Huis, tuin en keuken
Zeespiegel
17-08-2025 om 08:30
Hoeveel tijd voor onkruid trekken?
Onze tuin, ongeveer 12mx6m, is helaas regelmatig een oase van onkruid.
Mijn vraag aan jullie is, hoeveel tijd steken jullie ongeveer maandelijks/ wekelijks in de tuin per seizoen?
Wat is een realistische planning om het onkruid, dat we nu pas weer hebben verwijderd, weg te houden?
Het onkruid waar we last van hebben, is o.a.: heermoes, paardenbloemen, brandnetels en een wilde braamstruik. De tuin van de buren wordt geheel niet onderhouden, dus daar waait veel van over.
FaithfulDuck87
17-08-2025 om 13:09
Auwereel schreef op 17-08-2025 om 13:05:
Heermoes, ik heb er dit jaar voor het eerst last van. Het jammere is dat cavia's er niet teveel van mogen hebben, in tegenstelling tot paardenbloem en zevenblad.
Dit wordt aanbevolen:
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/hoe_kan_ik_heermoes_paardenstaart_bestrijden/
lavameel heb ik wel gedaan, maar nog niet genoeg geholpen. Volgens mij heb ik nog staan, ga ik even naar kijken. Strooi ik er maar weer wat tussen. Heb vorige week er wel een containervol uitgehaald.
BlairW
17-08-2025 om 15:22
Ik heb ook heel veel heermoes. Staat ook allema tussen het gras en zo 😒 is echt geen beginnen aan om het weg te trekken steeds.
Mevrouw75
17-08-2025 om 15:37
Ik wied bijna nooit op mijn lapje van 400m2. Het staat wel helemaal vol met andere planten die het hier goed doen. soms wied ik weleens, maar dat mag geen naam hebben.
Als je tuin vol staat met planten die goed gedijen op de grond die er is, dan komen ze niet in de verdrukking van kruiden die jou niet zo aanstaan. Aan dit volzetten heb ik in het verleden wel flink tijd besteed en het was even zoeken en trial and error.
ToetieToover
17-08-2025 om 15:46
Aan je onkruiden te zien, gaat lavameel strooien zeker helpen. Dat is een goede tip van Auwereel.
Heermoes haalt mineralen diep uit de aarde naar boven, paardebloemen doen dat bijvoorbeeld met kalk. Voorlopig hoef je niet bemesten, want brandnetels duiden op een overschot van stikstof. Bramen houden van zure grond, daar duiden die paardebloemen ook al op door kalk uit de diepere lagen proberen te halen.
Ik zou dus gaan voor:
-het laten liggen van de uitgetrokken heermoes en paardebloembladeren (beschouw ze als je hulpje)
-Het strooien van lavameel (bevat ook de nodige kalk)
-de braam laten staan en beschouwen als waardevolle, inheemse plant. Laat er een mooie, wilde, geurende roos doorheen groeien!
-Het aanplanten van vaste planten die sterker en hoger groeien dan je onkruid
-wil je ‘kale aarde’ zien, bedenk dan dat de natuur dat niet wil zien, dek dergelijke plaatsen af met een strooilaag van houtsnippers (karton met afgemaaid gras eroverheen werkt ook)
-niet schoffelen, wat je ook doet: verstoor de bovenste laag aarde zo min mogelijk. Dus afknippen en neerleggen dat onkruid…. (Zonder zaaddozen uiteraard)
Ik besteed nul uur per week aan onkruid trekken. Ik heb volgeplante plantvakken, grind en vlonders in de tuin. Zelfs in mijn grind groeit geen onkruid. Ik hark het wel af en toe, als de boom erboven bladeren laat vallen.
Aan de voorkant gebakken klinkers, die bezem ik af met een harde straatbezem. Wekelijks vaste prik als ik de vuilnisbak aan de weg zet. Anders groeit er van alles tussen, meestal grasjes. Nu alleen mosjes en gras dat heel plat kan blijven liggen ![]()
BlairW
17-08-2025 om 16:38
Mevrouw75 schreef op 17-08-2025 om 15:37:
Ik wied bijna nooit op mijn lapje van 400m2. Het staat wel helemaal vol met andere planten die het hier goed doen. soms wied ik weleens, maar dat mag geen naam hebben.
Als je tuin vol staat met planten die goed gedijen op de grond die er is, dan komen ze niet in de verdrukking van kruiden die jou niet zo aanstaan. Aan dit volzetten heb ik in het verleden wel flink tijd besteed en het was even zoeken en trial and error.
Ik wied ook geen onkruid in de tuin zelf. Maar tussen de steentjes op ons terras en het pad groeit echt van alles wat er toch regelmatig uit geplukt moet worden. In de grond zelf staat het inderdaad vol genoeg met planten.
MissBobby
17-08-2025 om 16:43
Uurtje per week maximaal. Vaak doe ik het in twee keer terwijl ik een vriendin ofzo bel. En alleen maar waar bestrating is want verder is de tuin zo dichtgegroeid met planten en bloemen dat daar nauwelijks onkruid groeit. Ik laat t niet oplopen. Ook weleens als ik naar de voordeur loop, meteen een paar sprieten meepakken.
Marty1984
17-08-2025 om 16:54
Een uur of 2 per jaar.
De helft van mijn tuin is onkruid. Er is dus geen beginnen aan.
Ergens in mei duik ik dus 2 uur de tuin in om het ergste weg te halen op de plaatsen waar het kan. Of waar man planten / kruiden wil zaaien. Maar ik ga niet heel mijn tuin elke week molesteren.
Paardenbloemen midden in het gras bijvoorbeeld blijven dus gewoon staan tot ze omver gereden worden door de grasmachine.
MMcGonagall
17-08-2025 om 19:08
Even gegoogeld en ik heb geen heermoes in de tuin. Wel veel van wat mijn buren kruipgras noemen en waarvan is gevraagd om dat weg te halen buiten het tuinmuurtje (waar hun honden snuffelen en plassen). Dat is ook super irritant.
ToetieToover
17-08-2025 om 20:44
MMcGonagall schreef op 17-08-2025 om 19:08:
Even gegoogeld en ik heb geen heermoes in de tuin. Wel veel van wat mijn buren kruipgras noemen en waarvan is gevraagd om dat weg te halen buiten het tuinmuurtje (waar hun honden snuffelen en plassen). Dat is ook super irritant.
Dat gras kan gevaarlijk zijn voor honden (konijnen etc.).
MMcGonagall
17-08-2025 om 22:50
Tjilp schreef op 17-08-2025 om 22:07:
kruipgras? Wat is dat?
Ik weet de officiële naam niet, de buurvrouw noemde het zo. Het zijn pluizige sprieten die honden tussen hun tenen en in hun neus kunnen krijgen en die zich zo een weg naar binnen ‘kruipen’.
Tuinfluiter
18-08-2025 om 00:03
MMcGonagall schreef op 17-08-2025 om 19:08:
Jij moet het weghalen en dan krijg je als dank een plasje, geweldig.
Auwereel
18-08-2025 om 09:16
MMcGonagall schreef op 17-08-2025 om 22:50:
[..]
Ik weet de officiële naam niet, de buurvrouw noemde het zo. Het zijn pluizige sprieten die honden tussen hun tenen en in hun neus kunnen krijgen en die zich zo een weg naar binnen ‘kruipen’.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kruipertje
Je kan ze zo noemen dus
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.