijgen de was schoon in een wasmand. 
De laatste jaren hebben we samen een hoop spullen gewoon in zijn kast gepropt. Nu weer orde Een beetje dan, want hij heeft net als ik veel te veel kleding. 90% draagt hij nooit en de kast is klein dus…binnenkort maar eens samen doorheen. Het gaat bij hem echt om veel heel oude kleding want hij koopt nauwelijks nieuw. Maar doet dus gewoon nooit iets weg. 
Verder niet zoveel tijd, lang gekookt voor een aantal dagen en gelijk ook voor familielid dat over moet stappen op een natriumarm dieet. Zal niet mee gaan vallen want ze eten ontzettend zout, veel kant en klaar etc. Door hun hoge leeftijd en beperkingen krijgen ze het ook niet altijd goed geregeld meer. 

@les ik lees wat je schrijft over koken voor familielid dat op leeftijd is en zoutarm. Ben je bekend met uitgekookt.nl? Mijn vader is wat beperkt en kan niet koken en dit zijn behoorlijk oké maaltijden en veel keuze en ook op minder zout te sorteren. Bestellen kan online en telefonisch. Ik vind het echt een uitkomst.

Herkenbaar wat je schrijft over de kleding van je man. Wij hadden iets dergelijks een tijd terug ook. Ik heb toen op een bepaald moment een hele stapel weggooien en een stapel twijfel gedaan. De stapel twijfel laten doornemen. Dat scheelde een boel gedoe. Natuurlijk is het eigenlijk zijn eigen pakkie an, maar als het door legitieme redenen blijft liggen dat moet het maar zoals het gaat. 

Mijn vriend is ook gehecht aan al zijn kleding. Vorige week had ik iets gepakt wat hij nooit aan heeft en wat naar mijn idee wel voor kluskleding gebruikt kon worden maar dat was 'zijn goede goed' en dat moest ik snel terug hangen. 
Hij is opgegroeid in armoede en ik heb het idee dat dat nog wel door werkt in hoe hij nu naar zijn kleding kijkt. Alles wordt bewaard voor als hij dikker wordt/dunner wordt/gaat klussen of als hij weer iets heeft wat er bij past. 

Vandaag na familiebezoek ben ik moe. Heb wel van twee kratten met spullen één krat kunnen maken. Er is niks weg maar het is toch wat meer geordend.

Ies

Ies

09-09-2026 om 18:19

Ninoea, dankje! Zal de site onthouden, ziet er goed uit. Misschien krijg ik ze nog weleens zo ver, ze willen er nog niet zo aan dat ze veel minder zelf kunnen.
Partner hier doet me wat als ik zomaar kleding van hem wegdoe Ik verstop wel graag het eea als ik het echt foeilelijk vind. Hoe lelijker ik het vind, hoe vaker hij het draagt lijkt het soms. 

Dat wegdoen is een kwestie van jaren geweest. Dat is niet zomaar uit het niets ontstaan.  

Voor mijn partner is zijn kleding ook een soort verzameling. Werkkleding van jaren terug: dat is handig bij het klussen. Een broek die hij te klein gekocht heeft: Die was van 'tweedehands winkel X' en die past heus wel weer eens. Een zomerhemd dat ik hem de hele zomer niet heb zien drasgen: Dat is van een merk, dat is mijn goeie goed. 

Gelukkig koopt hij de dingen wel heel goedkoop maar juist dan denk ik, doe gewoon de helft weg. 

Vandaag staat mijn salontafel op het programma. Had eigenlijk als doel die elke dag bij te houden maar dat heb ik dus niet gedaan en staat nu weer vol. Had ook wat dingen gefotografeerd voor MP en die staan nu ook op tafel.   

Ies

Ies

11-09-2026 om 15:39

Ninoea schreef op 09-09-2026 om 19:24:

Dat wegdoen is een kwestie van jaren geweest. Dat is niet zomaar uit het niets ontstaan.

Ninoea, ik irriteer me mateloos aan mezelf. Heb veel en veel te veel geduld. Ben nu weer (na lang wegkijken) bezig met de zooi op een aantal plekken en verzuip er weer totaal in. En het ergste is, dit is echt de zoveelste keer Ik ga niet goed om met mezelf. We hebben allemaal (ook ik) zoveel zooi het huis in gesleept de afgelopen jaren en er is niet meer doorheen te komen. Uiteraard sleep je niks je huis in wat je niet goed kunt beheren maar die les leer ik blijkbaar maar moeilijk. 
We hadden ondanks afspraken nog helemaal niet goed opgeruimd. Ja ik eindeloos maar zonder echt resultaat. De laatste maanden sijpelt er weer een hoop huis in (kinderen vanuit studentenkotten weer in huis enz) en de enige die er last van heeft ben ik. 
Er raakt dus weleens een plekje opgeruimd maar a) dat stroomt sneller weer vol dan dat ik met mijn ogen kan knipperen en b) het totaal blijft ongeorganiseerd en onoverzichtelijk. 
Sorry lang verhaal, moest blijkbaar wat kwijt 

In ieder geval lijkt mijn knop wel om nu. (en hoop ik dat ‘ ie blijft) 

Ik realiseerde me dat ik kan blijven reorganiseren maar er moeten gewoon héél veel spullen weg. Ik zie nu door de bomen het bos niet meer.

