Huis, tuin en keuken
Mick87
08-11-2025 om 12:54
Houtstook. Asociaal of niet?
Oké, ik zal wel voor een Karen uitgemaakt worden met m'n gezeur. Maar ik vind houtstook dus zo verrekte asociaal. Afgelopen week ging ik naar de verjaardag van een vriendin die in een dure vinex juppenwijk woont. Echt het meurde daar enorm. Want de halve buurt lijkt aan houtstook te doen. Lekker voor de gezelligheid de open haard aan of buiten knus bij een vuurtje zitten. Nu hoefde ik gelukkig niet lang buiten te zijn want ik heb astma en dit soort dingen triggert enorm. Binnen beklaagde ik me even over de vieze rookwalm die buiten hing. Een andere gast vertelde thuis ook altijd gezellig de open haard aan te steken. Ik zei er maar niet van.
Nu vertelt m'n zus vandaag dat ze haar houtvoorraad voor de winter heeft gehaald. Want ook zij vindt zo'n vuurtje gezellig en het bespaart natuurlijk op gas kosten. Ze woont in het centrum van de stad. Ik heb haar erop gewezen dat zo stoken de luchtkwaliteit sterk verslechtert. En dat het hart- en longklachten kan verergeren van mensen die daar al problemen mee hebben. En hoezo moet je dit willen nota bene in her centrum van een stad? Heb haar gezegd dat ik het toch tamelijk asociaal vind. Maar er werd niet echt op gereageerd.
En ik zal wel een zeur zijn en reacties op dit topic zullen in die strekking zijn. Maar vind dit in een dichtbevolkt land als Nederland wel waanzin. Hoezo zo overlast veroorzaken en lucht vervuilen ? Terwijl tegelijkertijd steeds strengere regels hebben in dit land? Autovrije zones, stikstofslot etc. En dit vinden we dan normaal ?
En ja natuurlijk snap ik dat het leuk is en gezellig. Maar dit moet je toch gewoon niet willen ?
Auwereel
09-11-2025 om 17:59
Nee zeg, je zou eens rekening houden met iemand anders, wat een gezeur. 🙄
Mick87
09-11-2025 om 18:59
Alice12 schreef op 09-11-2025 om 17:11:
We worden wel steeds zeurderiger in Nederland. Geen vuurwerk meer, niet meer bbq, geen houtkachel meer, je identificeren bij het kopen van sigaretten als je 50 bent. Dorpsfeesten lukt niet meer om te organiseren door de enorm complexe regels. En alles is tegenwoordig a sociaal. Iedereen heeft overal last van en is zeer gekwetst. Pfff, wat een gezeur.
Geen vuurwerk meer. Hoe zou dat komen denk je ?
Herfstappeltaart
09-11-2025 om 19:05
We worden wel steeds zeurderiger in Nederland. Geen vuurwerk meer, niet meer bbq, geen houtkachel meer, je identificeren bij het kopen van sigaretten als je 50 bent. Dorpsfeesten lukt niet meer om te organiseren door de enorm complexe regels. En alles is tegenwoordig a sociaal. Iedereen heeft overal last van en is zeer gekwetst. Pfff, wat een gezeur.
Ja want al die afgeschoten vingers, doodsbange huisdieren en blinde ogen...wat geeft dat nou?
Mick87
09-11-2025 om 19:09
Herfstappeltaart schreef op 09-11-2025 om 19:05:
[..]
Ja want al die afgeschoten vingers, doodsbange huisdieren en blinde ogen...wat geeft dat nou?
Precies en de BV Nederland heeft nog meer dan voldoende geld en personeel om met de jaarwisseling hulpverleners op pad te sturen die zich laten belagen met vuurwerk
Herfstappeltaart
09-11-2025 om 19:11
Mick87 schreef op 09-11-2025 om 19:09:
[..]
Precies en de BV Nederland heeft nog meer dan voldoende geld en personeel om met de jaarwisseling hulpverleners op pad te sturen die zich laten belagen met vuurwerk
Daarom 😉
bieb1963
09-11-2025 om 20:07
Miepjecody schreef op 09-11-2025 om 16:14:
[..]
