Huis, tuin en keuken
Fiorah
14-09-2026 om 23:42
Hoe 'tot in de puntjes' ben jij? Huis- en tuin editie.
Zijn jouw huis en tuin tot in de puntjes strak verzorgd?
Zomaar wat voorbeelden:
- zit(ten) zeep/tampons/wc-papier/wasmiddel pods/havermout/koekjes etc. nog in hun eigen verpakking of doe je die gelijk in een nette bak/doos/pot?
- staat je tuin er strak bij?
- staat er nog wel eens een bord/beker van de vorige dag op tafel als je 's ochtends de kamer/keuken binnenkomt?
- als je kind gisteren heeft getekend, liggen er dan vandaag stukken papier en potloden op tafel?
- matchen je handdoeken?
- zijn de tassen altijd meteen na de school-/werkdag uitgepakt?
- liggen er niet-matchende dekentjes gewoon op de bank zoals iemand ze heeft achtergelaten?
- etc.?
Kortom, hoe strak of juist niet strak, en hoe VT wonen proof is jouw leefomgeving?
MMcGonagall
16-09-2026 om 18:46
Mijn man zou het hier het liefst zo zien als bij Dorestad. Zijn ex heeft me eens een foto laten zien van haar washok. Aparte manden met bordjes erboven wat erin moet, een plank om te vouwen en nog net geen winkelhaak voor het vouwen met strakke 90 graden hoeken. Ik krijg het daar een beetje benauwd van. Wij hebben dus wel die vier wasmanden, maar zonder bordjes erboven. De inhoud wisselt dus nog wel eens, want ik vul ze van rechts naar links, dus soms zit er donker in en soms wit. Daar krijg je niets van.
Ik wil het best wel netjes hebben, maar het kost me ook vreselijk veel energie om er steeds bij na te denken. Mijn sporttas staat bijv nu nog in de keuken. Die moet op een bepaald moment, ergens vandaag, naar de kast boven, maar afgelopen keer vond ik hem ‘s morgens op de onderste traptrede. Dappere pogingen dus ![]()
Herfstappeltaart
16-09-2026 om 18:48
Auditor schreef op 15-09-2026 om 12:15:
Deels rommelig, maar ook wel opgeruimd. Zeker geen VT Wonen met alles op elkaar afgestemd, maar volgens vrienden en kennissen heb ik wel gevoel voor stijl.
Ik ben een liefhebber van de meubelontwerper Louis van Teeffelen en daar heb ik mijn keukentafel en keukenstoelen van. En een tafeltje waar ik een paar jaar naar gezocht heb.
Maar er liggen wel stapels boeken in de woonkamer, er zijn wat rommelige hoekjes en mijn tamelijk riante aanrecht staat ook best vol met spul. Ik heb een hoek-keuken en een lang deel gebruik ik niet voor koken. Daar staan wat antieke dingen, hangt een kruidenkast en een deel van mijn potjesvoorraad.
Ik woon alleen, en ik voel me er enorm thuis. En dat is het belangrijkste. En dat ik af en toe mijn keukentafel weer eens moet ontdoen van werkgerelateerde rommel is ook niet erg.
Ik had me bij jou een klassiek Engels interieur voorgesteld met een Chesterfield en een wereldbol met drankflessen
Loulou39
16-09-2026 om 19:16
Ik heb niet veel losse dingetjes of “prulletjes” in huis, en ik hou van opgeruimd (heeft ook te maken met depressie en opgeruimd huis is opgeruimd hoofd), maar wel gezellig. Er staan mooie (vind ik😁) kaarsen, planten, kussentjes op de bank, en het is hier zeker niet beige 😅.
Als ik naar bed ga, ruim ik alles even op, zoals servies in de vaatwasser, de kussens van de bank opfluffen, etc. Ik vind dat zoveel prettiger opstaan, en het is een hele kleine moeite.
Netherfield
16-09-2026 om 20:16
Ik lees dat ik niet de enige ben met bende. Funda kan hier absoluut niet langskomen, daar heb ik wel een dag voor nodig. Dat is dan beneden en boven (zolder tel ik ff niet mee) en ramen lappen van binnen. Ik weet dat er heel veel mensen zijn met een opgeruimd huis. Een vriendin heeft er werkelijk waar een enorme zooi van. Daar moeten er dingen worden verplaatst zodat ik ook kan zitten als ik langskom. Ik word daar altijd wel opruimerig van als ik daar geweest ben. Vaker bij haar langs dus! Visite krijgen helpt ook, dan is het iig beneden netjes.
