Huis, tuin en keuken
Mika2024
17-07-2026 om 13:34
In kleine stapjes duurzamer gaan leven
Al even zocht ik naar een duurzamer leven topic maar kan het niet vinden daarom open ik hem zelf maar.
Ik worstel best wel met de manier hoe ik en eigenlijk bijna iedereen met onze aarde omgaat. Ik ben geen milieuactivist, ik doe meer niet goed dan wel maar toch probeer ik in kleine stapjes duurzamer te leven, betere keuzes te maken. Dat is best moeilijk vind ik zelf.
Met dit topic hoop ik dat we elkaar op ideeën kunnen brengen voor duurzamere keuzes. Elkaar stimuleren. En vooral elkaar niet bekritiseren om de dingen die je niet doet maar vooral positief zijn over de veranderingen die je wel hebt gedaan.
Caroline80
18-07-2026 om 15:46
BlairW schreef op 18-07-2026 om 12:10:
Ik douche alleen 20 minuten als ik mijn haar moet wassen en me moet scheren. Maar als het alleen even wassen is, dan ben ik met 5 minuten inderdaad wel klaar ja.
Haren wassen en scheren kan ik in 5 minuten. Haren nat maken. Shampoo erin en uitspoelen. Dan kraan uit. Scheren en dan nog even koud afspoelen. Denk dat de kraan nog geen 5 minuten aan is.
Herfstappeltaart
18-07-2026 om 15:47
Neweve schreef op 18-07-2026 om 13:59:
[..]
Ik denk dat geld zeker een motivator is. Het is ook he totaalplaatje, ik probeer graag duurzaam/duurzamer te leven maar ik heb er niet 2x zoveel voor over (tenzij het nog iets anders oplevert).
De biologische courgette vind ik te duur toch normale. Maar ik kom wel weer vaak biologische melk of melk-alter natieven.
Tripple ipv dubbelglas geeft naast dat het iets duurzamer is ook veel comfort (geluid&tocht), maar verdienen we echt niet terug met wat we besparen.
Zonnepanelen leveren vooral ook een lagere rekening op. Zonder dat had ik inderdaad niet de stap gezet want qua comfort of "smaak" merk je het niet.
Bij mij heeft de keuze voor biologisch heel veel te maken met het willen beperken van dierenleed. Dus vlees en melkproducten biologisch. Groente kijk ik minder naar.
Mika2024
18-07-2026 om 16:24
Vandaag de auto laten staan en op de fiets naar mijn werk gegaan. Morgen weer. Scheelt met de huidige benzineprijzen ook nog eens in de portemonnee. Op de fiets is in de zomer ook prima te doen maar in de winter minder . Dan is het nog donker en de weg naar mijn werk toe behoorlijk afgelegen, dat durf ik niet aan.
Ik bracht laatst wat spullen naar de kringloop en dan zie je ook de hal waar kleding ingebracht wordt, echt de loods lag helemaal vol met vuilniszakken met kleding, zo erg. Dat maakte best even indruk, schrok er van. Ik koop niet zoveel kleding en draag kleding meestal wel af, ben alleen 18 kg afgevallen dus moest echt alle zomerkleding nieuw. Heb ook wel wat via Vinted gekocht. Mijn te grote kleding was niet allemaal geschikt voor kringloop en/of Vinted dus moest ik weggooien vind dat dan best lastig! En gooi ik het bij het restafval zodat het verbrand wordt of doe ik het in de kledingbak. In een documentaire heb ik eens gezien dat veel van onze afgedankte kleding op de afrikaanse stranden beland, vreselijke beelden waren dat🥲
Zandhaas
18-07-2026 om 20:23
wij proberen ook ons best te doen. Maar er is vast nog wat te verbeteren en die zit hm nou net in de dingen die “pijn” doen. We hebben zonnepanelen en gebruiken die stroom zoveel mogelijk zelf. De was hangt vaak buiten, niet iedere dag schone kleding en wassen op het eco-programma, met niet teveel (ecologisch) wasmiddel. Daarnaast heb ik mezelf de uitdaging gegeven 12 maanden geen nieuwe kleding te kopen. De eerste 10 zijn voorbij en tot nu toe alleen ondergoed, sokken en een paar schoenen nieuw gekocht. Ook voor man en kinderen. En de rest alleen via Vinted en de kringloop. En ik moest echt veel nieuw want ben in diezelfde periode 15 kg afgevallen. Sowieso probeer ik eerst op Vinted of kringloop te kijken als ik iets wil. Boeken (heb zelf een tweedehands e-reader, dus gebeurt niet veel), vakantieleesvoer voor de kinderen, spelletje. Vinted is echt m’n vriend. En het verpakkingsmateriaal probeer ik te gebruiken voor de dingen die ik dan weer verkoop.
