Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe laat je het huishouden een beetje meer los?

Wij plannen eens in de zoveel tijd een schoonmaakweekend waarin we alleen wat grote klussen aanpakken. Dus de reguliere zaken doen we dan niet want de combinatie lukt niet qua tijd en zin.

En verder doen we veel dingen 'gewoon' niet meer. We maken bijvoorbeeld nooit meer de bovenkant van kasten schoon etc.

Malm schreef op 29-07-2025 om 20:05:

Toen ik alleen woonde en fulltime werkte deed ik op zaterdagochtend het huishouden en de was en zondagavond voor de tv was vouwen. Als je alleen woont, woon je niet heel groot neem ik aan?
Keuken idd tijdens en na het koken. Badkamer droogmaken na het douchen. Wc tussendoor ook even.

Dit deed ik ook. Op zaterdagochtend ging ik eerst schoonmaken, daarna weekboodschappen doen, op de terugweg bij ouders langs en daar lunchen, rond half 1 had ik dan alle dingen weer gedaan. Het huis werd ook niet echt smerig bij fulltime werken en alleen zijn.

Nu met een gezin heb ik het eigenlijk gewoon opgegeven. We doen het hoognodige, de woonkamer en keuken proberen we enigszins in toom te houden. Net als onze slaapkamer. De badkamer word binnenkort vervangen dus die negeren we. Het toilet doe ik snel tussendoor.

Verder heb ik tijd geïnvesteerd in dingen handig inrichten en aankopen. Dus een robotstofzuiger voor de bovenverdieping. Een steelstofzuiger voor beneden die op een handige plek hangt zodat hij zo gepakt kan worden. Een stoomreiniger die gemakkelijk in gebruik is om de vloeren te reinigen. De zolder word vooral gebruikt om was op te hangen en daar hebben we ook een soort inloopkast gemaakt met bijna alleen maar hangplekken. Ik hang de was zo recht mogelijk op zodat strijken overbodig is, vervolgens kan het zo met hangertje en al de kast in.

Dingen van mezelf mogen of niet-mogen, dat speelt voor mij in mijn huidige leven totaal geen rol. 

Ik doe alleen wat ik leuk en nuttig vind. Meestal horen die twee dingen bij elkaar: vind je het fijn om een vloer zonder aarde- en uienschilletjes te hebben dan voel je ook geen tegenzin om de kruimelzuiger te pakken. 

Je moest toch even bij de magnetron blijven wachten dus je doet een wedstrijdje "kan ik nét de kruimelzuiger nog pakken voordat ik de ping van de magnetron hoor?" En als je hem eenmaal in je hand hebt dan doe je ook de vensterbank nog even.

Maar ben je getrouwd dan moet je alles in overeenstemming met elkaar brengen dus dat impliceert dat je vaker dingen tegen je zin doet. Maar het voordeel is dan weer dat het iemand iets kan schelen wat je wel of niet doet. En zo houden de dingen elkaar in evenwicht.

Maar het staat inderdaad nooit op iemands grafsteen ingebeiteld dat die persoon zo fijn zijn vloer kon schoonmaken. Misschien wel als zijn huis een mestvaalt was, maar dan met humor.

maak het jezelf gemakkelijker en plan het niet. 
wij werken beiden fulltime. geen kinderen, wel honden. man is nu even uitgeschakeld (ongelukje gehad) dus bijna alles komt nu op mij.

wij hebben boven een simpele robotstofzuiger en beneden een sjieke die ook actief dweilt, zichzelf leegt en wast. ik stofzuig alleen nog de bijkeuken zelf, de rest doen die 2. 

ik poets als ik het op mijn heupen heb en bedenk dan niet dat ik dat voor zaterdag gepland had als het dinsdag 19 uur is. 

je huis mag gezellig zijn, maar geen kringloopwinkel. maak stoffen makkelijk. 

We malen op tatverdächtige ochtend met zijn allen schoon. Doordeweeks dort man de wastafels, en de Toiletten, hij gaat als laatste na zijn werk. En ik stofzuig ( heb katten en honden) , kook en was. Want ik ben het eerste weer thuis.

