Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe 'tot in de puntjes' ben jij? Huis- en tuin editie.

Kampeerder schreef op 17-09-2026 om 19:20:

[..]

Die krijgen een doekje, de bezem, de stofzuiger.

Toen ik ooit de kans kreeg meer te gaan werken, (4 dagen) vroeg mijn schoonmoeder hoe dat dan moest met mijn huishouden. Die heb ik even kort en duidelijk uitgelegd dat dat huishouden ook van haar zoon is dus dat ze dat misschien even aan hem moest vragen. Hij werkte immers ook vier dagen. Het schaapachtig blik heb ik genegeerd.

Later bij een andere opmerking heb ik opgemerkt dat er meer in het leven is dan huishouden. Dat vrouwen niet bestaan om te huishouden, maar dat huishouden en noodzakelijk kwaad is en hoe meer de bewoners van huis zijn, hoe minder vies het wordt.

Broadway schreef op 17-09-2026 om 11:13:

[..]

precies. tijd is een keuze dus dat is bij iedereen anders. fulltime werken, een bergje kinderen, hobbies, sporten en een sociaal leven lijken mij niet bevorderlijk voor de spic en spanheid van je huishouden. maar alles kan. je kiest waar je je tijd aan besteed.

ik vind het heerlijk om op een regenachtige zondat in mijn trainingsbroek een hele dag te doen over de benedenverdieping. plumeautje, kopje koffie, zithoek poetsen, zuigen en dweilen, op de telefoon scrollen, toilet poetsen en dweilen, spelletje met de hond, etc.

ik vermaak me zo pima een hele dag. tussendoor stoofvlees opzetten en in de avond samen lekker eten in een schoon huis.

maar ik heb geen kinderen die ik hoef te vermaken, mijn man kan dat zelf en mijn enige "verplichting" is 4x per week sporten en 1x per week muziek.

Vandaar dat de afgelopen zomer mijn huis er nogal toesterig uitzag, of ik had zin om eropuit te gaan of het was veel te heet om de plumeau te pakken! 

Ik hoopte dat nu mijn man met pensioen is, hij ons achterstallig huishouden wat zou oppakken, maar met de gastvrijheidsverklaring van zijn werk gaat hij nog bijna iedere dag naar z'n werk!

Mijn huis is aardig vt woning wat indeling betreft.. maar je moet de crème kleurige afbeelding die je nu in gedachten hebt wel inkleuren.. ik hou van pastel, echte pastel, geen vleugjje! Een vrij open vloer geeft snel een opgeruimd beeld. Ondanks ik bv een hele grote hoge brede open kast staat vol met lego.. 

Ik ruim alles achter mijn kont op al heb ik ook een dienblad met rommeltjes op de bank en een bakje prullen/pennen/etc in de keuken. Maar ik heb makkelijk praten, ik ben alleen. 3x samen gewoond en ow man wat een verschil is het al gauw als jij je huis moet delen met iemand die niet dezelfde werkwijze heeft.

Mijn tuin is een stukje natuur.. het terras is schoon, kleurrijke potten met een jarigen etc.. de rest van de tuin laat ik beheerst zijn gang gaan. Niks strak gesnoeid, mooi onkruid mag blijven, vlinders, insecten en vogels verblijven hier. Helaas geen egel. Dat zou het plaatje wel compleet maken ♡ 

Netherfield schreef op 17-09-2026 om 17:27:

[..]

Schijnt een vrouwending te zijn, en full time willen werken, en kinderen, en gezellig zijn met je man, en huis netjes. O ja en ook nog tijd voor vrienden en sport. Ik snap ook wel dat dat allemaal niet kan. En ik denk ook regelmatig, waarom moet IK dit allemaal doen? Schoonzus zegt, maar als je elke dag een uur in de tuin bezig gaat, houdt je het prima bij! Schoonzus werkt vier dagen x 5 uur… Volgens mij vindt ze ook dat als man (haar broer) rommel maakt, dat IK dat moet opruimen. Want vrouw. Durft ze niet te te zeggen (ze kent mijn feministische inslag), maar ze hint er altijd wel naar. Wat doen jullie met kritiek op je huishouden/stort?

Hmm mijn man wil het ook graag allemaal kunnen en doen. Gelukkig maar.