we eten nog wel vaak vlees, 1-2 keer per week vega denk ik. Maar geen grote porties, totaal 250 gram gehakt of kipfilet met vier personen. En die komt van de slager die zelf slacht van koeien uit de buurt. Ik eet wel graag kaas, en dat is ook niet echt duurzaam. Ook eten we veel met de seizoenen. Boontjes die de halve wereld gezien hebben vermijd ik. En probeer alles wat de blauwe supermarkt biologisch heeft biologisch te kopen. Ook al wordt daar nog weleens lelijk op gedaan als “die claims zijn gekocht” . Ik hoop er een signaal mee af te geven en dat de markt dan vanzelf gaat bepalen. En naast biologisch vind ik Fairtrade nog belangrijker. Het welzijn van m’n medemensen staat voor mij hoger dan dat van een dier.
De douche gaat ook niet iedere dag aan, en niet te lang en niet te warm. Net als de verwarming. Ons huis warmt met de winterzon snel op tot comfortabel dus we stoken weinig (volgens mij
ligt ons gasverbruik met een vrijstaand huis en 4 personen op het niveau van een 1-2 persoons appartement).
Maar…1x per jaar stappen we wel in het vliegtuig voor een weekje winterzon. En die vind ik dus lastig. Want als je echt verschil wil maken zouden we dat moeten skippen.
Bellebelle
18-07-2026 om 20:51
Huis geïsoleerd, zonnepanelen, warmtepomp boiler en airconditioning voor zowel verwarmen als koelen. Dus nu is ons huis gasloos, aansluiting laten verwijderen. Electrische auto voor lange afstanden, verder alles op de fiets, ook naar het werk.
Ik vlieg vrijwel nooit. Eet overwegend vegetarisch, neem brood mee in lunch wrap en probeer zo weinig mogelijk kleding te kopen. Dus ja, ik let er wel op, maar probeer ook nog zo comfortabel mogelijk te leven.
Zandhaas
18-07-2026 om 21:34
wat ik nog heel graag zou willen maar in NL bijna nog niet gebeurd en nog heel duur is, is zo’n opslag voor regenwater om de wc mee te spoelen enzo. Ik smal echt niet dat we al dat regenwater weg laten stromen in het riool, vervolgens moeten reinigen en als drinkwater teruggeven om 💩 mee weg te spoelen. Das dus nog even toekomstmuziek. Een elektrisch warmtepomp waterboiler staat nu bovenaan de verlanglijst en is makkelijker te realiseren.
Rockstar
18-07-2026 om 21:59
Caroline80 schreef op 18-07-2026 om 15:46:
[..]
Haren wassen en scheren kan ik in 5 minuten. Haren nat maken. Shampoo erin en uitspoelen. Dan kraan uit. Scheren en dan nog even koud afspoelen. Denk dat de kraan nog geen 5 minuten aan is.
Doe je geen conditioner? Mijn haar is dan echt touw. En juist conditioner duurt wel even om echt goed uit te spoelen. En was je je lichaam niet?
