Huis, tuin en keuken
Fiorah
14-09-2026 om 23:42
Hoe 'tot in de puntjes' ben jij? Huis- en tuin editie.
Zijn jouw huis en tuin tot in de puntjes strak verzorgd?
Zomaar wat voorbeelden:
- zit(ten) zeep/tampons/wc-papier/wasmiddel pods/havermout/koekjes etc. nog in hun eigen verpakking of doe je die gelijk in een nette bak/doos/pot?
- staat je tuin er strak bij?
- staat er nog wel eens een bord/beker van de vorige dag op tafel als je 's ochtends de kamer/keuken binnenkomt?
- als je kind gisteren heeft getekend, liggen er dan vandaag stukken papier en potloden op tafel?
- matchen je handdoeken?
- zijn de tassen altijd meteen na de school-/werkdag uitgepakt?
- liggen er niet-matchende dekentjes gewoon op de bank zoals iemand ze heeft achtergelaten?
- etc.?
Kortom, hoe strak of juist niet strak, en hoe VT wonen proof is jouw leefomgeving?
ToetieToover
16-09-2026 om 09:09
Tuinfluiter schreef op 16-09-2026 om 08:37:
Ik heb een houten doosje met deksel voor kleine rommeltjes op het onderblad van de salon tafel staan. Allerlei spulletjes dicht bij maar toch netjes opgeruimd.
Ik heb een extra lade gekocht, twee zelfs, en deze onder het salontafelblad gemonteerd. Daarin liggen kleine spulletjes. De afstandsbedieningen hebben een magneet opgeplakt gekregen en onder de salontafel zit er ook 1. Hopla, snel weggelegd (geplakt), goed bereikbaar en niet OP de tafel. Ik had dat ergens gezien en vond het een mooie oplossing. Lades kun je online kopen en magneten ook.
De tafel heeft wieltjes en twee verdiepingen, heel handig want ik zit graag het en der op de grond. Mijn theepot en kopje staan meestal onderaan. Ziet er heel opgeruimd uit op het bovenste blad
Herfstappeltaart
16-09-2026 om 09:16
Tuinfluiter schreef op 16-09-2026 om 08:37:
Ik heb een houten doosje met deksel voor kleine rommeltjes op het onderblad van de salon tafel staan. Allerlei spulletjes dicht bij maar toch netjes opgeruimd.
Dat zou ik ook zo doen, maar ik heb geen blad onder de tafel en ook geen laatjes helaas.
Herfstappeltaart
16-09-2026 om 09:16
Bakblik schreef op 16-09-2026 om 08:24:
[..]
Dat is het streven hier ook maar ga een (half) weekend weg en het ligt overhoop. Als je het nieuwe flesje koffiemelk zoekt MOET je namelijk alles in je handen nemen en ergens anders neerzetten. Dan staat er dus een doosje thee linksboven en rechtsonder. Ik pak het laatste doosje van rechtsboven en koop en nieuwe. In een verloren kwartiertje ga ik ordenen en dan zijn sommige dingen er niet en andere 3 dubbel.
![]()
Maar jij hebt nog kinderen thuis, wij niet, dat scheelt.
Duufje
16-09-2026 om 09:30
Huis is altijd netjes, maar je kunt wel zien dat geleefd wordt in huis. Ik vind dat wij een heel gezellig huis hebben.
Geen visgraat en zwartstalen deuren en voor VT wonen een beetje teveel kleur denk ik, maar wel behoorlijk gestyled. Ik ruim altijd op terwijl ik bezig ben en 's avonds voor het slapen gaan nog even een laatste rondje. Ik hou van een opgeruimd huis en wil niet overal spul hebben liggen. Ik zit niet lekker als het niet netjes is...
Schoonmaken gaat ook veel sneller en gemakkelijker als het opgeruimd is.
De tuin is tuin. Die wordt altijd bijgehouden, maar daar ligt nu natuurlijk wel blad en er staat ook wel eens onkruid. De bestrating begint nu ook langzaam groen te worden. Maar dat hoort bij de seizoenen, het is er zeker geen chaos. De tuin wordt niet gebruikt als opslagruimte of stort.
Diezijnvanmij
16-09-2026 om 09:32
Bakblik schreef op 15-09-2026 om 14:38:
[..]
Conceptueel!😂
2 kinderen maken zooi ja maar dan kan je ze meteen leren opruimen! Dat heb ik tenminste wel gedaan.
Wat denk jij, dat we dat niet proberen? Kinderen zijn nog klein, resultaten worden langzaam geboekt. Conclusie: Het is gewoon een zooi. Wordt over een paar jaar vast beter.
Wieder
16-09-2026 om 10:30
Luttjetrut schreef op 16-09-2026 om 09:45:
Funda kan hier altijd binnen komen vallen om foto's te maken.
Hier ook maar als ik nu rondkijk moet ik dan wel even de broodjes van het aanrecht halen, de kussens op de bank recht leggen, het dekentje draperen en de sokken van mijn 25 jarige dochter die hier in een hotel-met-schoonmaak woont in het washok gooien. Maar niets dat niet binnen 5 minuten gedaan is. Funda wacht maar even.
Kampeerder
16-09-2026 om 10:32
Wieder schreef op 16-09-2026 om 10:30:
[..]
Hier ook maar als ik nu rondkijk moet ik dan wel even de broodjes van het aanrecht halen, de kussens op de bank recht leggen, het dekentje draperen en de sokken van mijn 25 jarige dochter die hier in een hotel-met-schoonmaak woont in het washok gooien. Maar niets dat niet binnen 5 minuten gedaan is. Funda wacht maar even.
