Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

BeneficialJay65

BeneficialJay65

12-11-2021 om 09:04

Hond met lastige vacht (krulhaar) welke borstel/kam ? ( of laten plukken?)

Onze hond, 3 jaar, kruising met koningspoedel (vader onbekend) heeft een lastige vacht. Voorheen gingen we naar een Trimsalon, maar die is een tijd gesloten geweest. Dat moest met 3 man gebeuren omdat hij steeds geaaid wil worden/ wil spelen/knuffelen. Hij werd daar glad geschoren waardoor z’n krullen weg waren. Hij lijkt qua vacht op een bouvier, heel fijn , los krullend haar, en klit snel. Op z’n rug en zijkant heeft ie gewoon mooi haar, het “probleem zit ‘M onder z’n kin, oksels, en poten.
Hij vindt het wel fijn om geborsteld te worden maar dat doet niets “voor zijn vacht zelf”. Wat is nu wijsheid, welke borstel/kam, of laten plukken? Of toch z’n poten met name laten scheren ( ik ga dat echt niet zelf doen). Ik heb ook gelezen dat het weleens onder narcose wordt gedaan, maar dat vind ik nogal wat(voor z’n gezondheid, zomaar onder narcose).
Wie heeft een goede tip?

bestaat er geen hondencremespoeling? 

OrganicDeer76

OrganicDeer76

12-11-2021 om 12:07

En gewoon dagelijks even de kam bij de bekende punten er door heen halen? Daarnaast iedere 6 of 8 weken naar de trimsalon. Hou je het naar mijn idee prima bij en hond geen pijn van klitten. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

12-11-2021 om 15:00

Keetie schreef op 12-11-2021 om 12:07:

En gewoon dagelijks even de kam bij de bekende punten er door heen halen? Daarnaast iedere 6 of 8 weken naar de trimsalon. Hou je het naar mijn idee prima bij en hond geen pijn van klitten.

Dat kan wel, maar dan is de vraag,welke kam, want die ik heb glijd “langs” de haren, niet “erdoorheen “.

OrganicDeer76

OrganicDeer76

12-11-2021 om 15:53

Caramelzeezoutchocola schreef op 12-11-2021 om 15:00:

[..]

Dat kan wel, maar dan is de vraag,welke kam, want die ik heb glijd “langs” de haren, niet “erdoorheen “.

Ik zou een borstel doen en een kam met stalen punten. Langere punten maar dan opletten dat je niet erg hard de huid borstel

550x562.jpg

Ik kam met zon kam de klitjes elke week voorzichtig uit. De oksels knip ik korter want daar heeft hondenbeest ook sneller klitten terwijl hij verder weinig klitten heeft. Alleen oksel, tussen de tenen en waar er veel door andere honden aan gehangen wordt met spelen. De poten scheer ik korter dat scheelt veel. Niet heel kort maar t lijkt wel alsof t dan minder klit omdat de uiteindes gladder zijn? ? 

eenmaal geschoren kan hij eigenlijk niet meer geplukt worden, heeft met de vachtkwaliteit te maken. Ik heb een borstel met stalen puntjes, groot model mensenborstel dus, zachte vachtborstel met heleboel hele kleine tandjes, een klittenkam en 2 gewone kammen, zoals boven getoond maar dan met de tanden dwars op de steel. 

Dit vind ik toch echt een vraag voor een trimmer.   Zonder de hond of de vacht te zien kunnen we hier  weinig mee. 

Een poedel heeft geen plukvacht maar wordt geschoren of geknipt.
Aangezien het een kruising is zou het kunnen dat jouw poedel misschien de plukvacht van vader heeft.
Maar wat Bloem1970 al heeft aangegeven, eenmaal geschoren verander de vacht en kan er daarna niet meer geplukt worden.
Voor een poedelvacht gebruik je normaal gesproken een slickerborstel.

25ste026_1_2x.jpg

Mocht jouw poedel toch een ondervacht hebben zou ik een herderhark gebruiken.

550x468.jpg

BeneficialJay65

BeneficialJay65

12-11-2021 om 20:11

Knutselkei schreef op 12-11-2021 om 16:15:

550x562.jpg

Ik kam met zon kam de klitjes elke week voorzichtig uit. De oksels knip ik korter want daar heeft hondenbeest ook sneller klitten terwijl hij verder weinig klitten heeft. Alleen oksel, tussen de tenen en waar er veel door andere honden aan gehangen wordt met spelen. De poten scheer ik korter dat scheelt veel. Niet heel kort maar t lijkt wel alsof t dan minder klit omdat de uiteindes gladder zijn? ?


Zo’n kan heb ik nog niet maar qua wijdte lijkt ie op wat zou kunnen helpen. Bedankt.

Ik kam ze dan voor zichtig uit stukje bij stukje, pluis t uit zeg maar. Ik houd t boven t vel vast en kam dan rustig met haaltjes naar boven. Maar de oksels kort houden helpt t beste. In het voorjaar had hondenbeest een grasaar diep in zn oksel en heeft dierenarts voor de drain t helemaal kaal geschoren . En toen heb ik de andere kant ook maar gedaan,maar wateen verschil met klitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.