Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe 'tot in de puntjes' ben jij? Huis- en tuin editie.

Mijn huis is niet tot in de puntjes. Schoonmaken zou ook vaker moeten, netter kan het zeker. Tuin idem. Maar ik heb ook geen zin om elke zaterdag uit te trekken voor schoonmaken poetsen en opruimen. Als iemand er een opmerking over maakt, dan zeg ik altijd, ik ben niet de enige die hier woont, en hij doet nog veel minder dan ik. De was van gisteren moet nog opgevouwen, ik heb het van de lijn gehaald, gekookt, gegeten, vaatwasser gevuld, naar een vergadering en daarna moe op de bank. Vanavond ga ik naar de sportschool, geen idee of ik er dan nog zin in heb. Eigenlijk moet ik ook grasmaaien vandaag want het is nu nog droog. Conclusie: het is niet schoon en netjes en ik loop altijd achter de feiten aan.

Ik kan trouwens als we de kleinkinderen te logeren hebben heel makkelijk alles loslaten en me volledig op plezier met hun richten. Puin ruimen doe ik wel als ze weer naar huis zijn 😅

Kersje schreef op 15-09-2026 om 15:11:

Ik ben nooit een slaaf van mijn huis(houden) geweest, zeg ik altijd grappend. Het is nooit vies of rommelig, vind ikzelf dan, maar heb wel een paar standaard ‘trekjes’…….

Zo is mijn aanrecht altijd leeg en opgeruimd zodra ik klaar ben met koken, want zo’n ontplofte keuken kan ik absoluut niet tegen. Daarnaast maak ik nooit meteen mijn bed op in de ochtend, vind het zelf veel fijner om deze de hele dag lekker te laten luchten, opengeslagen dus.

De keuken gaat inderdaad ook weer "strak" maar wel NA het eten. Gisteren had ik een enorm ondergespetterd fornuis maar dan eet ik eerst de gebakken aardappelen en kipstukje op een dan ga ik pas poetsen. 

Bakblik schreef op 15-09-2026 om 16:02:

[..]

De keuken gaat inderdaad ook weer "strak" maar wel NA het eten. Gisteren had ik een enorm ondergespetterd fornuis maar dan eet ik eerst de gebakken aardappelen en kipstukje op een dan ga ik pas poetsen.

Ja dat doet toch iedereen? Afwassen en opruimen NA het eten?

Herfstappeltaart schreef op 15-09-2026 om 16:04:

[..]

Uh nee hoor, dat doe ik zelden. 

Terwijl ik de laatste hand leg aan het eten ruim ik al zo veel mogelijk op. Ik poets de plaat alvast om de pannen heen. Zet de pan even naar links of rechts en poets daar. Man helpt links of rechts, dus na het eten, bordjes en pannen in de vaatwasser en klaar!

Eten is echt het slot van de werkdag, na het eten geen werk werk meer.

Deed ik ook al toen ik nog helemaal geen vaatwasser had. 

Herfstappeltaart schreef op 15-09-2026 om 16:04:

[..]

Mijn moeder wilde nog wel eens een doekje over het fornuis halen tussen het opdienen door. "Anders droogt het allemaal op en is het veel minder makkelijk schoon te krijgen."

Dat doe ik dus echt niet. Ik wil van mijn maaltijd genieten als het nog lekker heet is.

Herfstappeltaart schreef op 15-09-2026 om 15:36:

[..]

Ik bedoel met een VT-wonen huis vooral dat het is gestyled met meestal trendy vazen en "schilderijen" die niet mijn smaak zijn en die eeuwige zwart-stalen deuren. Over 5 jaar zie je die niet meer. Weinig persoonlijke smaak, maar meer wat op dat moment trendy is. En bij sommige van die stylisten kan het niet extreem genoeg zijn. Ik wordt er meestal niet blij van. Ben ook gestopt met kijken eerlijk gezegd. Vroeger vond ik het programma wel leuk.

Ik vind het jammer dat goede meubelstukken en accessoires niet opnieuw gebruikt worden. Mooie dingen verzamel je meestal door de jaren heen.

Ik ben afgehaakt toen een stel aangaf dat ze hun schilderij erg mooi vonden en dat ze het graag terug wilden zien. Na de make over hing het in een verdomde hoekje. Prominent hing iets nietszeggends in de juiste kleur matchend bij de kandelaar en koffie kopjes.

Bakblik schreef op 15-09-2026 om 16:09:

[..]

Mijn moeder wilde nog wel eens een doekje over het fornuis halen tussen het opdienen door. "Anders droogt het allemaal op en is het veel minder makkelijk schoon te krijgen."

Dat doe ik dus echt niet. Ik wil van mijn maaltijd genieten als het nog lekker heet is.

De soep wordt toch niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend. Dus ik kan makkelijk even poetsen dan. 

