Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe spreek jij de naam ‘Paul’ uit?

Met collega’s hadden we een discussie over de naam Paul; hoe je die nou precies uitspreekt.
We kwamen er eigenlijk niet echt uit, maar de meesten kwamen op ‘Pool’ of ‘Pauwl’ uit. 

Hoe spreken jullie ‘Paul’ uit? 

Er hoeft geen w achter Pau om de l uit te spreken. Om een l uit te spreken raak je met de punt van je tong, omhoog gekruld, je gehemelte direct achter je boventanden snel aan. Zonder eerst je lippen te tuiten voor de uitspraak van de w.

rionyriony schreef op 27-08-2025 om 20:31:

Er hoeft geen w achter Pau om de l uit te spreken. Om een l uit te spreken raak je met de punt van je tong, omhoog gekruld, je gehemelte direct achter je boventanden snel aan. Zonder eerst je lippen te tuiten voor de uitspraak van de w.

Zonder je lippen te tuiten kun je toch geen au uitspreken? Dan krijg je 'paal'.

Ik snap dit echt niet hoor, ik heb audio nodig van de mensen die het allemaal 'gewoon' vinden.

Peaches schreef op 27-08-2025 om 20:37:

[..]

Ik snap dit echt niet hoor, ik heb audio nodig van de mensen die het allemaal 'gewoon' vinden.

Bij de klank au gaat alleen mijn onderlip iets omhoog maar het wordt zeker geen echte w.

iemand die ik ken heet Paul, en ik zeg Pal. Iemand anders die ik ken zegt pAUl, wat tot grote hilariteit leidt.  Het kan inderdaad wel gewoon uitgesproken worden zonder je lippen te tuiten, precies hoe riony beschrijft. 

Peaches schreef op 27-08-2025 om 20:37:

[..]

Eens!

Ik zeg of Pahl, of Pauwl.

Almdudler

Almdudler

27-08-2025 om 23:11 Topicstarter

Ik moet zeggen dat ik wel blij ben om te lezen dat er meer mensen zijn die moeite met de naam hebben. En het idee dat mensen thuis op de bank nu lopen te Paulen/Pohlen/Pauwlen om erachter te komen hoe ze nou zelf die naam uitspreken… heerlijk 
En de mensen die zeggen Paul ‘gewoon’ uitspreken zoals het er staat; ik zou zó graag een geluidsopname willen horen. Want ik kan het echt niet.. Ik snap niet hoe je niet op z’n minst na de -au een -w klank krijgt. 

Bij mij klinkt het echt als Paul, maar de l is wel wat ‘dikker’ dan in Paulien. Ik vermoed doordat hij bij Paulien aan het begin van de lettergreep komt.

rionyriony schreef op 27-08-2025 om 20:42:

[..]

Bij de klank au gaat alleen mijn onderlip iets omhoog maar het wordt zeker geen echte w.

Dit heb ik geprobeerd voor de spiegel

Maar ik heb wel een serieus tuitmondje als ik een AU uitspreek hoor. Met alleen de onderlip omhoog komt er never nooit geen au uit.

MMcGonagall schreef op 27-08-2025 om 23:20:

Bij mij klinkt het echt als Paul, maar de l is wel wat ‘dikker’ dan in Paulien. Ik vermoed doordat hij bij Paulien aan het begin van de lettergreep komt.

Ik spreek Paulien uit als Pau-Lien. Je hoort de L omdat hij in de Lien zit.

Mijn man vroeg vanmorgen “Wie is Paul?!” 
🤪

Edit

Verkeerde topic

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.