Huis, tuin en keuken
Bisou
29-07-2025 om 16:38
Hoe laat je het huishouden een beetje meer los?
Het klinkt zo simpel, gewoon de boel de boel laten. Maar in de praktijk vind ik dat persoonlijk helemaal niet zo makkelijk. Vaak voelt het alsof huishoudelijke dingen, met name ook de grotere dingen, eerst gedaan moeten worden en er dan pas tijd is of gemaakt "mag" worden voor leuke dingen of gewoon lekker niks doen. Met als resultaat toch regelmatig dat er geen tijd meer is voor die leuke dingen of voor het niks doen. En weer een dag voorbij.
Is dit herkenbaar? Hoe gaan jullie daar mee om? Laat je het los (en hoe dan) en laat je de boel soms maar even versloffen? Of sta je vroeg op om de dingen die je wil doen eerst te doen? Of?
Springtouw
31-07-2025 om 12:03
De was doe ik op mijn vrije dag en in het weekend.
De robotstofzuiger rijd elke dag een rondje door het huis.
1x per week de wc schoonmaken
Op mijn vrije dag en in het weekend doe ik de was.
1x per maand plan ik een dag in het weekend voor de grote schoonmaak.
Poekewiki
31-07-2025 om 12:25
Volgens mij heb je 2 grote types schoonmakers: de methodische (elke dag een specifieke klus volgens een vaste routine) en de chaotische. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik het laatste type ben.
Het enige wat bij mij vaststaat is: ik leg na gebruik alles weer meteen op zijn plek en ik zorg dat het aanrecht schoon is. Dat laatste doe ik door al tijdens het koken zo veel mogelijk te doen. Als ik kook, ruim ik de vaatwasser tegelijk uit en ruim ik de nieuwe gebruikte vieze vaat al in. Vaak is de keuken schoon als ik het eten kan serveren. Daarnaast doe ik elke dag 1 kwartiertje tot half uur waar ik zin in heb qua taakjes: meestal die dingen die ik het leukst vindt of die me het meeste storen. Daar zit niet echt een structuur in. In het weekend heb ik meestal wel een outburst van energie waar ik dan de rest van de grote zaken aanpak. Dat is ook de ene keer 's morgens en de andere keer 's avonds - meestal een uurtje of 2 flink door de hut raggen en dan is alles weer schoon.
Nadeel: de dingen die ik absoluut niet leuk vind, blijven vaker liggen (ramen wassen of strijken). Strijk doe ik dus gewoon uit de mand vissen zodra ik iets nodig heb en ramen wassen doe ik als ik een feestje geef 
Scheelt ook dat ik niet zo groot woon, dus dat beperkt al vanzelf het aantal taken.
Voor de kattenharen gebruik ik dagelijks mijn swiffer, waar ik hoesjes heb voor besteld die in de wasmachine kunnen (geen dure wegwerpdoekjes meer). Gaat een stuk sneller als met de logge stofzuiger-die haal ik maar 1x per week te voorschijn.
MissHolmes
31-07-2025 om 13:42
Poekewiki schreef op 31-07-2025 om 12:25:
Volgens mij heb je 2 grote types schoonmakers: de methodische (elke dag een specifieke klus volgens een vaste routine) en de chaotische. Ik heb me er al lang bij neergelegd dat ik het laatste type ben.
Het enige wat bij mij vaststaat is: ik leg na gebruik alles weer meteen op zijn plek en ik zorg dat het aanrecht schoon is. Dat laatste doe ik door al tijdens het koken zo veel mogelijk te doen. Als ik kook, ruim ik de vaatwasser tegelijk uit en ruim ik de nieuwe gebruikte vieze vaat al in. Vaak is de keuken schoon als ik het eten kan serveren. Daarnaast doe ik elke dag 1 kwartiertje tot half uur waar ik zin in heb qua taakjes: meestal die dingen die ik het leukst vindt of die me het meeste storen. Daar zit niet echt een structuur in. In het weekend heb ik meestal wel een outburst van energie waar ik dan de rest van de grote zaken aanpak. Dat is ook de ene keer 's morgens en de andere keer 's avonds - meestal een uurtje of 2 flink door de hut raggen en dan is alles weer schoon.
Nadeel: de dingen die ik absoluut niet leuk vind, blijven vaker liggen (ramen wassen of strijken). Strijk doe ik dus gewoon uit de mand vissen zodra ik iets nodig heb en ramen wassen doe ik als ik een feestje geef
Scheelt ook dat ik niet zo groot woon, dus dat beperkt al vanzelf het aantal taken.
