Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Huis verwarmen

Met de almaar stijgende energieprijzen ben ik steeds meer bezig hoe we ons huis het beste kunnen gaan verwarmen. 
Ons vrijstaand huis uit de jaren 70 is ongeveer 160m2 en helaas niet goed geïsoleerd. 
We hebben overal dubbelglas en de plafonds zijn geïsoleerd. De gevel is heel wat jaren geleden (30+ Jaar) met van die korrels geïsoleerd maar helaas niet goed waardoor er toch behoorlijk wat warmte naar buiten verdwijnt. Wat ik begrepen heb is dat het na isoleren hiervan zeer lastig is. 
We verwarmen momenteel op gas hebben op de benedenverdieping vloerverwarming en boven radiotoren.

We hebben geen plannen om te verhuizen en ik ben best bereid om er geld in te steken maar we hebben ook geen 30k beschikbaar hiervoor. 
Overheid wil iedereen van het gas voor 2050 en de prijzen zullen almaar stijgen. 
Ik wil het graag comfortabel warm hebben in de winter (20-21 graden) maar met de huidige gasprijzen zie ik het somber in. 

Hoe doen jullie dat? Wij zullen toch niet de enige zijn die hier tegenaan lopen. We willen graag verduurzamen maar ik loop Even vast hoe we dat dan zouden moeten doen. Zonnepanelen staan op de planning dus we zouden eventueel airco’s kunnen nemen om verwarmen maar wanneer je deze nodig gaat hebben zijn de dagen kort en is er juist minder rendement. 
Pelletkachel hebben we ook over na gedacht maar dat is niet heel milieuvriendelijk en zou tevens alleen een oplossing voor de woonkamer zijn.


Is het een kwestie van uitzitten en je blauw betalen ? En in de tussentijd hopen dat de overheid met meer subsidies komt? 


ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-09-2021 om 18:43

Als eerste: isoleren. Zonder goede isolatie wordt welke manier dan ook onbetaalbaar.

oh ik heb precies hetzelfde hier. Huis bouwjaar 1970, en de eerste winter hier schrok ik me echt de klere wat er in een maand verstookt werd om het nog enigszins behagelijk te houden. Ik zit toch die allesbrander/pelletkachel te overwegen. 

Coreopsis schreef op 11-09-2021 om 18:43:

Als eerste: isoleren. Zonder goede isolatie wordt welke manier dan ook onbetaalbaar.

Dat is gewoon bij sommige huizen niet (goed) te doen. Of onbetaalbaar. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-09-2021 om 18:47

Kijk uit met (pellet)kachels aanschaffen. Tot voor kort werden ze zelfs gesubsidieerd, maar daar is men rap van terug gekomen. Kachels veroorzaken CO2 en fijnstof. Het zou me niets verbazen als ze op termijn verboden worden. Sowieso is kachel aan als het windstil of mistig is een heel slecht idee als je buren hebt.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

11-09-2021 om 18:48

Plane schreef op 11-09-2021 om 18:45:

[..]

Dat is gewoon bij sommige huizen niet (goed) te doen. Of onbetaalbaar.

Tja, niet isoleren betekent dat je energierekening straks onbetaalbaar wordt. Dus als je nu geld hebt gespaard, dan zou ik het daar in investeren. Het rendement op goede isolatie is vele malen groter dan op je spaarrekening.

Bij pelletkachels hoor je ook die pellet in de kachel vallen. Ben bij verschillende mensen thuis geweest met zo'n ding, maar vind het zo'n ergerlijk geluid op de achtergrond.

Pandorasdoos

Pandorasdoos

11-09-2021 om 18:52 Topicstarter

Ik zou heel graag willen isoleren maar in ons huis valt er niet meer heel veel winst te behalen. We zouden nog de vloer kunnen isoleren en dan stopt het. Enkele bedrijven gecontacteerd en die zeggen allemaal hetzelfde, dus vloer isoleren en dat het na-isoleren van de gevel heel lastig is.