Zoiets inderdaad, en terwijl ze beneden foto's maken, doe ik hetzelfde boven ook even.
Wilgenkatje-
16-09-2026 om 10:48
Damoontje schreef op 16-09-2026 om 06:38:
Naar aanleiding van een ander topic, vroeg ik mij af of hier mensen zijn van wie het huisdier ook matcht bij het interieur.
Mijn broertje had dat wel, een raskat in een egale kleur die paste bij de rest.
Uit de tijd waarin mensen nog iets minder exact waren in de interieuruitvoering herinner ik me iemand die alles zwart wit had - ook haar kat! Een grijze kwam er niet in. Het was wel wat lastig passende babyspeeltjes te vinden.
Wilgenkatje-
16-09-2026 om 10:50
Dat rondje door het huis voordat je gaat slapen - dat helpt (al kost het discipline!). En kinderen verplichten zich uitsluitend op de slaapkamer/in de badkamer om te kleden, en niet op de bank of zo. En uitsluitend netjes aan tafel te eten (die je de vorige avond al hebt gedekt
Oh ja en NIKS op de trap leggen.
Jaja het kan, maar die ochtendhaast verpest alles.
Kampeerder
16-09-2026 om 10:58
Wilgenkatje- schreef op 16-09-2026 om 10:50:
Dat rondje door het huis voordat je gaat slapen - dat helpt (al kost het discipline!). En kinderen verplichten zich uitsluitend op de slaapkamer/in de badkamer om te kleden, en niet op de bank of zo. En uitsluitend netjes aan tafel te eten (die je de vorige avond al hebt gedekt
Oh ja en NIKS op de trap leggen.
Jaja het kan, maar die ochtendhaast verpest alles.
Het helpt! Mijn nachtrust om zeep, dus dat doen we niet hier. Ik ben meer van het rondje bij opstaan. Tussen de wekker en vertrek naar werk heb ik een uur, hoogst zelden haast dus dat lukt prima.
Dorestad
16-09-2026 om 12:23
Wij houden van een opgeruimd huis. Een rustige uitstraling. Na het eten direct keuken opruimen en vw aan. Aanrecht graag zo leeg mogelijk. De trapkast staat inderdaad hier ook vol levensmiddelen. Alles keurig bij elkaar. Zelfs labels ervoor met wat erachter staat. Voor losse rommeltjes staat er in de keuken een hoge smalle kast onder het whiteboard. Iedereen heeft een eigen laatje en de resterende laden zitten vol keukengerei. In de bijkeuken, gang en boven schoenenkasten maar onze blubberwandelschoenen staan standaard in de garage. Garage is ook strak georganiseerd, alles heeft een vaste plaats. In de meterkast zijn ook planken gemaakt: daar zijn o.a.fietshelmen, tassen. Badkamer boven: ieder gezinslid heeft eigen kleur handdoeken. Ruimtes boven zijn ook netjes. Beneden, bij mijn stoel, heb ik naast mij wel standaard boeken en tablet en nog wat dingetjes liggen. De was wordt direct weer opgeruimd. Veel planten hier. De tuin is ingericht om zoveel mogelijk dieren voedsel en ruimte te geven. Om het bodemleven zo gezond mogelijk te houden. Dat betekent dat wat een ander wellicht onkruid noemt hier kan blijven staan. Zevenblad en paardebloem en duizendblad eten we bijvoorbeeld ook zelf. Snoeiafval wordt gehakseld en teruggegeven aan de tuin: beter voor bodemleven, schuilplaats voor dieren en in de winter koelt de grond minder af.
Auditor
16-09-2026 om 13:12
Oh, wat mijn huishouden denk ik meteen duidelijk maakt voor elke bezoeker: vrij prominent staat er een bordje bij binnenkomst met de tekst “A clean house is a sign of a wasted life”.
Tuinfluiter
16-09-2026 om 15:17
ToetieToover schreef op 16-09-2026 om 09:09:
[..]
Ik heb een extra lade gekocht, twee zelfs, en deze onder het salontafelblad gemonteerd. Daarin liggen kleine spulletjes. De afstandsbedieningen hebben een magneet opgeplakt gekregen en onder de salontafel zit er ook 1. Hopla, snel weggelegd (geplakt), goed bereikbaar en niet OP de tafel. Ik had dat ergens gezien en vond het een mooie oplossing. Lades kun je online kopen en magneten ook.
De tafel heeft wieltjes en twee verdiepingen, heel handig want ik zit graag het en der op de grond. Mijn theepot en kopje staan meestal onderaan. Ziet er heel opgeruimd uit op het bovenste blad
![]()
Mooie oplossing maar bij mijn glazen tafel past een doosje beter.
Wieder
16-09-2026 om 18:33
Auditor schreef op 16-09-2026 om 13:12:
Oh, wat mijn huishouden denk ik meteen duidelijk maakt voor elke bezoeker: vrij prominent staat er een bordje bij binnenkomst met de tekst “A clean house is a sign of a wasted life”.
Ik vind helemaal niks van andermans huis. Als ik ergens op bezoek kom, kom ik voor de bewoners en tenzij ik het huis wil kopen, niet voor het huis. Toen mijn kinderen klein waren, was het absoluut een stuk rommeliger, al is het maar omdat het speelgoed ook ergens moest staan. Nu hebben we nogal veel dieren en als ik (we in een ideale wereld) het niet bijhoud(en), wordt het hier vrij letterlijk een mesthoop