ToetieToover
16-09-2026 om 20:40
MMcGonagall schreef op 16-09-2026 om 18:46:
Mijn man zou het hier het liefst zo zien als bij Dorestad. Zijn ex heeft me eens een foto laten zien van haar washok. Aparte manden met bordjes erboven wat erin moet, een plank om te vouwen en nog net geen winkelhaak voor het vouwen met strakke 90 graden hoeken. Ik krijg het daar een beetje benauwd van. Wij hebben dus wel die vier wasmanden, maar zonder bordjes erboven. De inhoud wisselt dus nog wel eens, want ik vul ze van rechts naar links, dus soms zit er donker in en soms wit. Daar krijg je niets van.
Ik wil het best wel netjes hebben, maar het kost me ook vreselijk veel energie om er steeds bij na te denken. Mijn sporttas staat bijv nu nog in de keuken. Die moet op een bepaald moment, ergens vandaag, naar de kast boven, maar afgelopen keer vond ik hem ‘s morgens op de onderste traptrede. Dappere pogingen dus
Mijn sporttas hangt netjes in de gang achter de voordeur aan een haakje en mijn yogamat blijft in mijn auto (tenzij die mat een keer schoongemaakt moet worden). Die ga ik niet dagelijks naar boven slepen. De natte handdoek hang ik om mijn nek en gaat mee naar boven, waterfles gaat in de vaatwasser, schone meteen in de tas. Loop ik door naar boven, ga ik douchen en gooi mijn bezwete sportkleding in de daarvoor bestemde lade. Ik leef op dat soort routines. Voor mij is een tas op de trap zetten meer werk dan hem in de gang aan een haak hangen.
Dorestad
16-09-2026 om 21:04
MMcGonagall, mijn eega is blind aan 1 oog en dat andere oog is iets van min heel veel. Blindelings de dingen kunnen pakken is dus ook gewoon makkelijker. De was daarentegen: 1 wasmand in badkamer, kan alles ongesorteerd in. Kind heeft vanaf zijn 14 e of 15e wasmand op eigen kamer, doet ook zelf de was. Was opvouwen doe ik op dressoir. Niet heel netjes, dat kan ik niet. Wanneer eega de was opvouwt ziet het er veel netter uit.
Overigens had ik in mijn vorige woning, nu ruim 24 jaar geleden, altijd een krat in de keuken staan met daarin minstens 1 op te vouwen schone was. Het lukte me niet om dat krat ooit leeg te krijgen.
Netherfield
16-09-2026 om 21:22
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie dat allemaal doen, huis netjes, schoonhouden, kastjes netjes. Ik woon met man en 2 dochters, we zijn allemaal niet heel opruimerig. Daar gaat het ook al mis natuurlijk, maar goed. ‘s Ochtends ga ik om half 8 de deur uit, ik ben dan om 16:45/17:00 weer thuis, met boodschappen. Koken, eten en nog een half uur nazitten. Afruimen, vaatwasser vol, doekje over kookplaat. Vaak is het dan 19:00 en heb ik geen zin/puf om nog iets te doen. Was opvouwen op de bank lukt dan nog wel. Maar twee keer per week ga ik na het eten naar de sportschool. Dan is het tussen half 9 en 9 dat ik thuis ben, ik doe dan niks meer. Ik werk 38 uur per week, man 40. Dochters doen een opleiding en werken ernaast. Doen jullie dan alles in het weekend? Of werk ik zo veel? Of heb ik zo weinig energie dat ik niet ‘s avonds nog even enthousiast een keukenkastje ga schoonmaken? Ik ben heel benieuwd.
MMcGonagall
16-09-2026 om 21:39
Netherfield schreef op 16-09-2026 om 21:22:
Ik ben wel benieuwd wanneer jullie dat allemaal doen, huis netjes, schoonhouden, kastjes netjes. Ik woon met man en 2 dochters, we zijn allemaal niet heel opruimerig. Daar gaat het ook al mis natuurlijk, maar goed. ‘s Ochtends ga ik om half 8 de deur uit, ik ben dan om 16:45/17:00 weer thuis, met boodschappen. Koken, eten en nog een half uur nazitten. Afruimen, vaatwasser vol, doekje over kookplaat. Vaak is het dan 19:00 en heb ik geen zin/puf om nog iets te doen. Was opvouwen op de bank lukt dan nog wel. Maar twee keer per week ga ik na het eten naar de sportschool. Dan is het tussen half 9 en 9 dat ik thuis ben, ik doe dan niks meer. Ik werk 38 uur per week, man 40. Dochters doen een opleiding en werken ernaast. Doen jullie dan alles in het weekend? Of werk ik zo veel? Of heb ik zo weinig energie dat ik niet ‘s avonds nog even enthousiast een keukenkastje ga schoonmaken? Ik ben heel benieuwd.