We kunnen dan nog van binnenuit isoleren maar is niet ideaal want zowat alles is al gestuukt en je verliest er ook nog eens oppervlakte mee. Van buiten isoleren is erg duur want redelijk grote gevels en dan zou het aanzicht van het huis ook veranderen tov de rest van straat en ik weet niet of dat mag. 
Kortom, ik loop even vast.

Coreopsis schreef op 11-09-2021 om 18:47:

Kijk uit met (pellet)kachels aanschaffen. Tot voor kort werden ze zelfs gesubsidieerd, maar daar is men rap van terug gekomen. Kachels veroorzaken CO2 en fijnstof. Het zou me niets verbazen als ze op termijn verboden worden. Sowieso is kachel aan als het windstil of mistig is een heel slecht idee als je buren hebt.

Ik heb gelukkig niet heel dichtbij buren zitten 😁

Isoleren valt gewoon bij dit huis niet veel winst meer in te behalen, of je moet er een soort schil omheen zetten. Dat ziet er niet uit vind ik.

Wij hebben tijdens de verbouwing de hele vloer vernieuwd en meteen geïsoleerd. Gekozen voor electrische vloerverwarming en bijverwarmen met de airco. 
Door de zonnepanelen scheelt dat behoorlijk in vergelijking met de gasprijzen. 

Bailey26 schreef op 11-09-2021 om 19:16:

Wij hebben tijdens de verbouwing de hele vloer vernieuwd en meteen geïsoleerd. Gekozen voor electrische vloerverwarming en bijverwarmen met de airco.
Door de zonnepanelen scheelt dat behoorlijk in vergelijking met de gasprijzen.

Ja goeie, ik ga me ook eens verdiepen in zonnepanelen. Maar dat wil ik pas doen over een jaar of 5, als het dak aan vervanging toe is

Pandorasdoos

Pandorasdoos

11-09-2021 om 19:32 Topicstarter

Dank voor de tips, isoleren is het belangrijkste en mogelijk kunnen we toch nog wat besparen door zonnepanelen. 

Als het financieel haalbaar is zou je de muren nog kunnen (laten) impregneren.
Buiten dat het vuil en water afstoot heeft het ook een isolerende werking.

Ons vrijstaand huis is uit de jaren 60 en ook door bepaalde factoren beperkt isoleerbaar.
Wat wij de afgelopen jaren hebben gedaan;
HR ketel laten plaatsen, waar mogelijk de spouwmuren laten isoleren, al het enkel glas door dubbel glas laten vervangen, het dak van de aanbouw koud laten isoleren(van buiten) het dak van het oorspronkelijk huis van binnen geïsoleerd en al het hang, sluitwerk en tochtstrips vervangen/aangebracht.
Wat wij in de koudere periodes doen;
Ruimtes die ik niet of weinig gebruik verwarm ik niet of hou ik op radiatorstand vorstvrij, thermostaat ruim voor we naar bed gaan lager zetten, deuren achter je sluiten.
Wij hebben begin dit jaar overal airco's laten plaatsen (geen zonnepanelen).
Het plan is om deze winter (bij) te verwarmen met de airco's om te kijken of dat kostenbesparend is aangezien gas meer dan elektra kost.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

11-09-2021 om 19:46

Woning uit 1919, dus zonder spouw. 
Wij hebben de buitengevel laten isoleren en een nieuwe gevelsteen opgetrokken. Blijft koel in de zomer (max. momenteel bij hittegolf was 24 gr), en snel warm in de winter. 

ons huis is ook niet verder dan nu te isoleren, aldus verschillende bouwkundigen die onafhankelijk advies hebben gegeven. Van het gas af is voor dit huis gewoon geen optie. 
Wat we wel hebben is zonnepanelen in een collectief project ipv op ons eigen dak. Je zou eens kunnen kijken of dat in jouw woonplaats ook is. Dat scheelt je het gedoe met de aanleg in je eigen huis. 

Is genoegen nemen met 20 graden ipv 21 graden (en dan trui/deken/wollen sokken erbij voor extra warmte) niet de meest eenvoudige manier om te besparen op je energierekening?

Het kan zelfs nog lager als je wil, het is voor een deel een kwestie van wennen en zelf aanpassen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.