Zouden we zonder kinderen leven , werd er veel minder gedaan doordeweeks.

watertoren schreef op 29-07-2025 om 16:43:

Ik houd alles goed bij. Ik doe elke dag wat en heb genoeg tijd voor leuke dingen. Mijn advies is om het niet te laten verslonzen.

Dit heb ik altijd gedaan, en dat werkt het beste. Zeker toen ik nog werkte, elke dag iets al is het maar een kwartier. Daarnaast voor je naar bed gaat, het rondslingerende spul opruimen, serviesgoed e.d. 

Ik woon ook alleen, werk fulltime en heb 2 ragdolls 😍 Mijn doel is meer om in het weekend niets te hoeven doen (behalve kleding, etc. wassen, bed verschonen), dus ik stofzuig en doe de kattenbakken op mijn 2 thuiswerkdagen. Ik heb dan meer energie en tijd om dat na werk nog te doen. Keuken ruim ik elke dag op als ik ‘s avonds koffie ga halen. Badkamer (voor het oog) en wc doe ik tussendoor ergens en grote poets- en opruimklussen bewaar ik voor de vakanties. Ik werk in het onderwijs, dus heb veel vakantie. Als het er voor het oog netjes uitziet, kan ik het prima loslaten, mijn excuus is dat ik fulltime werk en met niemand rekening hoef te houden 😁

Ies

Ies

30-07-2025 om 14:06

Yumi schreef op 30-07-2025 om 11:28:

[..]

Dit heb ik altijd gedaan, en dat werkt het beste. Zeker toen ik nog werkte, elke dag iets al is het maar een kwartier. Daarnaast voor je naar bed gaat, het rondslingerende spul opruimen, serviesgoed e.d.

Ja, elke dag iets maar dat is natuurlijk niet overal en altijd genoeg. Ik doe veel dagen wel behoorlijk meer dan ‘iets’ maar toch is het hier een smeerboel. 
Nouja, het is maar zo. Ik wil ook een strak en schoon huis maar er is zoveel dat ik wil. En voor ik het weet ben ik weer steeds weer aan het poetsen en geen tijd meer voor iets leuks/ fijns/ gezonds/ anders. 
Prioriteiten dus. Vind ik moeilijk maar lukt steeds beter. Als idd wc en aanrecht maar schoon zijn. De rest kan wachten. (En dan heb ik het niet over een bovenkant van een keukenkastje oid want dat kan ik héél lang laten wachten.) 

Ies schreef op 30-07-2025 om 14:06:

[..]

Ja, elke dag iets maar dat is natuurlijk niet overal en altijd genoeg. Ik doe veel dagen wel behoorlijk meer dan ‘iets’ maar toch is het hier een smeerboel.
Nouja, het is maar zo. Ik wil ook een strak en schoon huis maar er is zoveel dat ik wil. En voor ik het weet ben ik weer steeds weer aan het poetsen en geen tijd meer voor iets leuks/ fijns/ gezonds/ anders.
Prioriteiten dus. Vind ik moeilijk maar lukt steeds beter. Als idd wc en aanrecht maar schoon zijn. De rest kan wachten. (En dan heb ik het niet over een bovenkant van een keukenkastje oid want dat kan ik héél lang laten wachten.)

Misschien was ik niet duidelijk maar ik bedoel elke dag iets op werkdagen en in het weekend de rest. Uiteraard kom je er niet met 'n kwartier per dag, maar die bovenkant van de keukenkastjes kan prima in dat kwartier. Keuken schoonmaken, kon in het weekend als ik vrij was... maar elke dag 'n kastje of 2, is ook een mogelijkheid en daar koos ik voor. Het is een kwestie van bijhouden, als je pas gaat schoonmaken als het echt vuil is ben je lang bezig... 1 x in de 2 weken over die keukenkastjes en je bent snel klaar. Maar ieder zijn manier van werken, doe wat voor jou goed voelt en het is oké.

Ik ruim altijd alles meteen op, is maar een paar seconden werk per keer.
Als ik naar bed ga, is het opgeruimd in huis, vaat in de vaatwasser etc. Vind ik een fijn gevoel (“opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd” werkt bij mij echt, dan hoef ik daar niet over na te denken).

