Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.

nlies schreef op 14-01-2025 om 18:17:

[..]

Ik heb naar aanleiding hiervan zitten bedenken wat een ander bij mij onlogisch zou vinden , snapte die blokjes ook niet , Maar voor mezelf is het allemaal hartstikke logisch, zal maar geen inspectie door een ander laten uitvoeren,

Hoewel, heb mijn zussen wel eens verbaasd zijn staan kijken...

Hahaha ik denk dat iedereen wel dingen in kasten heeft die nu eenmaal zo uitkomen. Die blokjes liggen goed afgesloten en ik heb daar werkelijk nog nooit last van gehad. Mijn ladeblok met kruiden en kookaccessoires staat er vlak naast en die laatjes zitten propvol. Echt geen ruimte meer voor vier tupperwaredoosjes met bouillonblokjes. Dus hup, in de la ernaast 

Bakblik schreef op 14-01-2025 om 15:53:

Ik heb de pannenkast gedaan! Dat is zo'n draaikast. De onderste draaiplank zorgt er wel al jaren voor dat ik niet de bodem van de kast tot het laatste hoekje schoon kan maken. Mijn armen zijn niet lang genoeg en een doekje op stok is niet precies genoeg. Maar om dat vieze hoekje te zien moet ik half in de kast kruipen dus het stoort me niet echt. Alleen dat weten van dat vieze hoekje heeft toch een beetje een niet helemaal klaar gevoel.

Ik heb van mijn moeder zo'n knijper op een stok (voor als je niet kunt bukken) geërfd. Daar klem ik een sopdoekje tussen en dan kan ik precies in de hoek komen van de kast met de draaiplank. Overigens is die hoek nooit vuil. Hooguit een beetje stoffig.

Herfstappeltaart schreef op 14-01-2025 om 18:35:

[..]

Ik heb van mijn moeder zo'n knijper op een stok (voor als je niet kunt bukken) geërfd. Daar klem ik een sopdoekje tussen en dan kan ik precies in de hoek komen van de kast met de draaiplank. Overigens is die hoek nooit vuil. Hooguit een beetje stoffig.

Ja stoffig maar al een flink aantal keer met een naast doekje het stof verder in het hoekje gepropt. We gaan de keuken in dit jaar verbouwen dus het hoeft niet lang meer mee. 

Bakblik schreef op 14-01-2025 om 20:08:

[..]

Ja stoffig maar al een flink aantal keer met een naast doekje het stof verder in het hoekje gepropt. We gaan de keuken in dit jaar verbouwen dus het hoeft niet lang meer mee.

Dit neem je vast mee met het uitzoeken van een nieuwe keuken denk ik? 

Ik heb vandaag keuken en wc gepoetst, 1 raam gewassen, de hele benedenverdieping gestofd, stofzuiger erdoorheen en gedweild. Vind dat eigenlijk genoeg voor vandaag, moet nog werken. 

En toen trok ik een kastje open en dacht ik: dat plankje is nog geen 5 minuten werk. Toch maar gedaan dus: resultaat: leeg plankje! Er lag nl niks wat daar hoorde of wat we ooit nog gaan gebruiken...

Nomade schreef op 15-01-2025 om 13:56:

[..]

Dit neem je vast mee met het uitzoeken van een nieuwe keuken denk ik?

Ik heb vandaag keuken en wc gepoetst, 1 raam gewassen, de hele benedenverdieping gestofd, stofzuiger erdoorheen en gedweild. Vind dat eigenlijk genoeg voor vandaag, moet nog werken.

En toen trok ik een kastje open en dacht ik: dat plankje is nog geen 5 minuten werk. Toch maar gedaan dus: resultaat: leeg plankje! Er lag nl niks wat daar hoorde of wat we ooit nog gaan gebruiken...

Ja.

Toen we deze keuken uitzochten waren we nog heel jong en hebben ons laten overrompelen door zo'n verkoper. Ik heb bijvoorbeeld ook 4 kastjes met een deurtje van 30 cm, bruikbare binnenmaat is nog kleiner.  Ik wilde een kastje van 60 maar 2 van 30 naast elkaar was mooier voor het aangezicht. Er kan gewoon niks in. Ook die pannenkast is een onding.  Als ik de wok moet hebben moet de halve kast leeg. 

