Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Is de buxusmot terug?

aHR0cHM6Ly93d3cuYmlvZ3JvZWkuYmUvbWVkaWEvd3lzaXd5Zy9CdXh1c21vdC9TY2hhZGViZWVsZC1idXh1c21vdC5qcGc.jpg

Hebben jullie dat ook al opgemerkt? Volgens mij is de buxusmot weer opgestaan. Ik zie hier een daar weer een wit waas op de struikjes liggen en  verkleurde blaadjes.

Struiken die vorige keer niet getroffen zijn, komen nu aan de beurt.
Zonde!

Vreselijk die buxusmot. Wij hebben drie jaar geprobeerd om onze buxushaag te redden maar elk jaar ging de haag er slechter uitzien.

Afgelopen herfst de haag verwijderd en dit voorjaar de bloombux geplant. De plant lijkt sterk op de buxus maar bloeit ook in mei en juni. Misschien is dat een goede vervanging want de buxusmot blijft elk jaar terugkomen. 

https://groenvandaag.nl/dwergrhododendron-bloombux-spectaculaire-plant/

Jep, mijn overburen hebben alleen nog wat grauwe takken staan… 

Bij ons heeft hij 3 haar geleden massaal toegeslagen in de wijk. Geen buxus meer over. Volgens mij is hij niet terug van weggeweest maar steeds aanwezig geweest. 

We hebben hard ons best gedaan door rupsen te verwijderen met het hele blok maar het mocht niet baten.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

26-05-2023 om 10:43

Zou best kunnen.

Hier is alle buxus er een paar jaar geleden uitgegaan. Dat was een rotklus, want diende als heg en giga uit de klauwen gegroeid. Ik ben dagen bezig geweest om met een tuinzaag ín de grond de wortels door te zagen zodat de kluit eruit kon.

In diezelfde periode was alle buxus in de wijk kaal, en is ook het overgrote deel verwijderd. Misschien dat men nu denkt dat het wel weer kan en de mot opeens weer eten hier kan vinden?
 
Er staat geloof ik nog een kleintje in de achtertuin onder een boom. Daar is nog geen mot in te bekennen. En ach, anders gaat die er ook maar uit.
 

Beterlaat2021!

Beterlaat2021!

26-05-2023 om 10:51 Topicstarter

Je schijnt de aangetaste struiken ook niet bij  het groenafval te mogen storten, omdat het beest dan t.z.t. terugkomt met de compost of tuinaarde.  Dus met het gewone afval wegdoen.

ik zag een aangetaste liguster. Voorzover ik nog kon zien wat voor struik het ooit was.

Heel zonde ja. Wij hadden een prachtige grote, jaren oude buxusbol...helemaal opgegeten door de mot/rups. We hebben hem weggehaald en ik zet geen buxus meer. Jammer hoor.

Ik heb nog 3 buxus struikjes in de tuin staan, in mijn geval mazzel dat deze nog groen zijn, want ik heb verder dan water geven niet echt iets gedaan om dit te voorkomen. Zover je wat kon doen.

Hopen dat ze deze ronde ook groen blijven. Er staan wel wat andere struiken/bloemen omheen misschien schikt dat die rups af. Geen idee. 

Van één struikje hadden we geen idee wat het was, wel zagen we dat het dood ging en ingespind was. Eruit gehaald en weggegooid.

Waarschijnlijk ook een (familielid van) buxus.

Jep, hier heb ik vorig jaar ook de buxushaag en bollen moeten weghalen, het zag er niet meer uit. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.