Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe laat je het huishouden een beetje meer los?

Poekewiki schreef op 01-08-2025 om 13:47:

Hopelijk worden jullie net zo blij van de swiffer wasbare hoezen als ik. Ik ben er vrij creatief mee: blijkt dat je er ook prima de tegelmuur mee kunt sponsen en zelfs de bovenkant van de kastjes of de ramen zijn volgens mij best een optie. Gewoon sop/spray erop en hoppa. Maar ja eigenlijk was niet de bedoeling om jullie aan te zetten tot meer poetsen Misschien is slim poetsen ook een optie om er minder mee bezit te zijn uiteindelijk.

Gebruik jij deze doeken ook droog? i.p.v. de statische stofdoekjes?

Poekewiki schreef op 01-08-2025 om 13:47:

Hopelijk worden jullie net zo blij van de swiffer wasbare hoezen als ik. Ik ben er vrij creatief mee: blijkt dat je er ook prima de tegelmuur mee kunt sponsen en zelfs de bovenkant van de kastjes of de ramen zijn volgens mij best een optie. Gewoon sop/spray erop en hoppa. Maar ja eigenlijk was niet de bedoeling om jullie aan te zetten tot meer poetsen Misschien is slim poetsen ook een optie om er minder mee bezit te zijn uiteindelijk.

Ik heb geen hekel aan poetsen, het geeft me zelfs rust als ik loop te piekeren. Met een muziekje op of luisterboek, heb ik zo een schone huis. Alhoewel ik minder kan doen vanwege rug en lc klachten, zou ik het liefst alles zelf doen.

Ies

Ies

01-08-2025 om 15:48

Miepjecody schreef op 01-08-2025 om 07:49:

En ik maar denken dat bijna iedereen elke week " heel" zijn huis deed, badkamer en keuken goed etc. En me schuldig voelen als mij dat niet lukt.

Serieus? 
Ik zou echt niet weten waar ik de tijd vandaan zou kunnen halen. Iedere maand zou fijn (nodig?) zijn maar ook dat red ik zeker niet. 
De enige mensen die ik ken die hun huis helemaal ok op orde hebben zijn mensen met hulp erbij. Of met heel veel tijd. 
(Wordt wel weer tijd dat ik mijn huisgenoten weer flink wakker ga schudden want daar zit wel een probleem hier. Maar dat wakker schudden etc kost ook weer tijd enz ppppfft.) 

Nou inderdaad, dit lukt me echt op geen mogelijkheid. De rest hier in huis mag wel wat meer doen, maar ook dat kist energie.
Het is niet heel netjes, ik hou niet van schoonmaken, wordt er gewoon niet blij van en gestructureerd ben ik ook niet. Het is wat het is. Stofzuigen, toiletten & wastafels, keuken hou ik schoon, de kastjes tussendoor en de was. Het liefst als het mooi weer is, dan kan het buiten drogen.

Ies schreef op 01-08-2025 om 15:48:

[..]

Serieus?
Ik zou echt niet weten waar ik de tijd vandaan zou kunnen halen. Iedere maand zou fijn (nodig?) zijn maar ook dat red ik zeker niet.
De enige mensen die ik ken die hun huis helemaal ok op orde hebben zijn mensen met hulp erbij. Of met heel veel tijd.
(Wordt wel weer tijd dat ik mijn huisgenoten weer flink wakker ga schudden want daar zit wel een probleem hier. Maar dat wakker schudden etc kost ook weer tijd enz ppppfft.)

Nou,  nog niet zo lang geleden werd ik op dit forum, en viva forum, voor gek versleten dat ik dat niet elke week deed. En er waren mensen die hun bed meerdere keren per week verschoonden.

Herfstappeltaart schreef op 01-08-2025 om 08:08:

[..]

Volgens mij doet niemand dat. Ik geef de badkamer elke maand een grote beurt (w.c., muren en kranen met kalkreiniger, doucheputje eruit, spiegel met glasreiniger, ramen zemen, vloer schrobben, kast afnemen), en tussendoor regelmatig kleine beurtjes (doekje over de w.c., spons op stok over de vloer, doekje door de wastafel enz.) Dan is het meer dan voldoende schoon altijd.