Voor de kattenharen gebruik ik dagelijks mijn swiffer, waar ik hoesjes heb voor besteld die in de wasmachine kunnen (geen dure wegwerpdoekjes meer). Gaat een stuk sneller als met de logge stofzuiger-die haal ik maar 1x per week te voorschijn.
Heb je voor mij een link met die swifferdoekjes?
Ik ben duidelijk een methodisch type afdeling Mien Muts die al bij 3 korrels de stofzuiger pakt
Poekewiki
31-07-2025 om 14:03
https://www.bol.com/nl/nl/p/4-stuks-vloerdoeken-natte-doeken-geschikt-voor-swiffer-sweeper-mop-pack-van-4-groene-vervangende-cover-droge-vloerdoeken/9300000233024041/?Referrer=NLGOOFS&utm_source=google&utm_medium=free_shopping
Je hebt ze uiteraard nog goedkoper vanuit Azie en Amerika
bieb1963
31-07-2025 om 15:38
Vroeger plande ik ook altijd, nu (lukt) dat niet meer. Inmiddels kind huis uit en alleen met man en (harige) hond. Dat betekent uiteraard vaak stofzuigen maar de vloer (heel licht laminaat) dweilen is met hond en vieze poten en kwijlen ‘dweilen met de kraan open’. Dus vieze vlekken negeer ik: 1 maal per 2 weken wordt er gedweild en de rest van de tijd alleen stofzuigen wbt de vloer.
Hoe we het verder doen: De meeste dingen even tussendoor (wc, wastafel, wassen, was ophangen). Hygiëne vind ik wel belangrijk, dus na het even het aanrecht een de kraan enzo even afnemen. Af en toe als ik de geest krijg of wachten moet tijdens het koken, even de deurtjes afnemen. En 1x per jaar (ofzo…) neem ik de hele keuken onder handen, idem de badkamer. Of een keer alle deuren, maar dat is echt niet vaker dan 1x per jaar. Als ik vieze vingers ofzo zie, dan loop ik een keer door het huis om alle deuren enzo even na te lopen. Dus ook eigenlijk tussendoortje. Boven kasten waar ik het niet zie: ook hooguit 1x per jaar als ik de geest krijg. Ramen als het echt niet meer om aan te zien is. Dus veel tussendoortjes, stofzuigen div keren per week. Wat ook niet zie, dis zeker niet regelmatig, maar heel af en toe. Douche altijd droogmaken, dan hoeft alleen de wastafel plus blad en kraan regelmatig, niet teveel rotzooi laten slingeren: meteen opruimen. En dan is het eigenlijk best te doen zonder in een echt vervuild huis te leven en i.i.g. wel op hygiëne letten.
Auditor
31-07-2025 om 15:55
stokstaart schreef op 29-07-2025 om 20:19:
Ik heb deze als sticker en ingelijst.
Echt, ik heb wel betere dingen te doen dan schoonmaken. Dat wil niet zeggen dat ik een ranzig huis heb overigens. Maar als hier eens per week een stofzuiger door gaat is het veel. Bed verschonen, koelkast soppen en de plee doe ik wel wat vaker.
Die spreuk heb ik op een bordje, duidelijk in het zicht als je de trap naar de woonkamer neemt!
Is het bezoek gewaarschuwd.
Ik woon ook alleen en heb gelukkig een enorm hoge tolerantiegrens voor rommel in huis. Stofzuigen doe ik als ik me er zelf aan ga ergeren, badkamer maak ik pas schoon als het echt niet meer gaat en alleen opruimen hou ik een beetje bij.
Indien er bezoek dreigt te komen kom ik wel in actie en dan ligt het er ook aan wie. Bij een vriend in het dorp is het een veel grotere bende als bij mij, dus daar doe ik geen aanpassingen voor. Binnenkort komt een andere vriend een paar dagen logeren en dan doe ik wel stofzuigen en de badkamer wat aan kant. Heb net de logeerkamer ontdaan van alle kleding op het bed en een doekje over de kast gehaald. Is die ook weer bewoonbaar.
Af en toe (zeg: jaarlijks) krijg ik het op mijn heupen en dan wordt de sprayflacon ontvetter tevoorschijn gehaald en doe ik wat meer.
Werkt voor mij prima.
Tjilp
31-07-2025 om 16:10
Niet iedereen is er de persoon naar om 'de boel de boel te laten'. Andersom eveneens. Jij bent jij en als je er plezier in hebt eerst bepaalde zaken (stel wel grenzen!) op orde te hebben, doe dat dan. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd, geldt voor sommigen.