Stofzuigen doe ik een paar keer per week ivm katten (en mezelf want ik laat altijd van alles vallen).

En wat Dolfje zegt, elk weekend even een grote klus. Ik doe dat meestal op zaterdagochtend of vrijdag als ik dan vrij ben. Het ene weekend even de badkamer, andere weekend keuken poetsen of ramen lappen etc.

Bij de wc doe ik een paar keer per week een schoonmaakdoekje over de bril en een spuit bleek in de pot. 
Ik werk fulltime, heb zorg voor anderen en ik heb zelf wat vervelende dingen, maar zo werkt het goed voor mij. Het kost weinig tijd per keer en het is opgeruimd en schoon.

Ik denk dat je meer tijd kwijt bent met nadenken over dat het een troep is, dan dat je het meteen even aanpakt.

Ted68 schreef op 30-07-2025 om 11:05:

We malen op tatverdächtige ochtend met zijn allen schoon. Doordeweeks dort man de wastafels, en de Toiletten, hij gaat als laatste na zijn werk. En ik stofzuig ( heb katten en honden) , kook en was. Want ik ben het eerste weer thuis.

Zouden we zonder kinderen leven , werd er veel minder gedaan doordeweeks.

Wat IS dit woord?

Mijn Roomba redt al jaren mijn leven.  

Rockstar schreef op 30-07-2025 om 21:44:

[..]

Wat IS dit woord?

Mijn Roomba redt al jaren mijn leven.

Dat woord doet me denken aan zo'n Duitse krimi

thinkso schreef op 29-07-2025 om 21:18:

Ik herken veel dingen die je schrijft maar ik heb de oplossing ook niet. Zelf word ik onrustig van de boel de boel laten en ga ik dus goed op routine. Elke dag de standaard klussen: vaatwasser ingeruimd en leeg, doekje over de wc en tafels, even vegen zodat er geen dingen op de vloer liggen, doekje over de wastafel. Elke dag een was aan, voordat ik naar werk ga, die hang ik thuis einde dag weer op. Niet naar bed gaan voordat je een klein rondje huis hebt gedaan zorgt bij mij voor rust.

Verder boodschappen wekelijks laten bezorgen en in het weekend in de ochtend een grotere klus. Ik moet wel bekennen dat andere grote klussen zoals luxaflex echt even goed soppen of de schuur opruimen wel blijven liggen. Maar door het elke dag bij te houden hoef ik eigenlijk nooit uren te poetsen.

Elke dag een was 😳 jeetje dat is vaak

Koekie1980 schreef op 30-07-2025 om 22:38:

[..]

Elke dag een was 😳 jeetje dat is vaak

Ik moet de was nog ophangen bedenk ik mij net 

thinkso schreef op 29-07-2025 om 21:18:

Ik herken veel dingen die je schrijft maar ik heb de oplossing ook niet. Zelf word ik onrustig van de boel de boel laten en ga ik dus goed op routine. Elke dag de standaard klussen: vaatwasser ingeruimd en leeg, doekje over de wc en tafels, even vegen zodat er geen dingen op de vloer liggen, doekje over de wastafel. Elke dag een was aan, voordat ik naar werk ga, die hang ik thuis einde dag weer op. Niet naar bed gaan voordat je een klein rondje huis hebt gedaan zorgt bij mij voor rust.

Verder boodschappen wekelijks laten bezorgen en in het weekend in de ochtend een grotere klus. Ik moet wel bekennen dat andere grote klussen zoals luxaflex echt even goed soppen of de schuur opruimen wel blijven liggen. Maar door het elke dag bij te houden hoef ik eigenlijk nooit uren te poetsen.

Wij zijn gepensioneerd (wel twee oppasdagen per week nog) dus hebben best tijd, maar de luxaflex goed schoonmaken is hier ook een ondergeschoven klus. Die van de kamer komt eigenlijk nooit aan de beurt (stof) en die van de keuken (stof en vettigheid) doe ik regelmatig met lange tanden. Wat een rotklus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.