De keuken doe ik in stukjes. Als ik zin heb even alle kastdeurtjes of een andere keer weer eens de afzuigkap binnen en buiten, of een kastje vanbinnen. Gaat prima.

Ik ben wel heel opruimerig. Mijn kasten zijn ordelijk, kan blindelings dingen vinden. Alleen de werkkamer van man bemoei ik me niet mee. Dat heeft me al zoveel ergernis opgeleverd, dat heb ik losgelaten. Zijn kamer, zijn troep.

Precies dit, bijhouden en eens in de zoveel tijd de grote schoonmaakbeurt (dat doe ik echt niet elke week hoor, moet er niet aan denken).

Al ben ik door dit topic wel steeds meer geïnteresseerd in een robotstofzuiger, ik stofzuig sowieso twee soms drie keer per week en vind dat niet erg om te doen, maar nu bijvoorbeeld met het verharen van de katten zou het wel fijn zijn om elke dag even zo’n ding aan te zetten.

Ik ga me daar eens verdiepen (of misschien heeft iemand hier een tip voor een goed apparaat 😇).

Loulou39 schreef op 01-08-2025 om 17:44:

[..]

Precies dit, bijhouden en eens in de zoveel tijd de grote schoonmaakbeurt (dat doe ik echt niet elke week hoor, moet er niet aan denken).

Al ben ik door dit topic wel steeds meer geïnteresseerd in een robotstofzuiger, ik stofzuig sowieso twee soms drie keer per week en vind dat niet erg om te doen, maar nu bijvoorbeeld met het verharen van de katten zou het wel fijn zijn om elke dag even zo’n ding aan te zetten.

Ik ga me daar eens verdiepen (of misschien heeft iemand hier een tip voor een goed apparaat 😇).

Ik heb mijn robotstofzuiger weer verkocht. Ik wil er pas weer eentje als die kattenkots herkent. Je bent gewaarschuwd  mijn beste acties op stofzuiggebied zijn (1) vriendlief met als hobby stofzuigen (2) een draadloze Dyson. Zo gepakt, zo klaar. Even de kleden ontharen (van de kattenharen dan hè). Of de trappen. Of stoel. En weer wegzetten, ontzettend handig. 

Ah ja en over loslaten van je huishouden? ik zou zeggen: anders vasthouden. Ik heb een maximum tijdblok en daarna stop ik. Als het niet binnen die tijd past, moet er misschien iets veranderen zoals minder spullen, minder uren werken, een hulp zoeken. Sowieso geldt: delegeren kun je leren!

Op een werkdag kom ik niet veel verder dan de dagelijkse dingen die nodig zijn om onszelf en de levende wezens te verzorgen, zoals kattenbak uitscheppen, wat planten bewateren, koken en wat te sporten. 

ToetieToover schreef op 01-08-2025 om 18:01:

[..]

Ik heb mijn robotstofzuiger weer verkocht. Ik wil er pas weer eentje als die kattenkots herkent. Je bent gewaarschuwd mijn beste acties op stofzuiggebied zijn (1) vriendlief met als hobby stofzuigen (2) een draadloze Dyson. Zo gepakt, zo klaar. Even de kleden ontharen (van de kattenharen dan hè). Of de trappen. Of stoel. En weer wegzetten, ontzettend handig.

Of hondenpoep 
Poepdrama bij Frances in huis: robotstofzuiger smeert hondenpoep door kamer

Ies

Ies

02-08-2025 om 00:13

Miepjecody schreef op 01-08-2025 om 17:10:

[..]

Nou, nog niet zo lang geleden werd ik op dit forum, en viva forum, voor gek versleten dat ik dat niet elke week deed. En er waren mensen die hun bed meerdere keren per week verschoonden.

