Huis, tuin en keuken
Mick87
08-11-2025 om 12:54
Houtstook. Asociaal of niet?
Oké, ik zal wel voor een Karen uitgemaakt worden met m'n gezeur. Maar ik vind houtstook dus zo verrekte asociaal. Afgelopen week ging ik naar de verjaardag van een vriendin die in een dure vinex juppenwijk woont. Echt het meurde daar enorm. Want de halve buurt lijkt aan houtstook te doen. Lekker voor de gezelligheid de open haard aan of buiten knus bij een vuurtje zitten. Nu hoefde ik gelukkig niet lang buiten te zijn want ik heb astma en dit soort dingen triggert enorm. Binnen beklaagde ik me even over de vieze rookwalm die buiten hing. Een andere gast vertelde thuis ook altijd gezellig de open haard aan te steken. Ik zei er maar niet van.
Nu vertelt m'n zus vandaag dat ze haar houtvoorraad voor de winter heeft gehaald. Want ook zij vindt zo'n vuurtje gezellig en het bespaart natuurlijk op gas kosten. Ze woont in het centrum van de stad. Ik heb haar erop gewezen dat zo stoken de luchtkwaliteit sterk verslechtert. En dat het hart- en longklachten kan verergeren van mensen die daar al problemen mee hebben. En hoezo moet je dit willen nota bene in her centrum van een stad? Heb haar gezegd dat ik het toch tamelijk asociaal vind. Maar er werd niet echt op gereageerd.
En ik zal wel een zeur zijn en reacties op dit topic zullen in die strekking zijn. Maar vind dit in een dichtbevolkt land als Nederland wel waanzin. Hoezo zo overlast veroorzaken en lucht vervuilen ? Terwijl tegelijkertijd steeds strengere regels hebben in dit land? Autovrije zones, stikstofslot etc. En dit vinden we dan normaal ?
En ja natuurlijk snap ik dat het leuk is en gezellig. Maar dit moet je toch gewoon niet willen ?
Poezenmeisje
13-11-2025 om 21:33
Ik vind mijn buren asociaal met hun geluidsoverlast, hun kutkinderen die op ons terrein spullen vernielden, hun stinkende bbq, hun gezellige vuurkorf, hun rotkatten die onze struiken doodpiesen...
Helaas is naburigheid een gegeven, of je nu in torenflat woont of in een hutje op de hei.
Broadway
14-11-2025 om 11:17
CharlieB schreef op 10-11-2025 om 16:30:
[..]
Want grasmaaien en praten is net zo ongezond als houtrook?
dat staat er niet
Broadway
14-11-2025 om 11:20
kerst schreef op 10-11-2025 om 16:42:
[..]
Kom eens een zomer hier wonen dan.
Hele zomer hele dagen hier pal achter heel veel gillende kinderen in de speeltuin.
![]()
En dan niet even gillen, maar minstens een halve minuut lang op vol volume, achter elkaar aan...en dat de hele dag . Dag in , dag uit. Kinderen worden daarin ook niet gecorrigeerd denk ik dan..
ik woon bijna naast een flinke particuliere speeltuin met 22 speeltoestellen waar in het seizoen zelfs scholen komen spelen. ik heb een buurman die altijd thuis is en een innige relatie heeft met nederlandstalige muziek, zijn hogedrukspuit en bladblazer en om mij heen tientallen kinderen en honden. ik heb besloten me er niet aan te ergeren. mijn honden blaffen ook weleens, daar wens ik dan ook niets over te horen
Duufje
17-11-2025 om 09:30
TheBrown97 schreef op 13-11-2025 om 21:27:
Ja want het is asociaal om voor anderen te beslissen dat zij jouw 100% onnodige houtstook moeten inademen
Het is ook niet erg sociaal om voor een ander te bepalen dat hun houtstook onnodig is. Leven en laten leven.