Jij bent de enige die bepaalt waar jouw balans ligt. Kijk er eens kritisch naar. En verander zaken die overbodig werk met zich mee brengen.
Yumi
31-07-2025 om 16:28
Poekewiki schreef op 31-07-2025 om 14:03:
https://www.bol.com/nl/nl/p/4-stuks-vloerdoeken-natte-doeken-geschikt-voor-swiffer-sweeper-mop-pack-van-4-groene-vervangende-cover-droge-vloerdoeken/9300000233024041/?Referrer=NLGOOFS&utm_source=google&utm_medium=free_shopping
Je hebt ze uiteraard nog goedkoper vanuit Azie en Amerika![]()
Goede tip, ik heb ze besteld
Rozi
31-07-2025 om 16:47
Ik zag dat je nu ook robot ramenwassers hebt, lijkt mij echt ideaal. De prijs valt me ook best mee, je hebt voor 100 euro al best een goed ding. Alleen het nadeel vind ik dat ze allemaal zoveel lawaai maken. Of heeft iemand van jullie ervaring met eentje die wat stiller ?
MissHolmes
01-08-2025 om 07:37
Poekewiki schreef op 31-07-2025 om 14:03:
Je hebt ze uiteraard nog goedkoper vanuit Azie en Amerika![]()
Mijn dank is groot! Ook besteld
Miepjecody
01-08-2025 om 07:49
En ik maar denken dat bijna iedereen elke week " heel" zijn huis deed, badkamer en keuken goed etc. En me schuldig voelen als mij dat niet lukt.
Herfstappeltaart
01-08-2025 om 08:08
Miepjecody schreef op 01-08-2025 om 07:49:
En ik maar denken dat bijna iedereen elke week " heel" zijn huis deed, badkamer en keuken goed etc. En me schuldig voelen als mij dat niet lukt.
Volgens mij doet niemand dat. Ik geef de badkamer elke maand een grote beurt (w.c., muren en kranen met kalkreiniger, doucheputje eruit, spiegel met glasreiniger, ramen zemen, vloer schrobben, kast afnemen), en tussendoor regelmatig kleine beurtjes (doekje over de w.c., spons op stok over de vloer, doekje door de wastafel enz.) Dan is het meer dan voldoende schoon altijd.
De keuken doe ik in stukjes. Als ik zin heb even alle kastdeurtjes of een andere keer weer eens de afzuigkap binnen en buiten, of een kastje vanbinnen. Gaat prima.
Alleen de jaloezieën zijn hier altijd nodig aan schoonmaken toe. Daar heb ik een pesthekel aan.
Ik ben wel heel opruimerig. Mijn kasten zijn ordelijk, kan blindelings dingen vinden. Alleen de werkkamer van man bemoei ik me niet mee. Dat heeft me al zoveel ergernis opgeleverd, dat heb ik losgelaten. Zijn kamer, zijn troep.
Mika2024
01-08-2025 om 12:10
Goede vraag TO! Bij mij speelt min of meer hetzelfde. Ik ben er wel achter dat minder kritisch zijn mij niet lukt. Ik houd nu eenmaal van een schoon net huis, het geeft me een rustig gevoel. Ik werk niet zoveel dan jou maar wel kinderen, partner en hond. Wat mij helpt is dat ik mijn huis zo heb ingericht dat het makkelijk schoon te maken is. Ik heb niet veel snuisterijen en prullaria. Mijn aanrecht is leeg met alleen het hoognodige erop. Ik heb weinig onnodige spullen in huis. Maar toch vind ik mijn huis gezellig. Mijn aanrecht is leeg maar op de keukentafel staat bijna altijd een mooi boeket van de pluktuin, en dat maakt het gezellig meer dan overal tierelantijntjes en prutjes.
In mijn woonkamer mooie kussens op de bank en een hele grote plant en mooie staande vloerlamp. Het maakt voor mij de woonkamer in een keer af maar met afstoffen ben ik zo klaar.
Poekewiki
01-08-2025 om 13:47
Hopelijk worden jullie net zo blij van de swiffer wasbare hoezen als ik. Ik ben er vrij creatief mee: blijkt dat je er ook prima de tegelmuur mee kunt sponsen en zelfs de bovenkant van de kastjes of de ramen zijn volgens mij best een optie. Gewoon sop/spray erop en hoppa. Maar ja eigenlijk was niet de bedoeling om jullie aan te zetten tot meer poetsen
Misschien is slim poetsen ook een optie om er minder mee bezit te zijn uiteindelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.