Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Ik stofzuig mijn tuin.


DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

11-07-2021 om 11:20

yetje schreef op 11-07-2021 om 11:15:

Hier is de gemeente gestopt met bladblazen. Het is namelijk gebleken dat je de biodiversiteit om zeep helpt door de natuur teveel op te ruimen. Stofzuigen lijkt me nòg schadelijker. Je verwijdert zo kleine beestjes en blaadjes die dienen als voedsel voor grotere beestjes en plantjes, die op hun beurt weer dienen als voedsel voor nòg grotere ... etc. Kortom: je helpt de voedselketen om zeep. Hetzelfde geldt voor grote betegelde oppervlakten.

Jíj́ hoeft buiten niet van je tegels te kunnen eten. Maar de beestjes die dat wel doen, zijn noodzakelijk voor de bestuiving van 75% van de voedingsgewassen. En ja, dat gaat ook over jouw voeding!

Veeg de boel gewoon aan de kant. Het tè schoon willen houden van oppervlaktes buitenshuis, is echt een hele rare keuze.


Bijen en hommels zijn die bestuivers die eten niet van de straat maar van bloemen. Maar snap wel wat je bedoeld en je hebt ook gelijk. 

Ik veeg alleen het blad van mijn terras af en stop dat onder de planten in de borders, gelijk conpost en fijn voor insecten en andere dieren (padden,kikkers, egels en jammer genoeg ook slakken ).

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-07-2021 om 11:23

Hier gaan we als dorp met de gemeente om tafel om het bermmaaien af te schaffen. We willen de bermen in gaan zaaien met bloemen. 

Yolo schreef op 11-07-2021 om 11:20:

[..]

Bijen en hommels zijn die bestuivers die eten niet van de straat maar van bloemen. Maar snap wel wat je bedoeld en je hebt ook gelijk.

Ik veeg alleen het blad van mijn terras af en stop dat onder de planten in de borders, gelijk conpost en fijn voor insecten en andere dieren (padden,kikkers, egels en jammer genoeg ook slakken ).

Klopt. Bestuivers eten van planten. Planten vermenigvuldigen zich door zaadjes. Zaadjes die ergens een voedingsbodem moeten kunnen vinden. 

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

11-07-2021 om 11:32

yetje schreef op 11-07-2021 om 11:31:

[..]

Klopt. Bestuivers eten van planten. Planten vermenigvuldigen zich door zaadjes. Zaadjes die ergens een voedingsbodem moeten kunnen vinden.

Daar heb je gelijk in, ik begreep het verkeerd sorry. 

MindlessCamel53

MindlessCamel53

11-07-2021 om 11:37

Laatst fietste ik door een villawijk en zag een oude man met een soort bladblazer blaadje voor blaadje opzuigen van zijn strakke gazon. 1 blaadje per m2, nee dat kan natuurlijk niet blijven liggen. Ik viel bijna van mijn fiets van verbazing en de puber die voor mij fietste, kon zijn lachen niet inhouden. 

Maar er zijn dus serieus meer mensen die dit doen? 🤣

yetje schreef op 11-07-2021 om 11:15:

Hier is de gemeente gestopt met bladblazen. Doen ze alleen nog waar het ivm veilig nodig is. Het is namelijk gebleken dat je de biodiversiteit om zeep helpt door de natuur teveel op te ruimen. Stofzuigen lijkt me nòg schadelijker. Je verwijdert zo kleine beestjes en blaadjes die dienen als voedsel voor grotere beestjes en plantjes, die op hun beurt weer dienen als voedsel voor nòg grotere ... etc. Kortom: je helpt de voedselketen om zeep. Hetzelfde geldt voor grote betegelde oppervlakten.

Jíj́ hoeft buiten niet van je tegels te kunnen eten. Maar de beestjes die dat wel doen, zijn (indirect) noodzakelijk voor de bestuiving van 75% van de voedingsgewassen. En ja, dat gaat ook over jouw voeding!

Veeg de boel gewoon aan de kant. Het tè schoon willen houden van oppervlaktes buitenshuis, is echt een hele rare keuze.


♥️

LaFleurNoire schreef op 11-07-2021 om 11:23:

Hier gaan we als dorp met de gemeente om tafel om het bermmaaien af te schaffen. We willen de bermen in gaan zaaien met bloemen.

