Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe spreek jij de naam ‘Paul’ uit?

Met collega’s hadden we een discussie over de naam Paul; hoe je die nou precies uitspreekt.
We kwamen er eigenlijk niet echt uit, maar de meesten kwamen op ‘Pool’ of ‘Pauwl’ uit. 

Hoe spreken jullie ‘Paul’ uit? 

In Den Haag zeggen we Pal maar in Limburg is het weer Pauwl. Ligt eraan waar Paul geboren is denk ik.

Gewoon op zijn Nederlands. De korte versie van Apostel Paulus.

Poul

Dolfje schreef op 26-08-2025 om 16:56:

[..]

Je zegt toch geen uiw. Dat is net als dat uil of uiwl.

Uil is uil, Paul is Paul ok vooruit beetje Pahl maar ui is zeker geen uiw. Of uiwen. Het is eerder uijen.

Ik zeg wel uiw..

En uiwjen. 

Zonder die w wordt het eijen..

Ik heb het hardop zitten zeggen, ik hoop dat ik niet de enige ben , maar ik kan de w niet weglaten. Pauwl dus. Na tien herhalingen kan ik het dus wel, maar wordt het een gekke bek en klinkt het raar en onnatuurlijk.  

Poison schreef op 26-08-2025 om 06:53:

Hier zeggen mensen Pol. Ik kan wel
Paul uitspreken, maar omdat niemand hier dat zegt zeg ik inmiddels ook Pol.Is een dialectdingetje. Maar als ik weg ben uit mijn woonplaats dan dus Paul

Mijn overgrootvader heette Pol. (En ik geloof dat er een neef van mijn moeder naar hem vernoemd is.)

Maar dan wel als afkorting van Leopold. Niet van Paul.

Pol en Paul is hier dus toch écht verschillend.

Met een Duitse vet uitgesproken l is het heel makkelijk.

Ich bin Peter du bist Paul.

Ik geloof niet dat er in Nederland vandaag nog één man heeft durven zeggen: mijn naam is Paul. 
En mensen die met een Paul in contact komen, hebben vandaag allemaal stiekem hardop voor de spiegel staan oefenen óf hebben die man gewoon aangesproken met 'schat, broer, buurman, neef, collega, mijnheer, kerel, zoon', (waarschijnlijk vergeet ik nog een paar mogelijkheden). Maar Paul zal vandaag uit weinig mensens mond zijn gekomen. Bang om verkeerd te zijn of om het op een belachelijke manier uit te spreken.

ik heb het hier even in de groep gegooid 
En t is een sluitend gewoon Paul!
En we hebben een Paul in de familie 
Die hebben we nooit Pool,Paal, Pol of Pauwl horen noemen.
Ik snap totaal niet wat er moeilijk aan de naam zou zijn.

Groentetuin schreef op 26-08-2025 om 19:18:

ik heb het hier even in de groep gegooid
En t is een sluitend gewoon Paul!
En we hebben een Paul in de familie
Die hebben we nooit Pool,Paal, Pol of Pauwl horen noemen.
Ik snap totaal niet wat er moeilijk aan de naam zou zijn.

Maar wat is dan 'gewoon Paul'??

Heb je misschien een voorbeeld ergens online in een filmpje of zo?

Als Paul Pol of Pool wordt ... Hoe spreekt de helft hier dan Saul uit?

Marty1984 schreef op 26-08-2025 om 19:56:

Als Paul Pol of Pool wordt ... Hoe spreekt de helft hier dan Saul uit?

Dan lukt het mij ook niet om die 'pauw w' weg te laten. Sauwl dus, ondanks mijn opvoeding in de tale Kanaans met koning Saul. Sauwl. 

Mijn vader heet(te) Paul, mijn broer heeft Paul in zijn naam en mijn dochter Pauline. En dat spreken we allemaal gewoon uit als P-au-l (ine). Pool vind ik de franse of engelse variant, maar we praten nou eenmaal Nederlands. 

Pauwl, ik krijg het niet anders uitgesproken. Ik vind het op papier wel een leuke naam, maar het is voor mij een soort tongbreker, sorry.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.