Zeespiegel
18-07-2026 om 22:22
Zandhaas schreef op 18-07-2026 om 21:34:
wat ik nog heel graag zou willen maar in NL bijna nog niet gebeurd en nog heel duur is, is zo’n opslag voor regenwater om de wc mee te spoelen enzo. Ik smal echt niet dat we al dat regenwater weg laten stromen in het riool, vervolgens moeten reinigen en als drinkwater teruggeven om 💩 mee weg te spoelen. Das dus nog even toekomstmuziek. Een elektrisch warmtepomp waterboiler staat nu bovenaan de verlanglijst en is makkelijker te realiseren.
Ja mee eens. Ik leerde meer dan 20 jaar terug al over een grijs watersysteem op school, voor inderdaad het toilet bijvoorbeeld. Maar er lijken in Nederland geen mogelijkheden voor te zijn.
Neweve
18-07-2026 om 22:53
Zeespiegel schreef op 18-07-2026 om 22:22:
[..]
Ja mee eens. Ik leerde meer dan 20 jaar terug al over een grijs watersysteem op school, voor inderdaad het toilet bijvoorbeeld. Maar er lijken in Nederland geen mogelijkheden voor te zijn.
Wij hebben er bij de verbouwing maar gekeken (10 jaar terug) maar ons dak was net sterk genoeg. Dan moest je een ondergrondse opslag + pomp doen maar dat vonden we voor nu teveel moeite (dat stuk tuin is nog hetzelfde als eerder).
Mijn duurzame doel voor dit jaar is overigens minder de droger gebruiken. Het lukt aardig maar regelmatig is een droger qua planning/doorstroom ook wel erg fijn.
ToetieToover
18-07-2026 om 23:45
Rockstar schreef op 18-07-2026 om 21:59:
[..]
Doe je geen conditioner? Mijn haar is dan echt touw. En juist conditioner duurt wel even om echt goed uit te spoelen. En was je je lichaam niet?
Krulhaar misschien? Curly girl methode al eens van gehoord? Heel fijn en snel. Je kunt je haar wassen met conditioner, en daarna een leave-in conditioner en een gel. Ik doe het zo: alles natmaken. Douche uit. Haar insoppen met conditioner. Lichaam insoppen met zeep. Alles afspoelen. Bodylotion op natte huid. Opdrogen in de badjas. Ik heb namelijk geen geduld.
Kampeerder
19-07-2026 om 07:43
Zandhaas schreef op 18-07-2026 om 21:34:
Of je douchewater opvangen voor de wc. Dat water met een beetje shampoo en douchegel kan ook zo de wc in.
Caroline80
19-07-2026 om 08:52
Rockstar schreef op 18-07-2026 om 21:59:
[..]
Nee geen conditioner. Heb snel last van vet haar. Zeep op op lichaam doe ik al op voordat ik onder de douche stap.
Rockstar
19-07-2026 om 15:23
ToetieToover schreef op 18-07-2026 om 23:45:
[..]
Krulhaar misschien? Curly girl methode al eens van gehoord? Heel fijn en snel. Je kunt je haar wassen met conditioner, en daarna een leave-in conditioner en een gel. Ik doe het zo: alles natmaken. Douche uit. Haar insoppen met conditioner. Lichaam insoppen met zeep. Alles afspoelen. Bodylotion op natte huid. Opdrogen in de badjas. Ik heb namelijk geen geduld.
![]()
Dik wavy haar. Maar mij lijkt wassen zonder shampoo niks. Bodylotion op natte huid lijkt me ook niks, maar ik hou niet van de sensatie nat zijn, nat haar vind ik ook de horror dus dat moet in een handdoek op mijn hoofd tot ik het ga fohnen.
Nat zijn onder stromend water of in een zwembad/bad/zee o.i.d vind ik prima, nat zijn op het droge vind ik de horror dus ik wil de douche ook niet uit zetten.