Huis, tuin en keuken
SuperCow
31-07-2026 om 11:34
Is een Auping z'n geld waard?
Vanwege een stofmijtallergie wil ik mijn boxspring bed inruilen voor een ledikant. Na lang zoeken is mijn oog gevallen op een Auping ledikant. Alleen vind ik die nog best wel duur.
Ik heb geen (rug)klachten of bijzondere wensen ten aanzien van een nieuw bed. Ik wil er makkelijk onder kunnen stofzuigen en hij moet niet kraken of piepen (ik ben nogal een woelige slaper). En ik heb een voorkeur voor een slank / minimalistisch design met afgeronde hoeken voor die keren dat ik weer eens tegen de hoek van het bed stoot.
Mijn vraag: is een Auping z'n geld waard, of hebben jullie tips waar ik zou kunnen slagen met bovengenoemde eisen en wensen?
Tuinfluiter
31-07-2026 om 11:46
Ik heb in mijn bed een spiraal van auping. In combinatie met een een matras van een ander merk lig ik er heerlijk op. De spiraal gaat al meer dan 30 jaar mee.
Zelf heb ik geen ledikant van auping maar in mijn omgeving doen mensen al heel lang met hun aupingcombinatie.
Ik vind auping dus wel het geld waard het is in ieder geval degelijk.
Je moet natuurlijk wel zelf beoordelen of je het lekker vindt liggen.
alhambra
31-07-2026 om 11:51
Ik hoop dat je iemand kunt vinden met een recente ervaring.
Ik ben zelf erg tevreden met het Aupingbed dat ik nu bijna 35 jaar heb maar omdat de kwaliteit van spullen die recent gemaakt zijn meestal een stuk slechter is, durf ik niet te zeggen of Auping nog steeds goed is.
Stel ik zou een nieuw bed nodig hebben, zou ik Auping wel meenemen in de opties maar dus eerst gaan uitzoeken of de kwaliteit nog steeds goed is.
Ik ben dus blij met jouw topic, maar ik kan je helaas geen recente ervaring geven.
Wattenbolleke
31-07-2026 om 12:13
wij hebben een Auping ledikant, zo'n klassieker, maar eronder stofzuigen is wel tamelijk lastig. Hij is namelijk heel laag..
MiniJCW
31-07-2026 om 12:16
Het gaat niet om het ledikant, maar om de bodem en het matras. Bij ons is alles van Auping, maar het ledikant had makkelijk van een ander merk kunnen zijn. De bodem staat op zijn eigen pootjes en rust niet in het ledikant. Voordeel is dat je geen wrijving hebt op die steunpunten en dus geen gekraak. Nadeel is dat je wat extra pootjes onder het bed hebt. Matras hebben we een paar jaar geleden vernieuwd en ligt net als de vorige (ook Auping).

Tuinfluiter
31-07-2026 om 12:29
Je hebt ook een spiraal zonder pootjes die op een rand van een ombouw kan liggen.
Grietje2
31-07-2026 om 12:37
wij hebben al 24 jaar een auronda bevalt goed.
Je kunt er makkelijk onder stofzuigen.
De matrassen zijn wel van beter bed. Persoonlijk vond ik ze van auping te duur.
HumpieDumpie
31-07-2026 om 12:49
Ik lees vooral een voorkeur voor ontwerp van de bed ombouw. Wij hebben ooit een mooie Auping Auronde van Marktplaats gehaald voor heel weinig en daar naar wens lattenbodems en matrassen ingelegd. Dat is nog steeds een heel goed bed!
Kampeerder
31-07-2026 om 12:53
wij hebben alles van Auping, ledikant, spiralen en matrassen. Al zeker 25 jaar. Matras na jaar of tien steeds vervangen. Toen de ombouw nogal wat gebruikssporen kreeg een keer geschilderd in een moderne kleur en alles leek weer nieuw.
SuperCow
31-07-2026 om 13:05
HumpieDumpie schreef op 31-07-2026 om 12:49:
Ik lees vooral een voorkeur voor ontwerp van de bed ombouw. Wij hebben ooit een mooie Auping Auronde van Marktplaats gehaald voor heel weinig en daar naar wens lattenbodems en matrassen ingelegd. Dat is nog steeds een heel goed bed!
Klopt, ik vind de Essential erg mooi. Ik denk dat de spiraalbodems lekker liggen maar heb daar geen ervaring mee.
