Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Huis kopen na overlijden ouders?

Ik ben 23 en mijn zusje 21. 
Stel de volgende situatie voor. Onze ouders komen te overlijden. Het huis moet dan worden verkocht. 
Huis gaat voor 4 ton over de plank.
Kunnen mijn zusje en ik dan eindelijk het huis uit van de opbrengst? Of hebben we ieder dan nog te weinig om IETS van een woning hier te kunnen kopen? 


Dat hangt er helemaal vanaf waar je een huis wil kopen en welke eisen je hebt aan het huis 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

05-08-2021 om 11:31

Dat hangt er onder andere van af of de hypotheek al is afbetaald door je ouders.

Hoe reeel is deze situatie?

gezien jullie leeftijd schat ik jullie ouders op midden vijftig?

Indien ze beide nog gewoon gezond zijn is er toch nog lang geen sprake van de situatie zoals jij die schetst?

eeuh, ik snap je vraag niet zo goed. Je vraag klinkt nu als het filmscript van een whodunnit. 
Als je wilt weten hoeveel je van de overwaarde overhoudt na successierechten moet je op de site van de belastingdienst kijken. Als wilt weten of je van dat bedrag een huis kunt kopen moet je op funda kijken en met je eigen financiële gegevens naar een hypotheekadviseur. Succes!

Jullie houden dan elk zo'n 1.7 ton over na aftrek kosten en erfbelasting (over de eerste 125.000 is dat 10% over de rest 20%) dat is een mooie basis voor een appartement in de randstad (dan zul je nog meer eigen geld of een hypotheek moeten krijgen om het helemaal rond te krijgen), maar daar buiten kan dat al een heel huis zijn. Het zal je in elk geval een flink eind op weg helpen afhankelijk van de regio en het soort huis dat je op het oog hebt.  

Turquoise

Turquoise

05-08-2021 om 11:35 Topicstarter

Wednesday schreef op 05-08-2021 om 11:31:

Dat hangt er onder andere van af of de hypotheek al is afbetaald door je ouders.

Dat is wel het geval hier.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

05-08-2021 om 11:35


.

Als jullie nog maar zo jong zijn mag ik hopen dat je ouders nog minimaal 25 jaar leven en dan zullen julllie toch zelf al wel gesettled zijn mag ik aannemen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

05-08-2021 om 11:40

En je ouders gaan ook binnenkort dood? Of is het een hypothetische vraag?

Hangt er van af hoeveel hypotheek je kan krijgen en waar je wil kopen. Er van uit gaande dat je 170.000 winst per persoon hebt en ieder een eigen huis wil kopen, moet je nog wel een hypotheek van minimaal 180.000 hebben, dan kun je nog 50.000 van je winst gebruiken om 50.000 te overbieden op een huis van rond de 3 ton.

Wanneer je zelf een inkomen hebt om een hypotheek af te kunnen sluiten, dan denk ik van wel. Houdt er wel rekening mee dat je ook erfbelasting moet betalen. Jullie hebben toch geen moordplannen ofzo? Je kan je ook alvast inschrijven bij de woningbouw voor sociale huur. 

Dus jullie krijgen dan allebei 200.000 euro? Daar gaat dan nog een bedrag af aan successierechten. Dus waarschijnlijk hou je niet genoeg over om een huis terug te kopen. Maar dat ligt ook aan wat je wil en vooral waar. Heb je zelf een baan waar je redelijk betaalt? Als dat het geval is en je neemt bijv. 150.000 euro mee en moet nog 100.000 lenen, dan zit je wel goed denk ik.

als ze erachter komen dat je je ouders hebt omgelegd kun je in ieder geval uit huis 😆

Wattenbolleke schreef op 05-08-2021 om 12:26:

als ze erachter komen dat je je ouders hebt omgelegd kun je in ieder geval uit huis 😆

Dan heb je ook meteen kost en inwoning. 

Viva-amber schreef op 05-08-2021 om 12:53:

[..]

Dan heb je ook meteen kost en inwoning.

En die 2ton voorlopig niet nodig. Krijg je die dan überhaupt als je vrijkomt alsnog?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.