Kritiek op huishouden & stort: Grens aangeven. OMA (ongevraagde meningen en advies) laten we buiten, dankuwel. En door naar het volgende onderwerp.

Is toch helemaal niet boeiend voor jouw schoonzus, hoe jij jouw huis runt. Wat treurig dat ze daar iets over te zeggen heeft.

Ik zie nu dat het ook over de tuin gaat. Tuin vind ik soms een lastig verhaal want het blijft maar groeien... soms heb je het netjes en dan een week later groeit er weer van alles. 

Ik heb laatst de coniferen van vriend gesnoeid. Eerst vooral de vorm behouden, later heb ik er ook wat takken uit gehaald. De vorige bewoonster had er jarenlang niks aan gedaan. Ik dacht dat het nog wat zou groeien in de nazomer maar dat valt tegen en ik ben niet echt tevreden over het resultaat. Dat was letterlijk een 'tot in de puntjes' probeersel. 
Achter groeit er veel gras tussen de tegels en sinds de vele regen is dat alleen maar meer geworden. Je kunt het netjes hebben, maar een maand later kan het er helemaal anders uit zien, afhankelijk van het weer. 

Ies

Ies

18-09-2026 om 11:32

Mijn tuin is zeker niet standaard ‘netjes’ maar ik ben er erg blij mee. En anders de beestjes in mijn tuin wel. Laat maar lekker groeien! (Ik ben wel selectief in dat wat ik wel of niet laat groeien, maar het meeste mag best) 

Fiorah

Fiorah

18-09-2026 om 11:50 Topicstarter

Ik ben/was ook van het kaliber "laat maar groeien, wild is leuk"... maar met 1500m2 tuin groeien er dan vooral brandnetels, wilde bramen zonder vruchten, klimop en andere woeker vrienden. Dus een beetje beleid moet helaas toch.

Ja zonder beleid heb je straks 1500 meter wildernis. Mijn ervaring is dat je brandnetels nog wel weg krijgt maar bramen zijn echt lastig. 

Fiorah

Fiorah

18-09-2026 om 12:01 Topicstarter

Damoontje schreef op 18-09-2026 om 11:52:

Ja zonder beleid heb je straks 1500 meter wildernis. Mijn ervaring is dat je brandnetels nog wel weg krijgt maar bramen zijn echt lastig.

Kennelijk eten geiten ze. Nu wil ik geiten.

Even gegoogled en ik lees het idd! Wat grappig. Geitjes zijn ook leuk

Fiorah schreef op 18-09-2026 om 12:01:

[..]

😂

Fiorah schreef op 18-09-2026 om 12:01:

[..]

Weet dat geiten werkelijk álles eten.  En ontsnappen. Voortdurend. Van geiten krijg je koppijn 😆

Herfstappeltaart schreef op 16-09-2026 om 18:48:

[..]

Ik had me bij jou een klassiek Engels interieur voorgesteld met een Chesterfield en een wereldbol met drankflessen

Als ik mijn huidige bank pensioneer, zou er zomaar een Chesterfield kunnen komen. En het is dat zo’n wereldbol wat groot is, maar zou ik graag willen hebben!

Heb wel een (nep) Eames Lounge Chair. Met ernaast zo’n Art Deco rokersset om rustig mijn sigaren te roken. Daar zit ook een klein rond plateautje op waar je je port op kunt zetten. 

Maar mijn droomruimte is inderdaad zo’n Engelse landhuis-bibliotheek.

Auditor schreef op 19-09-2026 om 13:41:

[..]

Als ik mijn huidige bank pensioneer, zou er zomaar een Chesterfield kunnen komen. En het is dat zo’n wereldbol wat groot is, maar zou ik graag willen hebben!

Heb wel een (nep) Eames Lounge Chair. Met ernaast zo’n Art Deco rokersset om rustig mijn sigaren te roken. Daar zit ook een klein rond plateautje op waar je je port op kunt zetten.

Maar mijn droomruimte is inderdaad zo’n Engelse landhuis-bibliotheek.

Ah toch niet zo verkeerd ingeschat dus!

Wieder schreef op 19-09-2026 om 09:47:

[..]

Weet dat geiten werkelijk álles eten. En ontsnappen. Voortdurend. Van geiten krijg je koppijn 😆

Van geiten leer je vloeken 🤣

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.