Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoeveel en welke verlichting heb jij in je woonkamer?

In de gang en in de keuken drie spotjes aan een rond ontwerp. In het zwart, stoer maar met warm licht. Ik kan niet tegen tl-verlichting. Onder de keukenkastjes zitten lampjes (maar die worden zelden gebruikt). In de woonkamer drie staande lampen met Calex lampen er in. Warme sfeer. Naast mijn bureau ook een staande lamp. Boven de eettafel een hanglamp met vijf vertakkingen. Ook hier gekozen voor warm licht. In de hal, naast de opbergkast een staande lamp. En in de overgang, van de woonkamer naar de eetkamer, ook een staande lamp. Gekozen voor lampen uit een bepaalde serie zodat er een soort eenheid is.

Bij mij zitten er in de keuken onzichtbaar LED-lampjes die het aanrecht verlichten en dat is de enige verlichting die gewoonlijk aan gaat. In de winter gaat tijdens het koken de fornuisverlichting aan. Die gaat uit na het koken.

In de wintermaanden is er wel een kerstverlichting in de keuken, maar normaal is er nooit verlichting aan behalve de aanrecht- en kookverlichting. Alleen als er een ramp gebeurt gaat de algemene verlichting daar aan.

bij ons maakte de keukenontwerper ook het lichtplan voor de kamer en de keuken. En echt, ik had het niet zelf kunnen verzinnen. Er zit zoveel balans in, die mensen denken echt heel anders dan wij met onze basis ideeën van hier en daar een lampje. Hij gaf ook duidelijk aan welke soort lamp waar. Mijn favoriet zijn twee identieke lampen, ingebouwd in de muur. 
Dus mijn advies is eigenlijk: vraag advies aan een deskundige. Het tilt je hele woonoppervlak naar een hoger niveau..

Keuken: afzuigkap 1x, aanrecht 1x met 3 sterktes, werktafel 1x, koffiehoek moet nog.
Woonkamer: boven tafel 1x, staande lamp met 2 spots, hanglamp 1x, tafellamp 1x, lantaarn 1x, staande dimbare lamp naast de bank. Verder een ventilator met verlichting maar die brandt nooit.

Wij hebben geen hele grote woonkamer en hebben 8 lampen in de woonkamer. In 3 hoeken (behalve de hoek waar de deur naar de gang zit) hebben we deze staan :

vidja-staande-lamp-wit__0953648_pe802865_s5.jpg

Heb die echt al jaren en ook in ons oude huis al. Volgens mij zelfs al in het huis daarvoor, dus dat is al bijna 20 jaar  ik vind ze heel prettig licht geven. Erg zacht, niet te fel en toch genoeg licht doordat het een hoge zuil is. 
Boven de eettafel hangt deze :

ikea-ps-2014-hanglamp-wit-koperkleur__0880350_pe613978_s5.jpg

Ook een erg fijne lamp, doordat je hem open en dicht kan doen en zo de lichtsterkte kan instellen. Bij het eten is hij meestal niet aan, dan is de zuil naast de tafel voldoende. Maar doen we spelletjes dan hebben we hem open zodat er veel licht op tafel valt.
Verder hebben we een grote tv-kast met 2 spotjes achter de glazen deurtjes. Zoiets als dit, maar ik heb dan de kastjes aan elk eind van de kast. Aan elke kant van de tv 1 :

GJ58qejb0AA6JoR.jpg

Die tv-kast komt bijna tot het plafond en daar ligt een ledstrip op die een oranje gloed afgeeft op het witte plafond. Indirect licht, vind dat altijd mooi staan  
Verder hebben we nog zoiets aan het plafond hangen. Maar die gebruiken we eigenlijk nooit, tenzij er iets gevallen is van glas ofzo en ik echt veel licht moet hebben. 

60f01790-d9c1-4210-aae7-452cee860ddc?rule=ecg_mp_eps$_84

Onze keuken is apart met wel een open doorgang naar de woonkamer, maar die doorgang is gewoon een deuropening breed. In de keuken hangt een lamp met 5 spots en verder onder de keukenkastjes lichten. Die dimmen automatisch als er geen beweging is in de keuken. Er komt dus een zacht licht vanuit de keuken de woonkamer in. 

Ik zou de aannemer vragen om een stopcontact in de vloer! Lijkt me zó handig voor van alles inclusief lampen. Naast de bank mis ik dat echt. Die bank staat middenin de ruimte en ik heb het snoer nu onder een kleed verstopt. Ik plug mijn opladers daar in en een staande spotlamp voor handwerk en lezen. 

