Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
Smulkruimel
07-02-2025 om 08:26
Herfstappeltaart schreef op 07-02-2025 om 08:12:
[..]
Wauw...
En dan ben ik de kelder nog vergeten 🙈 die doe ik 1x week stofzuigen en eens in de zoveel tijd de vloer dweilen. Plankjes elke 1x2 weken een doekje erover. Daar staan spullen voor mijn werk dus moet wel een beetje netjes blijven.
Staat ook nog een grote koelkast. Op de plankjes in de koelkast heb ik placemats gelegd. En hoef ik alleen als het nodig is de placemats eruit te halen, even in een sopje en schoon.
FaithfulDuck87
07-02-2025 om 09:22
Herfstappeltaart schreef op 07-02-2025 om 08:12:
[..]
Wauw...
nou dat. Ten eerste heb ik voor zoiets absoluut geen tijd, maar imo beetje ocd
Smulkruimel
07-02-2025 om 09:47
Friezinnetje schreef op 07-02-2025 om 09:22:
[..]
nou dat. Ten eerste heb ik voor zoiets absoluut geen tijd, maar imo beetje ocd
Ik snap wel dat het heel obsessief klinkt maar wat ik aangaf is de keuken mijn werkplek/bedrijf in huis en moet gewoon schoon zijn en er komen ook klanten langs. Net als een horecakeuken of bakkerij die elke dag schoongemaakt wordt. En daar hoort dan ook de bijkeuken en woonkamer bij. Gelukkig zijn die niet zo groot en is alles opgeruimd. Geen overvolle kastjes en plankjes. Het hoort ook bij mijn werk. En als ik vrij ben hoeft het wat minder precies maar heb inmiddels zo'n routine dat het er gewoon bij hoort. Het lijkt heel veel maar als ik me niet laat afleiden ben ik denk ik in 15-20 minuten klaar met alles. Net als de badkamer. Na tandenpoetsen even een doekje door de wastafel en wc borstel door toilet en klaar. Is misschien 1 of 2 minuten werk.
Moet wel zeggen dat toen ik mijn bedrijf nog niet aan huis had ik het niet elke dag bijhield. Toen was ik 1 dag per week een paar uur aan schoonmaken en vond dat vreselijk. Nu gaat het ongemerkt gewoon tussendoor. Dat vind ik zelf veel fijner.
Wat ik niet doe is de hobbykamer van man en is een enorme bende. Maar daar stoor ik me totaal niet aan. Deur dicht en klaar.
En schoonmaken is zeker geen hobby van me, kastjes, plankjes en laatjes enzo opruimen en overzichtelijk maken wel 😊
Morgen aan de slag in de overvolle garage van een vriend. Samen overzicht in de chaos aanbrengen vind ik echt leuk om te doen.
rionyriony
07-02-2025 om 11:54
Ben blij met mijn tv die het weer prima doet.
Vandaag keukenlade B2 gedaan. Er staan twee rijen borden achter in, en daarvóór ligt iets heel anders: allerlei soorten afstofspullen, doeken, plumeaus, en alles wat je voor dat soort acties nodig hebt.
Omdat dat wel érg snel bekeken was heb ik nog een smoezelige deur schoongemaakt, met een nat vachtrollertje.
Verder nog twee winterstukjes zitten maken van lichtgroene dennentakken en lichtbruine dennenappels. Ik was nog niet in de stemming voor de lentebloesems die ik eerst had geprobeerd.
Luz
07-02-2025 om 12:33
Ik doe graag mee, als dat mag.
Mij huis ziet er zo op het oog heel netjes uit, wordt ook elke week (deels) gepoetst door de poetshulp. Maar er zijn diverse 'rampgebieden'. Eén daarvan was mijn dressing. Ik kon er gewoon letterlijk niet meer in, de vloer lag en stond vol met stapels tijdschriften, wasmanden etc ...
Ik ben nu een week geleden begonnen met opruimen, tussendoor, want ik werk fulltime. De kinderen zijn toevallig alledrie tegelijk op vakantie waardoor ik dingen tijdelijk op hun kamer kon stockeren. Op de kasten in de dressing lagen stapels ingelijste foto's (in hele grote lijsten) waar ik nog geen plaatsje voor heb gevonden (sinds verhuizing jaaren geleden, van een huis met veel wanden naar een huis met weinig beschikbare wanden).Qua kleding en schoenen heb ik niet zo heel veel weggedaan (drie paar schoenen), maar heb alles wel Marie Kondo-gewijs opgerold, alles op seizoen gehangen en zo. De dressing kan zo in een magazine nu
Enige probleem: de troep die ik eruit heb gehaald weer uit de kamers van de kinderen halen voor ze terugkomen zaterdagavond ... Vanavond en morgen ga ik daar dus mee aan de slag ...
Tot de uitdagingen behoren, naast de fotoloijsten : een doos oude dagboeken die ik eindelijk eens wil weggooien (want ik wil niet dat die ooit iemand onder ogen komen
), maar die ik eerst nog 'even' wil lezen, en een gipsen afgietsel van mijn hoogzwangere buik. Twintig jaar geleden gemaakt met de idee die mooi te versieren en op te hangen in de babykamer (nooit gerealiseerd)... maar wat moet ik er NU mee?
