Huis, tuin en keuken
Almdudler
25-08-2025 om 20:55
Hoe spreek jij de naam ‘Paul’ uit?
Met collega’s hadden we een discussie over de naam Paul; hoe je die nou precies uitspreekt.
We kwamen er eigenlijk niet echt uit, maar de meesten kwamen op ‘Pool’ of ‘Pauwl’ uit.
Hoe spreken jullie ‘Paul’ uit?
Poezenmeisje
26-08-2025 om 06:12
Ik kan de 'r' niet goed zeggn en een 'l' als eindletter ook niet. Die vallen bij mij weg.
Paulus lukt me wel, het gaat puur om de 'l' op het eind die niet lukt. Dus zeg ik Pau' of het moet Paul met een uitgewurgde 'l' worden.
Poh' of Poo' zou ik niet zeggen, of iemand moet zich al zo hebben voorgesteld.
Poison
26-08-2025 om 06:53
Hier zeggen mensen Pol. Ik kan wel
Paul uitspreken, maar omdat niemand hier dat zegt zeg ik inmiddels ook Pol.Is een dialectdingetje. Maar als ik weg ben uit mijn woonplaats dan dus Paul
Almdudler
26-08-2025 om 08:46
Poison schreef op 26-08-2025 om 06:53:
Hier zeggen mensen Pol. Ik kan wel
Paul uitspreken, maar omdat niemand hier dat zegt zeg ik inmiddels ook Pol.Is een dialectdingetje. Maar als ik weg ben uit mijn woonplaats dan dus Paul
Aan welke kant van het land moet ik dat dialectdingetje zoeken?
alhambra
26-08-2025 om 09:08
Ysenda schreef op 25-08-2025 om 21:46:
[..]
Daar wordt mijn antwoord niet anders van. Ik spreek hun naam uit zoals zij zich voorstellen.
Ja, precies. Ik ben daar ook heel consequent in dus ik ben wel eens de enige in een groep die een naam uitspreek zoals de persoon eigenlijk heet. Waardoor ik het verkeerd lijk te doen.
In het Nederlands spreek je au uit als au in pauw. In het Frans als oo van boot.
In combinatie met die l erachter vind ik echter het lastig om puur die au te houden dus het wordt bij mij Pawl als ik niet extra mijn best doe.
In Frankrijk ben ik wel eens voor gek gezet door een Pauline die ik per ongeluk toesprak met au in plaats van oo. Voor haar natuurlijk wel een gek gehoor maar ik vond het niet zo leuk.
Ik kan me voorstellen dat het in het Zuiden van Nederland meer richting oo gaat of bij mensen met chic taalgebruik. Denk maar aan de mensen die ootoo en ootoomaat zeggen voor auto en automaat.
Duufje
26-08-2025 om 09:14
Ik vind het een onmogelijke naam. Heb dat ooit al eens (hier of elders) geroepen in een topic over woorden die je niet uit kunt spreken ![]()
Ik probeer wel echt de AU, maar dan valt het nogal op dat ik enorm mijn best doe en wordt het toch een soort van Pauwel. Als ik niet voorbereid ben en minder m'n best doe is het iets van Poooool...
Leslie_Knope
26-08-2025 om 09:32
Mijn moeder (Twents) komt er echt niet uit en komt uit op een soort Pwaal/Poewaal.
duizel
26-08-2025 om 10:22
een zachte w- klank heb ik wel bij Paul
Uil is lastig om uit te spreken voor mij, net als woorden die daarop rijmen, vuil, kuil, ruil. In worden als huis klinkt de ui bij mij echt anders.
Wieder
26-08-2025 om 10:35
duizel schreef op 26-08-2025 om 10:22:
een zachte w- klank heb ik wel bij Paul
Uil is lastig om uit te spreken voor mij, net als woorden die daarop rijmen, vuil, kuil, ruil. In worden als huis klinkt de ui bij mij echt anders.
Ik hoor ook helemaal nooit iemand, nou ja, misschien Beatrix, die letters allemaal uitspreken. Op tv niet, op de radio niet, zelf de Paul die Paul heet niet. Ook een woord als school niet. School en schoof klinkt anders .
https://nl.forvo.com/word/school/#nl (even Nederlands aanklikken, anders klinkt het wel heel anders 😉)
Ook hier hoor je dat, niemand zegt hier school als schoof.
Lichtbron
26-08-2025 om 11:16
Mijn vader heet ook Paul. Maar ik heb geen moeite omdat gewoon Paul te zeggen...
Ik vind het een beetje vreemde vraag. 😁
RaSa
26-08-2025 om 14:45
zwaankip schreef op 26-08-2025 om 13:18:
Gewoon p-au-l. Met de "au" van " lauw, pauw".
Dit idd. Powl/pool is de engelse uitspraak. Ken meerdere mensen die zo heten. En je spreekt het bij hun allemaal gewoon op z'n nederlands uit.
CharlieB
26-08-2025 om 16:45
Lichtbron schreef op 26-08-2025 om 11:16:
Mijn vader heet ook Paul. Maar ik heb geen moeite omdat gewoon Paul te zeggen...
Ik vind het een beetje vreemde vraag. 😁
Ik heb echt nog nooit iemand Paul horen zeggen met de au van Pauline. Altijd iets van Pawl. Zelfs door de Pauls zelf. Dus zo raar vind ik de vraag niet. Ja of wel, maar dan vanuit een 'het is toch gewoon Pawl en niets anders' uitgangspunt
Rosemary00
26-08-2025 om 16:50
Ik spreek het meer uit als ´´paal´´ met dubbel AA. Zo zeg ik Paal de Leeuw ook altijd.
JanaDana
26-08-2025 om 16:51
het ligt eraan hoe je je tong tegen je gehemelte houdt als je de L zegt. Als je dat doet met de bovenkant van je tong plat tegen je gehemelte krijg je al snel een w klank tussen au en l. Of het klinkt meer als Pal/Pawl. Maar als je de punt van je tong gebruikt (zoals in Paulien, maar dan dus zonder ien) krijg je een duidelijkere uitspraak.
Ik doe trouwens het eerste, klinkt als Pawl. Ik vind het een onhandige naam om uit te spreken.
Dolfje
26-08-2025 om 16:56
Peaches schreef op 25-08-2025 om 22:21:
[..]
Aan het eind van 'ui' zit toch ook een w?
Je zegt toch geen uiw. Dat is net als dat uil of uiwl.
Uil is uil, Paul is Paul ok vooruit beetje Pahl maar ui is zeker geen uiw. Of uiwen. Het is eerder uijen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.