Vandaag daarmee een start gemaakt en ik heb iig weer een beetje een gevoel van controle terug. Door een flinke bubs aan verzorging producten gegaan en héél erg veel weggedaan. Wat heerlijk!! Eindelijk die eindeloze flessen met bodylotion die ik al jaren in mijn handen heb! Zonder ze ooit te gebruiken wat een waanzin. Een hele hoop zooi is van dochter maar veel producten zijn toch niet eindeloos houdbaar dus ik was er klaar mee. Een paar spullen van dochter op een plek gezet waar het me niet stoort. Ze is een paar maanden weg en mocht ze er ooit naar vragen hoop ik dat ik nog weet waar het ligt. Maar waarschijnlijker gaat ze er nooit meer aan denken, ze heeft meer dan ze in één leven kan gebruiken. 
En een hoop zijn cadeautjes natuurlijk die je her en der krijgt en wat moet je er in godsnaam mee. Ja, eindeloos bedenken hoe je het weer af gaat voeren, wie je er wel blij mee kunt maken enz. 
Ik wil nu echt even niet meer eindeloos  kleine klusjes doen die nauwelijks wat opleveren. Nu echt de bezem door het huis met echt resultaat opdat het hopelijk een keer leefbaar wordt. Ik kan geen zooi meer zien! 

Gisteren werd mijn dag onverwacht een rollercoaster en vandaag ben ik moe en leg ik mijzelf niet teveel verplichtingen op. 

Mijn karton is opgehaald. Stom want ik ergerde me zo aan dat stomme karton, maar nu het weg is zie ik dat er nog meer werk aan de winkel is. 

Ik heb een pannekoekenplant die ondertussen uit ongeveer 25 kleine plantjes bestond. In de zomer is deze een paar keer bijna verdroogd en deze heeft nu heel veel wortels. Ik heb alles uit elkaar gehaald en in het water gezet. Geeft nu juist meer troep dan toen het nog in de pot zat, haha. 

Ik hoop mij morgen wat beter te voelen en dan even flink aan de gang te gaan. Wat ik nog wel kan doen vandaag is de vaatwasser leeg, vullen en weer aan zetten. Dat scheelt in ieder geval iets. 

Ies

Ies

12-09-2026 om 11:28

Vandaag minder tevreden. Door oude kleding gegaan en best een deel weggewerkt. Maar toch ook weer spullen van de ‘weg’ stapel later weer teruggepakt, al zijn het kleren die ik al jaren niet draag. Toch die stomme stem die steeds maar zegt ja maar als….gggrrrr. 

Ies

Ies

12-09-2026 om 14:51

Vandaag helemaal alleen en dat komt nog maar nauwelijks voor dus…(ben ik allemaal leuke dingen gaan doen. Oh nee) 
Begonnen aan de plekjes met open etenswaar en toen bedacht ik dat ik het best ze allemaal kon doen dan. Dus alle 5 (!) de plekken/ lades met etenswaar uitgemest. Was erg veel werk en moe nu. Even rust met wat lunch.
Heb heel veel weg kunnen doen en ik hoefde mezelf niet eens te overtuigen  Wat een puinhoop en wat een verspilling, ik schaam me dood. Op heel veel plekken kwam ik de laatste jaren nauwelijks, zelf kook ik heel basic. Neemt niet weg dat er ook restjes van mezelf lagen van probeersels die te lang open lagen. Maar ook veel van de kinderen. Dochter die veel zoetigheid bakt,(doe ik niet)  geïnteresseerd was in Aziatische keuken (en ik nauwelijks dus ik keek niet naar die talloze ingrediënten om) en nog vanalles en nog wat. We lijken wel een restaurant!  
Nu alleen nog maar alles terugzetten, dat is niet het vervelendste werk. Ik kan nu ook het eea wat reorganiseren, de keuken is maar klein en ik liep op sommige punten steeds vast. En er is een hele berg afwas en spul voor glasbak. 
Ook door mijn ‘klus’ kleding gegaan. Teveel naar mijn zin gehouden maar er ligt toch ook een hele berg voor weg. 
Gelukkig heb ik nog wat afgesproken met een vriendin straks want anders zou ik niet meer stoppen geloof ik. 

Ies schreef op 12-09-2026 om 14:51:

Vandaag helemaal alleen en dat komt nog maar nauwelijks voor dus…(ben ik allemaal leuke dingen gaan doen. Oh nee)
Begonnen aan de plekjes met open etenswaar en toen bedacht ik dat ik het best ze allemaal kon doen dan. Dus alle 5 (!) de plekken/ lades met etenswaar uitgemest. Was erg veel werk en moe nu. Even rust met wat lunch.
Heb heel veel weg kunnen doen en ik hoefde mezelf niet eens te overtuigen Wat een puinhoop en wat een verspilling, ik schaam me dood. Op heel veel plekken kwam ik de laatste jaren nauwelijks, zelf kook ik heel basic. Neemt niet weg dat er ook restjes van mezelf lagen van probeersels die te lang open lagen. Maar ook veel van de kinderen. Dochter die veel zoetigheid bakt,(doe ik niet) geïnteresseerd was in Aziatische keuken (en ik nauwelijks dus ik keek niet naar die talloze ingrediënten om) en nog vanalles en nog wat. We lijken wel een restaurant!
Nu alleen nog maar alles terugzetten, dat is niet het vervelendste werk. Ik kan nu ook het eea wat reorganiseren, de keuken is maar klein en ik liep op sommige punten steeds vast. En er is een hele berg afwas en spul voor glasbak.
Ook door mijn ‘klus’ kleding gegaan. Teveel naar mijn zin gehouden maar er ligt toch ook een hele berg voor weg.
Gelukkig heb ik nog wat afgesproken met een vriendin straks want anders zou ik niet meer stoppen geloof ik.

Dat zijn gelijk plekjes voor de hele week!

Hier alleen het oud papier opgeruimd...

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.