(Weggooien kan ik niet over mijn hart verkrijgen)
Ambra
07-02-2025 om 12:45
Luz schreef op 07-02-2025 om 12:33:
Ik doe graag mee, als dat mag.
Mij huis ziet er zo op het oog heel netjes uit, wordt ook elke week (deels) gepoetst door de poetshulp. Maar er zijn diverse 'rampgebieden'. Eén daarvan was mijn dressing. Ik kon er gewoon letterlijk niet meer in, de vloer lag en stond vol met stapels tijdschriften, wasmanden etc ...
Ik ben nu een week geleden begonnen met opruimen, tussendoor, want ik werk fulltime. De kinderen zijn toevallig alledrie tegelijk op vakantie waardoor ik dingen tijdelijk op hun kamer kon stockeren. Op de kasten in de dressing lagen stapels ingelijste foto's (in hele grote lijsten) waar ik nog geen plaatsje voor heb gevonden (sinds verhuizing jaaren geleden, van een huis met veel wanden naar een huis met weinig beschikbare wanden).Qua kleding en schoenen heb ik niet zo heel veel weggedaan (drie paar schoenen), maar heb alles wel Marie Kondo-gewijs opgerold, alles op seizoen gehangen en zo. De dressing kan zo in een magazine nuEnige probleem: de troep die ik eruit heb gehaald weer uit de kamers van de kinderen halen voor ze terugkomen zaterdagavond ... Vanavond en morgen ga ik daar dus mee aan de slag ...
Tot de uitdagingen behoren, naast de fotoloijsten : een doos oude dagboeken die ik eindelijk eens wil weggooien (want ik wil niet dat die ooit iemand onder ogen komen), maar die ik eerst nog 'even' wil lezen, en een gipsen afgietsel van mijn hoogzwangere buik. Twintig jaar geleden gemaakt met de idee die mooi te versieren en op te hangen in de babykamer (nooit gerealiseerd)... maar wat moet ik er NU mee?
(Weggooien kan ik niet over mijn hart verkrijgen)
Van de gipsbuik toch maar een mooie foto maken en die evt afdrukken voor jezelf? De baby van toen is inmiddels 20 jaar, die gruwelt er waarschijnlijk van. En zelf kunt je er blijkbaar ook niks mee anders was dat in die 20 jaar al een keer gedaan..
Ik zou een foto maken, op je mobieltje. Die komt dan af en toe voorbij, en mogelijk is dat genoeg om er afstand van te nemen.
Luz
07-02-2025 om 14:17
Ik moet toegeven dat ik die gipsbuik nu ook best 'cringe ' vind (om een woord van de kinderen te gebruiken. Een foto maken is een lumineus idee
...
Loulou39
07-02-2025 om 21:03
GroenTuintje schreef op 07-02-2025 om 13:58:
die gipsbuiken heb ik nooit mooi gevonden
Ik ook niet, maar ik snap het hele doel niet: wat doe je daarmee? Je hebt waarschijnlijk foto’s waar je buik op staat/op groeit, elke maand ofzo, maar wat wil je dan met zo’n enorme afdruk doen?
Hang je dat op? Zet je dat neer?
Serieuze vraag trouwens, ik snap het echt niet.
GroenTuintje
07-02-2025 om 21:06
Loulou39 schreef op 07-02-2025 om 21:03:
[..]
Ik ook niet, maar ik snap het hele doel niet: wat doe je daarmee? Je hebt waarschijnlijk foto’s waar je buik op staat/op groeit, elke maand ofzo, maar wat wil je dan met zo’n enorme afdruk doen?
Hang je dat op? Zet je dat neer?Serieuze vraag trouwens, ik snap het echt niet.
Ik heb ze wel zien hangen bij de verloskundigepraktijk destijds. Dat was nog enigszins grappig voor daar… maar niet voor in je eigen huis 
Knutselkei
07-02-2025 om 21:19
Een foto van kind die de gipsen buik ver van zich af vasthoudt vind ik dan wel weer grappig. En evt foto dat ie m weggooit in de kliko😉
GroenTuintje
07-02-2025 om 21:25
ik vind een klein beeldje van een zwangere vrouw (van klei) dan mooier, maar goed, ik heb ook een kunstzinnige opleiding gedaan 
GroenTuintje
07-02-2025 om 21:40
ik heb vandaag weer wat kastjes uitgezocht. Oa mijn nachtkastje. Nieuwe boeken die ik gekregen heb, maar niks mee doe, op mp gegooid
Smulkruimel
08-02-2025 om 10:12
Toch nog iets kunnen opruimen. Een grote stapel woonmagazines, denk zo'n 50-75 tijdschriften, die ik al gelezen had. Nu doorgegeven aan een vriendin. Ook al koop ik ze bij de kringloop voor 0,20 ik vind het altijd zo zonde om ze weg te gooien dat ik ze bewaard had. Dus nu iemand anders blij mee gemaakt.
ben jaloers