Ik heb nu in de kleine keuken weinig bergruimte. Dat moet bij de nieuwe keuken echt anders. Dan maar geen doorlopende zichtlijnen bij boven en onderkastjes. De keuken kan niet groter, deze is erg inefficiënt ingericht en dat ga ik bij de nieuwe oplossen.

Na 20 jaar is het wel gewend maar wat had ik spijt dat ik niet tegen die keukenboer had gezegd: Stik er maar in ik ga bij een ander kijken die wel naar mijn ideeënwil luisteren!

Moest trouwens wel lachen toen de keukenboer failliet ging 5 jaar nadat wij de keuken hadden gekost. Ook voor internet was er al de kracht van de slechte review. In latere jaren zoveel ontevreden klanten gesproken. 

Bakblik schreef op 15-01-2025 om 14:06:

[..]

Ja.

Toen we deze keuken uitzochten waren we nog heel jong en hebben ons laten overrompelen door zo'n verkoper. Ik heb bijvoorbeeld ook 4 kastjes met een deurtje van 30 cm, bruikbare binnenmaat is nog kleiner. Ik wilde een kastje van 60 maar 2 van 30 naast elkaar was mooier voor het aangezicht. Er kan gewoon niks in. Ook die pannenkast is een onding. Als ik de wok moet hebben moet de halve kast leeg.

Ik heb nu in de kleine keuken weinig bergruimte. Dat moet bij de nieuwe keuken echt anders. Dan maar geen doorlopende zichtlijnen bij boven en onderkastjes. De keuken kan niet groter, deze is erg inefficiënt ingericht en dat ga ik bij de nieuwe oplossen.

Na 20 jaar is het wel gewend maar wat had ik spijt dat ik niet tegen die keukenboer had gezegd: Stik er maar in ik ga bij een ander kijken die wel naar mijn ideeënwil luisteren!

Moest trouwens wel lachen toen de keukenboer failliet ging 5 jaar nadat wij de keuken hadden gekost. Ook voor internet was er al de kracht van de slechte review. In latere jaren zoveel ontevreden klanten gesproken.

Kleine tip daarbij: laat een kastje of laatje ook gerust inrichten met een extra plank of extra binnenlade. Ik heb zelf geen al te grote keuken en hem twee jaar terug laten verbouwen. Ik heb echt lade voor lade alles van te voren uitgedacht qua opbergruimte en kwam tot de conclusie dat ik in mijn servieskast toch echt een plank erbij moest hebben. En in de kast boven de oven wilde ik ook een extra plank, zodat ik 1 plank speciaal heb toegeschreven aan het bewaren van bakplaten, roosters en stoomplaten, die niet in gebruik zijn, zonder dat ik steeds alles moet optillen wat er bovenop belandt. Ook bedacht ik voor de lade onder de oven dat hij een extra binnenlade kon gebruiken, omdat mijn spullen die ik er in wilde zetten niet enorm de hoogte in gaan. En tenslotte heb ik bij Ikea een aantal lade organizers gekocht die er voor zorgen dat ik onhandige dingen (zoals pannen, ovenschalen) ook rechtop kan bewaren. De keukenmedewerker vond het aparte keuzes, waarbij ze er 1 zelfs afraadde. Maar van te voren nadenken over de indeling en alles in mijn hoofd al een plekje geven, heeft me echt zoveel inspiratie gegeven en heeft juist super goed uitgepakt. Alles heeft een geschikte plek. Ik raad dat echt aan in het kader van alles opgeruimd hóuden.

