Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Houtstook. Asociaal of niet?

watertoren schreef op 08-11-2025 om 20:35:

Vrienden van mij hebben ook een houtkachel. Ik vind het wel gezellig maar voor mij te warm. Ik geef eerlijk toe dat ik er zelf geen verstand van heb maar mijn vrienden zeggen dat het vooral scheelt met wat voor hout je stookt. Met goed hout hebben andere mensen er geen of minder last van.

Volgens het rivm blijkt uit onderzoek dat houtskool altijd schadelijk is in verband met fijnstof. Dus ook met goed hout schaad je de gezondheid van kinderen en volwassenen. Daarom vind ik het wel asociaal gedrag, zeker als je in een woonwijk woont. Woon je op het platteland met binnen 100 m2 geen andere mensen om je heel kan het wel. Dan schaadt je alleen jezelf en je familie. 

Hoe meer mensen op de wereld, hoe meer de vrijheden van individuen ingeperkt zullen worden. Wil je die vrijheden niet verder verliezen, dan zullen er manieren moeten worden gevonden om de bevolkingsaanwas niet verder te laten toenemen.

Voorlopig is de wereld daar niet aan toe en zal daar voorlopig ook niet aan toekomen en dus zal de vrijheid worden ingeperkt, behalve voor degenen die aan de toppen van de besturen staan. Die weten zich wel van hun vrijheden te verzekeren die ze anderen willen onthouden.

Ik heb de aarde niet verzonnen; niemand heeft dat maar men moet wel met de realiteit omgaan.

ik vind houtrook heel lekker ruiken. Maar de pelletkachels, die massaal geïnstalleerd na het stijgen van de gasprijzen, stinken nogal. En zijn nogal een terugzet in de strijd tegen CO2 uitstoot. Maar ja, de voordeligste manier om je huis warm te krijgen, en dat is toch de eerste prioriteit bij veel mensen.
Hoewel, naast een pelletkachel pijp in onze wijk, was laatst ook opeens een leiding van een warmtepomp verschenen.

Wij stoken alleen incidenteel in de zomer een houtvuurtje. Vast ook vervelend voor mensen met astma, net als de bbq. Wij doen dat normaal achterin de achtertuin, zodat buren daar niet direct last van hebben. 

Loeki72 schreef op 08-11-2025 om 23:06:

[..]

Volgens het rivm blijkt uit onderzoek dat houtskool altijd schadelijk is in verband met fijnstof. Dus ook met goed hout schaad je de gezondheid van kinderen en volwassenen. Daarom vind ik het wel asociaal gedrag, zeker als je in een woonwijk woont. Woon je op het platteland met binnen 100 m2 geen andere mensen om je heel kan het wel. Dan schaadt je alleen jezelf en je familie.

En jij rijdt geen auto?

Ik vind vuur stoken hardstikke leuk, binnen of buiten, maar een kampvuur buiten vind ik onnodige CO2-uitstoot.
Mijn ouders wonen in een vrijstaand huis, maar niet op het platteland en zij stoken niet als er geen wind staat.

Ik rijd geen auto!

Heb wel een houtkachel die welgeteld 1 x per jaar aan gaat. Maar alleen nadat ik op de stookwijzer heb gecheckt hoe de luchtkwaliteit is om de hinder zoveel mogelijk te beperken. En de manier van stoken zou ook verschil moeten maken (Zwitserse methode).

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 07:19:

[..]

En jij rijdt geen auto?

Het gaat in dit topic om houtstook toch?

Ik vind het niet asociaal, maar snap wel dat buren er geen zin in hebben. Zelf heb ik geen houtkachel, maar als we in een vakantiehuisje zitten met zo'n kachel dan stook ik ook. 

Ik vind het lekker ruiken en stoor me er niet aan maar ik kan me voorstellen dat het niet lekker is als je astma hebt en er last van hebt. Hier in de straat ruik ik ook af en toe de houtkachel en ik vind het zo gezellig. Het is voor mij het ultieme geluksmomentje in de winter ( waar ik een hekel aan heb ). Zelf heb ik een gewone CV en ik rijd ook geen auto. Ik heb wel een leenhond die in zijn enthousiasme kan blaffen als hij buurthonden ziet die hij leuk vind, dus ja, dan veroorzaak ik ook "overlast." Het is altijd wel wat. Ik heb dan weer last van de gillende buurtkinderen in de zomer en de ettertjes die hier nu al weer weken vuurwerk aan het afsteken zijn. Daar heeft mijn hond ook last van want daar is hij doodsbang voor. Zo is er altijd wel weer wat helaas. 

Het zal me echt een worst wezen of er mensen in de buurt stoken. Ik snap de charme er wel van. Doe m'n ramen of roostertjes wel dicht. Hoop dat ze ervan genieten

ik woon in een straatje met 12 woningen. De helft van de bewoners stookt op hout. Op dagen dat er er weinig wind staat, ruik ik het ontzettend in onze slaapkamer. Heb er dan ook echt last van, vind het niet kunnen in een woonwijk.

ik woon in een straatje met 12 woningen. De helft van de bewoners stookt op hout. Op dagen dat er er weinig wind staat, ruik ik het ontzettend in onze slaapkamer. Heb er dan ook echt last van, en ik heb geen astma. Het slaat op mijn keel en mijn ogen prikken ervan.
Vind het echt niet kunnen in een woonwijk.

bieb1963 schreef op 09-11-2025 om 07:19:

[..]

En jij rijdt geen auto?

Hout stoken doe je voor de lol, daar kun je best mee stoppen 

En zo slecht zijn de nieuwste auto's niet meer

Er zijn bepaalde weertypes dat die rook zo blijf hangen, mist, geen wind. Dan zou je het niet moeten doen als je om je medemens met zwakkere longen geeft. Per slot van rekening komt het bovenop andere uitstoot, dus zeggen, autorijden is ook slecht, ja, dat merken mensen met slechte longen in de buurt van een autoweg ook en dan komt mt houtstook erbovenop.
Dus als je wil stoken, check dit:
https://www.rivm.nl/houtrook/stookwijzer

We worden wel steeds zeurderiger in Nederland. Geen vuurwerk meer, niet meer bbq, geen houtkachel meer, je identificeren bij het kopen van sigaretten als je 50 bent. Dorpsfeesten lukt niet meer om te organiseren door de enorm complexe regels. En alles is tegenwoordig a sociaal. Iedereen heeft overal last van en is zeer gekwetst. Pfff, wat een gezeur.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.