Ik weet dat Auping vroeger goed was, ik ben inderdaad benieuwd naar de kwaliteit vandaag de dag.
Qua matras denk ik aan de Matt omdat die erg veel goede recensies heeft.
MiniJCW schreef op 31-07-2026 om 12:16:
Het gaat niet om het ledikant, maar om de bodem en het matras. Bij ons is alles van Auping, maar het ledikant had makkelijk van een ander merk kunnen zijn. De bodem staat op zijn eigen pootjes en rust niet in het ledikant. Voordeel is dat je geen wrijving hebt op die steunpunten en dus geen gekraak. Nadeel is dat je wat extra pootjes onder het bed hebt. Matras hebben we een paar jaar geleden vernieuwd en ligt net als de vorige (ook Auping).
Ik heb het liefst zo weinig mogelijk poten maar v.w.b. contactpunten heb je wel een punt.
Beterlaat2021!
31-07-2026 om 13:42
Wattenbolleke schreef op 31-07-2026 om 12:13:
wij hebben een Auping ledikant, zo'n klassieker, maar eronder stofzuigen is wel tamelijk lastig. Hij is namelijk heel laag..
@Wattenbolleke :
TIP : er zijn ook hogere poten (van 48 cm) te koop passend op de Auronde en makkelijk te monteren. Wel in het midden onder het bed nog een steun zetten, anders zak je er door. Bij mij staat er een groot houtblok in het midden. Lekker zo'n hoog bed met in-en-uitstappen. Ik had de poten destijds van Marktplaats.
KoekieJupe
31-07-2026 om 13:54
Ik heb ook al 30 jaar een Auronde. Helemaal top. En heb een paar jaar geleden voor mijn ouders refurbed Auping gekocht. Worden bedombouw delen opnieuw gespoten. En je kan bodems, al dan niet bewegend, ook bij hen kopen. Ik ben een Auping fan.
Milala
31-07-2026 om 14:00
Ik dacht vroeger ook.. wat een geld maar.. ja het is het waard! Ik heb een auping bed, auronde, hoog genoeg voor het stofzuigen. Heb geen bewegende delen en een m line matras. Maar wel ervaring met dit matras op een ander bed. En dat verschil merk je zeker!
alhambra
31-07-2026 om 14:03
SuperCow schreef op 31-07-2026 om 13:05:
[..]
Klopt, ik vind de Essential erg mooi. Ik denk dat de spiraalbodems lekker liggen maar heb daar geen ervaring mee.
Ik weet dat Auping vroeger goed was, ik ben inderdaad benieuwd naar de kwaliteit vandaag de dag.
Qua matras denk ik aan de Matt omdat die erg veel goede recensies heeft.
[..]
Ik heb het liefst zo weinig mogelijk poten maar v.w.b. contactpunten heb je wel een punt.
Wij hebben een Matt Sleeps. Mijn man is tevreden maar ik niet. Ik vind hem véél te warm. En na levering heeft het meer dan een maand geduurd voordat de penetrante geur verdwenen was. Die geur leek me ook echt niet gezond maar goed dat was een gevoel. Voordeel is wel dat hij dus per persoon op een andere hardheidstand kan. Ik heb hem net een slag harder dan mijn man. We hebben hem nu een jaar of 5. Ik heb besloten om hem nog 5 jaar te houden maar om dan een nieuwe matras te kopen. Dat wordt er één van Ikea.
Ik ga nu met het warme mee op de logeerkamer slapen, in het Aupingbed 
Yumi
31-07-2026 om 15:09
Mijn boxspring ook de deur uitgedaan, wat een stofnesten zijn dat. Een boxspring is ook veel warmer dan de spiraalbodem van Auping.
Ik heb sinds 4 maanden een Auping bed, het is de original geworden, met een verhoogde poot en daar stofzuig je makkelijk onderdoor.
Ik lig veel stabieler en ben echt tevreden met dit bed, blij dat ik hiervoor heb gekozen ook al was het een rib uit mijn lijf.
Een goede bedbodem ondersteunt je matras en geeft lucht de ruimte. De Auping spiraalbodem bestaat uit een dwarsgespannen netwerk van gevlochten staal. Met 10.000 gelijkmatig verdeelde steunpunten krijgt je matras ondersteuning over het hele oppervlak.
De Auping spiraalbodem ventileert beter dan welke andere bodem ook, dankzij de 80% open structuur. Warmte en vocht worden snel afgevoerd, waardoor je matras de hele nacht fris en droog blijft.
)