Ies

Ies

15-01-2025 om 17:06

Eindelijk weer wat gedaan. Een vol plekje  op aanrechtblad waar ik nooit poets. Er staan wat houten snijplanken en wat bakken met allerhande pollepels ed. Idealiter had ik die bakken ook goed uitgezocht zodat ik minder hoef te zoeken naar de vaste zaken, schiller, knoflookpers etc. Maar geen tijd dus nu alles zo in vaatwasser gekieperd en weer terug. Schoon is het wel. 😁

De badkamer gedaan en de decorradiator heel uitgebreid gepoetst. Ook het stof van de achterkant af gehaald. Dat was heel erg nodig.  In de kerstvakantie hadden de studenten ieder een keer de badkamer gedaan en dat was op studentikoze wijze gedaan. Achter de radiator komt niemand. 😜De wastafelkast niet. Het kostte erg veel tijd en ik had ook nog ingewikkeld avondeten op de planning. Daar ben ik nu mee bezig. 
Morgen

PhilDunphy schreef op 15-01-2025 om 17:05:

[..]

Kleine tip daarbij: laat een kastje of laatje ook gerust inrichten met een extra plank of extra binnenlade. Ik heb zelf geen al te grote keuken en hem twee jaar terug laten verbouwen. Ik heb echt lade voor lade alles van te voren uitgedacht qua opbergruimte en kwam tot de conclusie dat ik in mijn servieskast toch echt een plank erbij moest hebben. En in de kast boven de oven wilde ik ook een extra plank, zodat ik 1 plank speciaal heb toegeschreven aan het bewaren van bakplaten, roosters en stoomplaten, die niet in gebruik zijn, zonder dat ik steeds alles moet optillen wat er bovenop belandt. Ook bedacht ik voor de lade onder de oven dat hij een extra binnenlade kon gebruiken, omdat mijn spullen die ik er in wilde zetten niet enorm de hoogte in gaan. En tenslotte heb ik bij Ikea een aantal lade organizers gekocht die er voor zorgen dat ik onhandige dingen (zoals pannen, ovenschalen) ook rechtop kan bewaren. De keukenmedewerker vond het aparte keuzes, waarbij ze er 1 zelfs afraadde. Maar van te voren nadenken over de indeling en alles in mijn hoofd al een plekje geven, heeft me echt zoveel inspiratie gegeven en heeft juist super goed uitgepakt. Alles heeft een geschikte plek. Ik raad dat echt aan in het kader van alles opgeruimd hóuden.

Daar ben ik inderdaad al over aan het nadenken. Extra plankjes of inzetten voor lades kan heel handig zijn. 

Wastafel in de badkamer liep niet door. Die heb ik ontstopt. En an heeft een plank in de kast opgeruimd nadat  hij de kast geïsoleerd had. ( kwam veel tocht uit  ) Misschien  zie ik straks nog kans een stukje  koelkast  te doen.

PhilDunphy schreef op 15-01-2025 om 17:05:

[..]

Wat een fijne post! Wij gaan ook ergens dit jaar voor een nieuwe keuken, dus ik sla dit meteen op!

Knutselkei

Knutselkei

15-01-2025 om 22:18 Topicstarter

Vandaag. Kastje onder de kraan,was een makkie.

Vandaag het kastje van de koffie en thee aangepakt. Viel tegen... Er stond nogal wat dat er niet hoort en ik ben nogal serviesfreak. Niets weg kunnen gooien

Je kunt ongebruikte kopjes upcyclen door ze te vullen met vogelvoer.

Eén blok ossewit gemengd met strooivoer dan kun je vijf of zes Senseo kopjes vullen.

2b78b78f33fac0e2abd924b1ca541c30.jpg

Poezenmeisje schreef op 16-01-2025 om 15:19:

Je kunt ongebruikte kopjes upcyclen door ze te vullen met vogelvoer.

Eén blok ossewit gemengd met strooivoer dan kun je vijf of zes Senseo kopjes vullen.

2b78b78f33fac0e2abd924b1ca541c30.jpg

Leuk idee! Ik heb net een schriftje gepakt waarin ik een beetje bij kan houden wat wel/niet gebruikt wordt zodat ik er over een tijdje nog eens door kan gaan.

Zeker voor de te mooi om weg te doen maar ruk om uit te drinken vind ik dit een hele leuke optie!

(Ik moet ongesteld worden. Dat komt mijn besluitvaardigheid gewoon niet ten goede)

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.