De keuken heeft veel verlichting, vooral in de kasten met glazen deuren. Ik ben nogal een serviesverzamelaar en -uitstallert 10 inbouwspotjes totaal. Boven het aanrecht nog 3, heel fijn dat je die kunt verstellen naar witter en feller als je kookt en naar sfeervol als je gaat eten. Boven de eettafel 1 lichtpunt met een werkelijk enorme lamp.

@BlairW: Prachtige lampen heb je !

Tippex schreef op 22-08-2024 om 23:18:

@BlairW: Prachtige lampen heb je !

Dank je 😊 ik ben er zelf ook nog steeds erg blij mee! Het is allemaal gewoon Ikea, maar vind ze nog steeds mooi. 

In de werk/logeer/hobbykamer staan twee lampen, een sta- en een leeslamp. Rond dit seizoen beginnen ze weer aan te gaan 's avonds d.m.v. een schakelklok zodat het hele huis bij elkaar wordt betrokken.

En de hal uiteraard. Daar is oriëntatie- en gezelligheidsverlichting in de garderobe, in de open kast en ergens in het midden. Je kan er niet bij lezen.

Ik hoop nog leuke inspiratie op te doen voor sfeerverlichting gedurende de najaars- en wintermaanden

ik zou qua lichtpunten te voorzien door de aannemer, ook een aansluiting boven het zitgedeelte laten maken. Zelfs als je nu van plan bent daar staande lampen te plaatsen. Met het oog op de toekomst.

ToetieToover schreef op 22-08-2024 om 23:06:

Ik zou de aannemer vragen om een stopcontact in de vloer! Lijkt me zó handig voor van alles inclusief lampen. Naast de bank mis ik dat echt. Die bank staat middenin de ruimte en ik heb het snoer nu onder een kleed verstopt. Ik plug mijn opladers daar in en een staande spotlamp voor handwerk en lezen.

De keuken heeft veel verlichting, vooral in de kasten met glazen deuren. Ik ben nogal een serviesverzamelaar en -uitstallert 10 inbouwspotjes totaal. Boven het aanrecht nog 3, heel fijn dat je die kunt verstellen naar witter en feller als je kookt en naar sfeervol als je gaat eten. Boven de eettafel 1 lichtpunt met een werkelijk enorme lamp.

In de vloer lijkt me niet optimaal bij dweilen, laag in de muur is beter (zolang er geen peuters rond kruipen).

Due-scimmie

Due-scimmie

23-08-2024 om 07:47 Topicstarter

Ambra schreef op 22-08-2024 om 20:35:

bij ons maakte de keukenontwerper ook het lichtplan voor de kamer en de keuken. En echt, ik had het niet zelf kunnen verzinnen. Er zit zoveel balans in, die mensen denken echt heel anders dan wij met onze basis ideeën van hier en daar een lampje. Hij gaf ook duidelijk aan welke soort lamp waar. Mijn favoriet zijn twee identieke lampen, ingebouwd in de muur.
Dus mijn advies is eigenlijk: vraag advies aan een deskundige. Het tilt je hele woonoppervlak naar een hoger niveau..

En welke en hoeveel lampen heb je nu?

Zeespiegel schreef op 23-08-2024 om 06:43:

[..]

In de vloer lijkt me niet optimaal bij dweilen, laag in de muur is beter (zolang er geen peuters rond kruipen).

Maar mocht je rugklachten krijgen dan is laag bij de grond wel de allerberoerdste plek.

Ze staan allemaal slecht die contactpunten. Daarom heb ik afstandsbedieningen maar die dingen kosten natuurlijk ook ruimte.

Met die moderne meubelen op pootjes zie je ook duidelijk wat eronder ligt. Je kan je wirwar aan snoeren daar dan niet kwijt.

Bouwmarkten verkopen plintsystemen waar je je snoeren in kan opbergen, maar dat kan alleen tot een bepaalde hoeveelheid.

Voor het idee: https://www.deslimmeplint.nl/wegwerken-snoeren-en-kabels/

Due-scimmie

Due-scimmie

23-08-2024 om 07:49 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 23-08-2024 om 06:41:

ik zou qua lichtpunten te voorzien door de aannemer, ook een aansluiting boven het zitgedeelte laten maken. Zelfs als je nu van plan bent daar staande lampen te plaatsen. Met het oog op de toekomst.

Waar nu onze bank staat hebben we dus geen plafondlamp, en nog niet gemist ook. Maar geloof dat er al wel een afgedekte aansluiting zit.

altijd genoeg verlichting nemen. Anders zo armoedig.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.