Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoeveel tijd voor onkruid trekken?

Onze tuin, ongeveer 12mx6m, is helaas regelmatig een oase van onkruid. 
Mijn vraag aan jullie is, hoeveel tijd steken jullie ongeveer maandelijks/ wekelijks in de tuin per seizoen? 
Wat is een realistische planning om het onkruid, dat we nu pas weer hebben verwijderd, weg te houden?

Het onkruid waar we last van hebben, is o.a.: heermoes, paardenbloemen, brandnetels en een wilde braamstruik. De tuin van de buren wordt geheel niet onderhouden, dus daar waait veel van over.

Ik heb daar geen vaste planning voor. Als ik zin heb, ga ik een uurtje onkruid trekken en als ik er geen zin meer in heb stop ik. Ga dan een andere keer wel weer verder.

Onze voortuin is een heel gezellige wilde tuin. Alleen wat over het pad groeit wordt verwijderd en verder niet. 
Het groene gedeelte is ongeveer 3x10 meter vergt verder enkel wat snoeiwerk.

Planning heb ik niet echt. Meestal 2cuur per week onkruid weghalen in de lente en zomer. Als ik zin heb rommel ik langer in de tuin en haal de grote paardenbloemen tussen t gras uit. Ons gras is meer onkruid maar kort gemaaid zie je daar niks van . We hebben een grote tuin. Een stuk kom ik minder daar verwilderd t meer.
Wat wel scheelt is om tussendoor even te schoffelen,duurt paar minuten en minder groot onkruid.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-08-2025 om 08:57

heermoes raak je nooit weer kwijt, dus reken daar maar op. Ik heb een tuin van 9 x 30 meter en ik zou er elke dag wel in kunnen werken, maar dat gebeurt niet. Maar zoals hierboven al gezegd is: Als het uitkomt/tijd over heb dan pak ik een emmertje en ga ik even bezig. En soms is het heel veel onkruid, nu heb ik hem weer aardig schoon. 

Achtertuin 12 bij 8 nu ongeveer twee uur per week. Gras maaien potten water geven uitgebloeide bloemen eruit knippen planten opbinden.
Onkruid verwijderen kost weinig tijd. 
Tuin is dicht beplant waardoor we niet zo veel onkruid hebben. Laag onkruid zien we niet alleen hoge planten halen we er uit. Momenteel doe ik dat alleen af en toe in de schemering als er geen insecten meer zijn want het merendeel van mijn planten zijn ze dol op.
Heermoes en bramen staan niet in mijn tuin.

Dat zijn hele nare onkruiden, welke je zoveel mogelijk met wortel en al moet uittrekken. Veel geduld dus. Maar gezien de grote van de tuin, red je dat wel met elke week een uur. Deze onkruiden krijg je ook nauwelijks weg als je de tuin volzet met vaste planten. 

Gebruik je een onkruidsteker? Braam en brandnetels graaf ik zoveel als mogelijk uit. Dat helpt wel enigszins.

Niet zo heel vaak, de tuin staat propvol vaste planten dus voor onkruid is niet veel ruimte. Ik heb meer werk aan het verwijderen van spul tussen de tegels sinds ik om milieuredenen geen azijn meer gebruik.

Heermoes tussen de tegels is een ellende!

Bijhouden , ca 2 uur per week.

Ik knip alleen de kop van de paardenbloemen af als ze beginnen te veranderen in dat pluis. Verder laat ik alles zn gang gaan, er waait veel leuks de tuin in. Het zijn altijd weer andere planten die dominant zijn na verloop van tijd. Voordeel is ook dat deze manier van tuinieren weinig tijd vraagt

veel onkruid is ook eetbaar.  Paardebloem: zowel wortel als blad als bloem.  Brandnetel. Zevenblad 

In onze tuin staan veel vaste planten en bomen.  We wonen nu bijna anderhalf jaar in dit huis en anders dan grasmaaien en de bomen en struiken bewonderen en verwonderen hoe goed de vorige bewoners die hebben aangeplant zodat er altijd iets in bloei staat,  hebben we nog niet aan de tuin gedaan.  Op de een of andere manier groeit er geen onkruid tussen.  Ik vind van die tuinen waar veel geschoffeld en geharkt wordt en ieder jaar zo'n mooi nieuw laagje donkere grond erover echt supermooi,  zou ik best willen.  Maar ik ben bang dat ik het onkruid wakker maak als ik iets aan de bodem doe,  dus ik blijf er wijselijk vanaf 😅.

Het erf en de weides daarentegen,  da's een gevecht tegen het onkruid.  Gewoon van die kleine rechthoekige straatstenen, en dan heul veul. Daar staan we weekenden met de bosmaaier het onkruid tussenuit te halen (ook al omdat we er te laat mee beginnen, als je het bijhoudt zou het in theorie te doen moeten zijn), als je klaar bent aan het eind,  begint het aan het begin alweer vrolijk te groeien.  En in de weides laat ikalles wat niet giftig is voor de paarden lekker staan. Meestal is dat gezond voor ze, en anders wel voor de insecten.  Maar het jacobskruiskruid moet eruit,  want daar kunnen de paarden dood aan gaan,  sorry voor de insecten. Hoeveel uur we ermee bezig zijn, durf ik niet op te tellen. 

Dan is er nog de moestuin,  maar die staat op een verkeerde plek. Na die seizoen ga ik die naar onze achtertuin verplaatsen, nu is die veel te ver weg en heb ik geen zin om daar iedere keer naartoe te lopen om um bij te houden.  Overigens blijkt een moestuin het met liefdevolle verwaarlozing wonderwel te doen! 

Maar in een normale tuin zou ik me een weekend kwaad maken en dan iedere dag  met een schoffeltje erdoor op een moment dat ik daar even tijd voor heb.  Dan is het een paar minuutjes werk en krijgt onkruid geen kans. Maar daar moet je maar net zin in hebben. 

Ik heb vorige week twee uur de voortuin gedaan (20 m2). Na ca 3/4 was de kliko vol. Ik wil deze week de rest doen en dan de achtertuin. Daar kun je alleen nog met een machete doorheen. Hopelijk ga ik het daarna bijhouden. Ik wil als soort van regel instellen dat we elke dag iets uit de tuin trekken. Of zo.
Het gaat vaak mis na vakanties. Dan is het bij en als je dan na twee weken thuis komt is het een meter hoog. En dan laten we het.

Heermoes raak je nooit kwijt. Holland&Barret verkoopt het trouwens als thee.

Paardenbloemen steekt mijn man uit. Paardenbloemenjam uit eigen tuin gaat hierdoor nooit lukken.

Brandnetel beperkt zich tot de walkant en de braam snoeien we als het snoeitijd is. Bramenjam kom ik in om.

Misschien moest ik eens brandnetelsoep proberen te maken.

Wij hebben heermoes in de voortuin. Ik heb het opgegeven en geaccepteerd dat het er is.

Heermoes, ik heb er dit jaar voor het eerst last van. Het jammere is dat cavia's er niet teveel van mogen hebben, in tegenstelling tot paardenbloem en zevenblad.
Dit wordt aanbevolen:
https://appeltern.nl/nl/tuinadvies/tuinieren/hoe_kan_ik_heermoes_paardenstaart_bestrijden/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.