We wonen hier met z’n tweeën en dat is een geheel andere situatie dan toen de zonen en dochters nog bij ons woonden (in vorig huis). Veel wat hier staat, hebben we al heel lang. VT Wonen zal het hier nooit worden, al matchen de kleuren heel aardig - ze zijn te kleurig. En dat vind ik fijn, want wij zijn grijs.
Banken zijn aan vervanging toe maar ik twijfel over de kleur. Grijs of beige in geen geval, ook niet zwart. 

Bakblik schreef op 15-09-2026 om 16:09:

[..]

Ik doe dat ook, man brengt pannen naar binnen en ik slinger ondertussen een doek  over de kookplaat en loop achter hem aan. Scheelt me veel werk erna.

Tuinfluiter schreef op 15-09-2026 om 16:12:

[..]

Ik vind het jammer dat goede meubelstukken en accessoires niet opnieuw gebruikt worden. Mooie dingen verzamel je meestal door de jaren heen.

Ik ben afgehaakt toen een stel aangaf dat ze hun schilderij erg mooi vonden en dat ze het graag terug wilden zien. Na de make over hing het in een verdomde hoekje. Prominent hing iets nietszeggends in de juiste kleur matchend bij de kandelaar en koffie kopjes.

Nou precies, dat bedoel ik.

Kampeerder schreef op 15-09-2026 om 16:08:

[..]

Uh nee hoor, dat doe ik zelden.

Terwijl ik de laatste hand leg aan het eten ruim ik al zo veel mogelijk op. Ik poets de plaat alvast om de pannen heen. Zet de pan even naar links of rechts en poets daar. Man helpt links of rechts, dus na het eten, bordjes en pannen in de vaatwasser en klaar!

Eten is echt het slot van de werkdag, na het eten geen werk werk meer.

Deed ik ook al toen ik nog helemaal geen vaatwasser had.

O. Nee zo gaat het hier niet. Wij eten, zetten daarna alles in de vaatwasser, maken een sopje voor dingetjes die niet in de vaatwasser mogen en met dat sopje maak ik de inductieplaat schoon (2 seconden werk trouwens, wat ben ik blij dat ik geen gasfornuis meer heb). Doekje van hetzelfde sopje over het aanrecht, vaatdoek en theedoek uithangen en we zijn klaar. Ook maar 10 minuten werk in totaal. Vóór het eten houd ik me alleen met de maaltijd bezig. Uiteraard gooi ik wel gelijk schillen e.d. in de groene afvalbak.

Opgeruimd en gestyled zijn twee verschillende dingen, of gaat “in de puntjes” ook over de styling? In dat geval ben ik een puntjesinrichter, want ik heb mijn interieur helemaal naar mijn smaak gemaakt. Ik beschilder meubels (koop die bij de kringloop, kijk alleen naar de vorm en materiaal), maak schilderijen, en voer creatieve niet al te serieuze ideeën uit. Er hangt bijvoorbeeld een enorme gehaakte mandala boven een lamp die in de kleur is meegeverfd. Achter de mandala heb ik een cirkel op het plafond geverfd in een contrasterende kleur. Om maar een voorbeeld te noemen. Mijn interieur is weleens omschreven als artistiek en moody. Ik heb veel ‘halve’ kleuren (en ja, die zijn op elkaar afgestemd) plus een fellere variant daarvan her en der. Kleur is voor mij dus heel belangrijk! 

ToetieToover schreef op 15-09-2026 om 18:52:

Opgeruimd en gestyled zijn twee verschillende dingen, of gaat “in de puntjes” ook over de styling? In dat geval ben ik een puntjesinrichter, want ik heb mijn interieur helemaal naar mijn smaak gemaakt. Ik beschilder meubels (koop die bij de kringloop, kijk alleen naar de vorm en materiaal), maak schilderijen, en voer creatieve niet al te serieuze ideeën uit. Er hangt bijvoorbeeld een enorme gehaakte mandala boven een lamp die in de kleur is meegeverfd. Achter de mandala heb ik een cirkel op het plafond geverfd in een contrasterende kleur. Om maar een voorbeeld te noemen. Mijn interieur is weleens omschreven als artistiek en moody. Ik heb veel ‘halve’ kleuren (en ja, die zijn op elkaar afgestemd) plus een fellere variant daarvan her en der. Kleur is voor mij dus heel belangrijk!

Heerlijk klinkt dit. Helemaal eigen. Nul VT-wonen 

Herfstappeltaart schreef op 15-09-2026 om 18:53:

[..]

Heerlijk klinkt dit. Helemaal eigen. Nul VT-wonen

Nope  al zitten er wel witte stalen kozijnen hier in huis, die hoop ik er nog uit te slopen voordat ze hip worden. Ik vind styliste Roos Reedijk altijd erg leuk, kleurrijk (duh) en ze doet moeite om aan te sluiten bij de smaak van de bewoners. Ook vraagt ze altijd naar items die mee mogen, om het huis persoonlijk te maken.  Ze vertelde in een interview dat ze er niets van begrijpt als bewoners helemaal niets willen meenemen. Maar die is dan ook niet van VT wonen 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.