Mijn vriend staat om 5 uur op, gaat dan sporten, ontbijten, douchen, nog allerlei klusjes en dan naar zijn werk. Toen hij laatst een weekje weg was, kwam ik beneden, was de vaatwasser nog vol, het koffieapparaat nog leeg en uit, en het glas nog niet naar de glasbak. Een van de dagen kwam de hulp, dus toen wilde ik natuurlijk geen vaat laten staan. Omdat ik echt niet extra vroeg ga opstaan voor huishoudelijke klussen, heb ik toen de vaatwasser ‘s avonds na het eten gedraaid en uitgeruimd. Ik doe altijd wel s avonds de laatste ronde, vaatwasser inruimen en aan. Kattenbak nog even nalopen, maar maximaal een kwartiertje.
Vroeger nooit hoor, ik zit veel liever op de bank. Ik heb nu echt wel minder tijd voor mijn hoognodige series en hobby. Het komt uit de lengte of de breedte (wij werken ook allebei fulltime en sporten vijf keer per week).
Dorestad
16-09-2026 om 21:55
Netherfield, ik ben al ruim 7 jaar thuis, dus doe de dingen overdag. Per dag besteed ik weinig tijd aan het huishouden. Ik veeg de kamer, dat gaat zoveel sneller dan stofzuigen. 1x per week stoffen maar doordat ik een groot huis heb wat beslist niet vol staat gaat dat snel. Na het eten zijn we hooguit 10 minuten bezig in de keuken. Sporten is overdag. De avonden doe ik echt niets. Toen ik nog 60-80 uur per week werkte zijn we als gezin om tafel gaan zitten om een verdeling van taken te maken. Die ook uitgeschreven en het werkte feilloos. Kind doet vanaf puberleeftijd eigen was. Op maandag doe ik iets meer, de rest van de week minimaal. Bijhouden werkt voor mij het beste.
ToetieToover
16-09-2026 om 22:01
Netherfield schreef op 16-09-2026 om 21:22:
Wij komen ook niet veel verder op werkdagen dan een was, een afwas en eten koken hoor. Onze avonden besteden we aan sporten. Ik lees niet wat je man dagelijks doet? Manlief ruimt de vaatwasser in als ik heb gekookt (en poetst de kookplaat en aanrecht). Manlief programmeert de was en ik knikker dat in de droger, hij haalt het eruit en vouwt het. Hij haalt de verse boodschappen die ontbreken. Beide scheppen we de kattenbak uit; ik in de ochtend, hij in de avond.
Ies
16-09-2026 om 23:41
Netjes zal het hier wel nooit worden. Ja mogelijk als de kinderen ooit de deur uitgaan en ik manlief genoeg gedrild krijg
ik heb wel veel behoefte aan rust en hou zeker van schoon. Helemaal strak hoeft voor mij niet en dat de ramen al een jaar niet gepoetst zijn daar kan ik makkelijk langs heen kijken. Maar ik vind het wel heel fijn als alles een beetje bijgehouden is, er niet al teveel achterstanden ontstaan (gebeurt toch steeds) en dat ik gewoon iets kan vinden als ik het nodig heb
Het valt soms niet mee met 4 chaoten in huis icm een bewerkelijke hond. Het helpt ook niet dat ik zeer onregelmatig werk.
Herfstappeltaart
17-09-2026 om 06:56
Phoe als ik lees hoeveel jullie werken en de gezinssamenstelling vind ik het sowieso knap dat julie überhaupt nog aan iets van huishouden toe komen hoor 👌
Kampeerder
17-09-2026 om 07:09
Herfstappeltaart schreef op 17-09-2026 om 06:56:
Phoe als ik lees hoeveel jullie werken en de gezinssamenstelling vind ik het sowieso knap dat julie überhaupt nog aan iets van huishouden toe komen hoor 👌
Met alle kinderen nog thuis en beiden vier dagen werken kwam er een schoonmaakster. En die was er nu nog geweest als ze niet was verhuisd. Ik wil nog steeds een nieuwe schoonmaakster maar heb geen zin in het hele proces en wil minstens dezelfde hoge standaard dus denk dat het lastig gaat worden.
Herfstappeltaart
17-09-2026 om 07:11
Kampeerder schreef op 17-09-2026 om 07:09:
[..]
Met alle kinderen nog thuis en beiden vier dagen werken kwam er een schoonmaakster. En die was er nu nog geweest als ze niet was verhuisd. Ik wil nog steeds een nieuwe schoonmaakster maar heb geen zin in het hele proces en wil minstens dezelfde hoge standaard dus denk dat het lastig gaat worden.
Oja dat kan ik me voorstellen. Jammer dat de goede hulp verhuisd is...
Netherfield
17-09-2026 om 07:23
Ik heb ook wel eens aan een schoonmaakster gedacht. Maar die gaat niet opruimen. Of alle was wegvouwen en in de kasten doen en dat is nou net wat ik nodig heb. Want als alles opgeruimd zou zijn de hele tijd, dan heb ik meer tijd voor schoonmaken.