Hout stoken doe je voor de lol, daar kun je best mee stoppen
En zo slecht zijn de nieuwste auto's niet meer
Kom op, er rijden heel veel mensen in oude(re) auto’s omdat ze zich helemaal geen nieuwe of elektrische kunnen permitteren. En het is ook niet zo, dat iedereen die een oudere auto heeft dat alleen voor noodzakelijke ritten doet. Heel vaak gewoon puur voor het gemak enz. Ik vind er allemaal niet zoveel van, maar vind het wel raar om houtkachel mensen aso’s te noemen, maar autorijden maar heel gewoon vinden.
CharlieB
09-11-2025 om 20:37
bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 20:07:
[..]
Kom op, er rijden heel veel mensen in oude(re) auto’s omdat ze zich helemaal geen nieuwe of elektrische kunnen permitteren. En het is ook niet zo, dat iedereen die een oudere auto heeft dat alleen voor noodzakelijke ritten doet. Heel vaak gewoon puur voor het gemak enz. Ik vind er allemaal niet zoveel van, maar vind het wel raar om houtkachel mensen aso’s te noemen, maar autorijden maar heel gewoon vinden.
Ik vind houtstoken en auto rijden toch wel echt appels met peren. Zoals ik al eerder noemde, die stank van de houtkachel komt mijn huis binnen. Mijn thuis. 10 deuren verder. Ik hoef mijn ramen niet dicht te doen voor auto's.
En sowieso, wat is dat met het 'ja maar en zij dan, ja maar en dat dan'? Omdat een ander aso is, moet je dat zelf ook maar lekker zijn? We kunnen ook allemaal lekker doen waar we zin in hebben, dan komt het vast goed. Gelukkig ziet mijn gemeente wel een probleem in het stoken. En dat is vast niet omdat ze ruiken dat ik daar last van heb.
kerst
09-11-2025 om 20:54
Het komen overal ook steeds maar meer mensen. Nederland steeds overbevolkter dan krijg je sneller irritatie, dat is heel logisch.
Alice12
09-11-2025 om 21:21
kerst schreef op 09-11-2025 om 20:54:
[..]
Het komen overal ook steeds maar meer mensen. Nederland steeds overbevolkter dan krijg je sneller irritatie, dat is heel logisch.
Ja, da’s waar.
Mick87
09-11-2025 om 22:02
Tjilp schreef op 09-11-2025 om 21:59:
Luister de podcast ‘het mysterie van de boze mensen’ van Robin de Wever.
Maar overlast en zelfs gezondheidsklachten door vele mensen die hout stoken heeft toch niets met korte lontjes te maken ? Lees hier het verhaal van de moeder wiens kinderen in de winter niet altijd buiten kunnen spelen of iemand wie rooklucht in de slaapkamer heeft
Mick87
09-11-2025 om 22:06
kerst schreef op 09-11-2025 om 20:54:
[..]
En het is én én én. Waar ik woonde was altijd redelijk rustig. Maar toen stapelden de problemen zich op. Hangjeugd met scooters die tot laat ik de avond onder mijn slaapkamer voorbij rijden. (Wheelies racen, motor constant stationair laten draaien) Handhaving en politie alles erbij. Én dan is nu het knalseizoen weer begonnen. Lekker tot diep in de nacht illegaal vuurwerk midden in een woonwijk afsteken. Dolle pret. Én steeds meer zwerfafval. Én buren die tegenwoordig feestjes geven zonder het even aan te kondigen. Én in de zomer balkondeur niet altijd meer open kunnen doen want buren die sisha roken en/of wiet. (Wat toch wel vrij vervelend is als het in je appartement in de zomer 29 graden is) Als je het aan mij ligt wordt ons land in dichtbevolkte gebieden steeds onleefbaarder. Enerzijds moeten we meer van elkaar tolereren. Anderzijds ook realiseren dat niet alles kan met 18 miljoen inwoners op dit hele kleine stukje aarde.
Mick87
09-11-2025 om 22:07
Tjilp schreef op 09-11-2025 om 22:06:
nee, dat klopt. Dit is idd een zijpaadje.
Bedankt voor de podcastip👌
Tjilp
09-11-2025 om 22:13
houtkachels geven teveel overlast. Passen niet in een gewone woonwijk. Metingen tonen dat duidelijk aan. In buitengebieden zou dit misschien wel kunnen. Natuurhuisje op een afgelegen locatie.
Ondertussen - ik snap heel goed dat mensen van de warmte van zo’n kachel genieten. Lijkt me ook heerlijk…
Hier vloerverwarming. Schoon maar saai 😜 Dan maar saai.