Joh, rare mensen heb je natuurlijk altijd 

Schoon bed vind ik wel fijn trouwens. Dat verschoon ik liefst iedere week. Lukt niet altijd, is best wel wat werk bij ons. (En ik werk heel onregelmatig) 

Miepjecody schreef op 01-08-2025 om 17:10:

[..]

Nou, nog niet zo lang geleden werd ik op dit forum, en viva forum, voor gek versleten dat ik dat niet elke week deed. En er waren mensen die hun bed meerdere keren per week verschoonden.

Dat vind ik ook raar, een paar keer per week, maar ieder zijn eigen ding.

Ik verschoon een keer per week mijn bed, vind ik zelf fijn en ik kan me er op verheugen om in een schoon bed te stappen. Het liefst douche ik daarvoor ook nog 😁. En als het extreem warm is, dan vind ik halverwege de week een schoon kussensloop ook fijn. 

En nog even over de robotstofzuiger: daar ga ik nog even over nadenken geloof ik… Ik heb geen hond, maar die kattenkots 😱.

Ies

Ies

02-08-2025 om 00:44

Loulou39 schreef op 02-08-2025 om 00:31:

[..]

Dat vind ik ook raar, een paar keer per week, maar ieder zijn eigen ding.

Ik verschoon een keer per week mijn bed, vind ik zelf fijn en ik kan me er op verheugen om in een schoon bed te stappen. Het liefst douche ik daarvoor ook nog 😁. En als het extreem warm is, dan vind ik halverwege de week een schoon kussensloop ook fijn.

En nog even over de robotstofzuiger: daar ga ik nog even over nadenken geloof ik… Ik heb geen hond, maar die kattenkots 😱.

Jaaa, douchen voor schoon bed, zeker! Vriend wil dat nog weleens vergeten maar ik herinner hem er wel aan  Kussensloop verschoon ik altijd na het haren wassen, zo’n 2 a 3 x pw, kleine moeite.
Robotstofzuiger is écht ontzettend fijn vind ik, zou absoluut niet zonder willen. Scheelt me zoveel werk… de goedkoopsten zijn niet meer zo duur. Wij hebben een vrij eenvoudige (die was toen wel duur) en die doet het prima. Volgens mij heb je er nu wel die poep en kots etc detecteren, geen idee of dat ook werkt. Maar zelf zet ik dat ding niet snel aan als ik er niet ben. Ik zet hem wel aan en ga weg, kans dat er dan een ongelukje is is hier klein.  

Ies schreef op 02-08-2025 om 00:44:

[..]

Jaaa, douchen voor schoon bed, zeker! Vriend wil dat nog weleens vergeten maar ik herinner hem er wel aan Kussensloop verschoon ik altijd na het haren wassen, zo’n 2 a 3 x pw, kleine moeite.
Robotstofzuiger is écht ontzettend fijn vind ik, zou absoluut niet zonder willen. Scheelt me zoveel werk… de goedkoopsten zijn niet meer zo duur. Wij hebben een vrij eenvoudige (die was toen wel duur) en die doet het prima. Volgens mij heb je er nu wel die poep en kots etc detecteren, geen idee of dat ook werkt. Maar zelf zet ik dat ding niet snel aan als ik er niet ben. Ik zet hem wel aan en ga weg, kans dat er dan een ongelukje is is hier klein.

Oké, ik ben weer om qua robotstofzuiger 😁.

Eigenlijk gaat dat ook vrij makkelijk, want ik heb nu mijn zinnen gezet op zo’n ding 😇

Ik vind de robot ideaal maar geen huisdieren dus zet dat ding een paar keer per week aan als ik ga werken. Alleen hij rijdt zich toch nog wel eens vast op kabels of is ineens leeg ( of geen zin meer  ) en staat dan ergens stil. Midden onder het bed of zo.

robot is op zich wel ideaal, alleen je moet wel echt zorgen dat er niks op de grond ligt met een touwtje, of schoenen met veters. Want dan gaat dat erin rollen en loopt robot vast. 
Nog steeds heb je dan wel een gewone stofzuiger nodig, voor de trap, bank, stoelen enz 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.