Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Inspiratie voor tekenen

Een paar maanden geleden pikte ik een nieuwe corona-hobby op: tekenen. Ik begon met een tekencursus en dat ging best prima, zolang de lessen bestonden uit heel concrete oefeningen (bvb. Teken deze paddenstoel). 
Nu wil ik graag wat creatiever gaan tekenen en ik merk dat ik helemaal vast zit. Ik kan eigenlijk niks uit mijn eigen fantasie tekenen, dus het enige wat lukt is een prentje of een foto natekenen. Dus ik ben op zoek naar inspiratie.

Zijn hier nog mensen die tekenen en die tips hebben? Waar haal je inspiratie? Hoe ga je van "teken deze plant" naar "teken een hele fantasiewereld" ? 

Ik heb 2 oefenboeken voor de absolute beginner:
Teken je eigen inktwonderland van Johanna Basford (die die kleurplaten voor volwassenen heeft grootgemaakt) en drawings made easy waarvan men zegt dat Walt Disney heeft leren tekenen.

Wat vooral helpt bij mij is andere media erbij gebruiken. Dus een plaatje uit de donald duck of een foto uit de Linda of flow knippen en daaromheen tekenen, of een stuk uit een oud flutromannetje scheuren en daar wat woorden highlighten, daaromheen tekenen en en schrijven. Ik frutsel en rommel dus vooral met verschillende media maar wat aan, maar het resultaat is best geinig.

Ik heb een hele andere tekenstijl, dus hoe je een fantasiewereld tekent weet ik ook niet. Qua inspiratie heb ik wel wat tips.

Je zou Pinterest eens kunnen gebruiken, daar staat volgens mij veel inspiratie.
Er zijn op Instagram ook veel mensen die tekenen/schilderen die je zou kunnen volgen. 
Verder zijn er volgens mij elke maand wel van die teken challenges waarbij je elke dag een opdracht (prompt) krijgt waar je aan mee kunt doen.

Voor alles hierboven geldt dat je wel op zoek moet naar wat jou bevalt qua thema en stijl. Zoals ik al zei, mijn tekenstijl is heel anders, dus aan mijn zoekwoorden heb je weinig.

Koffietje

Koffietje

16-07-2021 om 11:18 Topicstarter

@buitenmens: ja, dat is dus ook deel van mijn "probleem", ik heb (nog) geen eigen stijl. De ene keer teken ik portretten met potlood en de andere keer gewoon een soort cartoon lijn-tekeningen met pen. 

ik google wel eens op afbeeldingen die ik wil gebruiken en maak daar dan in Word (ben niet zo'n computerwonder 🤫) een compositie van zodat ik een voorbeeld/uitgangspunt/houvast heb voor de tekening. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.