Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
RavIvaR
26-01-2026 om 15:57
Zo werkt dat vaak, Riony.
Bij mij in ieder geval wel. Vaak vind ik beginnen het lastigste terwijl als ik eenmaal bezig ben ik meestal meer doe dan ik van plan was. Heb je al zicht op een nieuwe wasmachine?
rionyriony
26-01-2026 om 17:25
Hij stinkt en geeft een foutmelding, RavIvaR. De foutmelding is er een waar ik lange tijd achteraan ben gegaan, ik heb alles gedaan wat me aangeraden werd, en aanvankelijk vond ik tot mijn verrassing en opluchting een kleurendoekje in het pluizenfilter, dus ik enthousiast omdat dat alles kon verklaren, maar hij geeft steeds fanatieker die foutmelding. Kan toch moeilijk elke keer op de grond gaan liggen om de machine handmatig leeg te laten lopen.
Hij stopt als voorzorg; niet omdat het nodig is. Eigenwijze dingen.
Dus nu óf een monteur laten komen, en die moet dan iets vervangen wat het waterpeil goed registreert en doorgeeft aan het systeem, zodat hij stopt met die foutmelding, óf een geheel nieuwe kopen. Maar heb nog niet besloten. Ik vind het allebei even vervelend. En ik denk dat die vieze lucht in de was niet stopt zolang de oude (meer dan 16 jaar) hier blijft staan.
Met de hand gewassen kleren ruiken erg lekker.
Moosey
26-01-2026 om 17:45
Lief en ik hebben de maandagmiddag aangemerkt als verhuis-voorbereiding-tijd. Vandaag zijn we bijna de hele schuur rondgegaan op alles wat er weg kon (véél) naar kringloop en stort. Alles gecategoriseerd weggezet en zaterdag komen er wat mensen helpen sjouwen, dan gaan we een paar keer op en neer naar de milieustraat.
En nog een paar dingen op Marktplaats gezet, hopelijk raken we die een beetje leuk kwijt.
Knutselkei
26-01-2026 om 19:01
keukenlade was kapot, dus meteen schoongemaakt toen hij gemaakt werd.
RavIvaR
26-01-2026 om 20:31
Ik kan me zo voorstellen dat het na 16 jaar wel tijd is voor een nieuwe, Riony.
Al ruikt met de hand gewassen kleding inderdaad lekker.
Goed bezig Moosey! Werk waar je ook meteen resultaat van ziet.
Knutselkei
27-01-2026 om 15:48
Manlief had gisterenavond laat een glas laten vallen bij de bank dus dat was mijn klus vanvandaag. De resten overal opzoeken en opzuigen,dweilen. Hij had alles opgeruims...dacht ie 
Knutselkei
27-01-2026 om 18:03
Onder het koken de kruidenbakjes meteen meegepakt. Dat voelt dan toch wel fijn, geen extra tijd en toch klaar.
Loulou39
14-02-2026 om 18:38
Met een stofdoek door de toiletruimte (hoe noem je dat?) gegaan. Er staat niet veel want daar hou ik niet van, maar de spiegels, geurstokjes en kaarsen, het wastafeltje en alle hoekjes en randjes gedaan.
De enorme spiegel in de badkamer gepoetst en daarnaast een plankje opgehangen.
Hopelijk morgen de planken in m’n kledingkast veranderen en alles wat anders inrichten, en de badkamer even goed poetsen. Ontkalken en even de kast van z’n plek om schoon te maken. De rest hou ik natuurlijk dagelijks/wekelijks bij, maar dit is zo’n uitstelklus.
GroenTuintje
15-02-2026 om 09:28
Hier de woonkamer ontspult, lades uitgeruimd. En wat is dat toch heerlijk opruimen
. Deel gaat naar kringloop en deel gaat op mp 
Knutselkei
15-02-2026 om 09:43
Ik ben in zoon zijn oude kamer bezig afgelopen weken, alles eruit, behang van de muur, muren verven,kozijnen in de primer.etc
Klus van de dag/week/maand whahahha. Met vertraging door mantelzorg voor vriendin,waar ik nu veel hulp biedt.
Maar t voelt goed,leidt lekker af.
Ik pak nog steeds elke dag iets klein extra mee. Gisteren besteklade en eergisteren achterwand en buitenkant keukenkastjes. Meestal onder het eten koken of wachten dat mijn eitje kookt.
rionyriony
18-02-2026 om 10:34
Ik heb (eindelijk) maar even een plank gehaald als afscheiding tussen gaskookplaat en aanrecht. Hij past precies, en ik kan hem nu uittrekken op een rail om de afscheiding te verbreden als ik geen bakspetters op het aanrecht wil. Want ik bleef maar aan het poetsen. Zit nog wel te dubben over de kleur. De kleur zoals die nu is (granietprint) houden of wit verven.
Melamine steenprint is handig schoon te schrobben, maar wit gespoten staat hij vermoedelijk iets vrolijker. Daar moet ik nog over nadenken. Ik had natuurlijk ook wit kunnen kopen, maar deze had al het goede formaat. Anders krijg je weer zo'n zaagvlak dat water kan opzuigen.
In principe dus weer een keukenklus opgelost.
RavIvaR
18-02-2026 om 15:21
Goed bezig Riony, al snap ik het geloof ik niet helemaal. Nu moet je dan toch naast het aanrecht dat meestal toch wel vies wordt ivm de voorbereidingen van het koken ook de nieuwe plaat afdoen? Of zie ik iets over het hoofd?
RavIvaR
18-02-2026 om 15:26
Hier vandaag wel wat huishoudelijke klusjes gedaan, maar vooral de gebruikelijke; Stofzuiger, was, handwas en poetsen. Wel allemaal nodig en nuttig.
lientje69
18-02-2026 om 15:47
Ik heb het rek in de oven grotendeels schoongemaakt. Ondanks gebruik van bakpapier toch vies geworden. Is nog niet helemaal naar mijn zin maar had niet meer energie helaas.