Dat doen ze hier ook. Gevolg, ik zie bij het fietspad niet meer of er iemand van links of rechts aan komt. Levensgevaarlijk, ook bij het uitrijden van de wijk heb je totaal geen zicht of er op de doorgaande weg iemand aan komt die voorrang heeft. Ze hebben nu gelukkig tot een meter uit de kant wel gemaaid. Prima om het te laten staan, maar het moet het zicht niet belemmeren.

Mevrouw75 schreef op 11-07-2021 om 09:44:

[..]

spelende kinderen en hardkleppende oudjes zijn ok hoor. Maar de godganse dag apparatuur aan in al die tuin is gewoon milieuvervuiling.

Knip de heg met een heggeschaar, maai het gras met zo'n rolmaaier en bezem je terras. Is nog goed voor je gezondheid ook.

grapje zeker? Met 500 vierkante meter.

ik woon gelukkig niet in een rijtjeshuis.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-07-2021 om 12:32

Irregular_Choice schreef op 11-07-2021 om 12:05:

[..]

Dat doen ze hier ook. Gevolg, ik zie bij het fietspad niet meer of er iemand van links of rechts aan komt. Levensgevaarlijk, ook bij het uitrijden van de wijk heb je totaal geen zicht of er op de doorgaande weg iemand aan komt die voorrang heeft. Ze hebben nu gelukkig tot een meter uit de kant wel gemaaid. Prima om het te laten staan, maar het moet het zicht niet belemmeren.

Dat gaan we hier ook doen want het belemmert idd op sommige plekken het zicht.

Wij gebruiken echt wel electrisch of gemotoriseerd tuingereedschap. Met een grondopppervlak als het onze, inclusief een flink aantal bomen is het ondoenlijk om dat allemaal met de hand te doen. Bladblazer hebben we niet, is onzinnig hier.

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

11-07-2021 om 14:18

Jordgubbe schreef op 11-07-2021 om 11:37:

Laatst fietste ik door een villawijk en zag een oude man met een soort bladblazer blaadje voor blaadje opzuigen van zijn strakke gazon. 1 blaadje per m2, nee dat kan natuurlijk niet blijven liggen. Ik viel bijna van mijn fiets van verbazing en de puber die voor mij fietste, kon zijn lachen niet inhouden.

Maar er zijn dus serieus meer mensen die dit doen? 🤣

ik heb een oud-oom gehad die de hele dag op de bank zat (achter de geraniums) en zodra er een vrolijk blaadje naar beneden dwarrelde en het waagde op zijn gazon neer te dalen, sprong hij op om het blaadje te gaan rapen en boos in de groene bak te deponeren... je moest als blaadje wel veel lef (of pech) hebben om daar te landen.

irmama schreef op 11-07-2021 om 12:11:

[..]

grapje zeker? Met 500 vierkante meter.

ik woon gelukkig niet in een rijtjeshuis.

zeker geen grapje. Ik heb ook zo'n lapje grond. 

Mevrouw75 schreef op 11-07-2021 om 14:41:

[..]

zeker geen grapje. Ik heb ook zo'n lapje grond.

mijn grasmaaier maakt minder herrie dan zon rolmaaier hoor.

irmama schreef op 11-07-2021 om 15:13:

[..]

mijn grasmaaier maakt minder herrie dan zon rolmaaier hoor.

ja maar zo'n handrolmaaier geeft een zen geluid. 

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

11-07-2021 om 15:42

Ik word echt hels van het geluid van zo'n rolmaaier, verschrikkelijk geluid vind ik dat. Daarnaast heb ik nog wel wat meer te doen dan elke week uren en uren te besteden aan bijna een halve hectare met zo'n ding te maaien. We zijn wel van plan om de meters gras naast de wei en rondom het ven met een zeis te gaan maaien. Dan kunnen we dat aan de paarden voeren, met gewoon gemaaid gras kan dat niet.

Ik af en toe! Mijn buren hebben een berk en daar komt heel veel rotzooi vanaf dat ik met een bezem niet weggeveegd krijgt. Ik blaas het ergste de tuin uit met de bladblazer en wat blijft liggen op het terras gaat met de stofzuiger. Gek? Wel een beetje maar ik krijg het anders niet weg. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.