Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe laat je het huishouden een beetje meer los?

Het klinkt zo simpel, gewoon de boel de boel laten. Maar in de praktijk vind ik dat persoonlijk helemaal niet zo makkelijk. Vaak voelt het alsof huishoudelijke dingen, met name ook de grotere dingen, eerst gedaan moeten worden en er dan pas tijd is of gemaakt "mag" worden voor leuke dingen of gewoon lekker niks doen. Met als resultaat toch regelmatig dat er geen tijd meer is voor die leuke dingen of voor het niks doen. En weer een dag voorbij. 

Is dit herkenbaar? Hoe gaan jullie daar mee om? Laat je het los (en hoe dan) en laat je de boel soms maar even versloffen? Of sta je vroeg op om de dingen die je wil doen eerst te doen? Of?

Als je dood gaat zegt niemand wat was ze goed in huishouden.

Toch ?

Ik houd alles goed bij. Ik doe elke dag wat en heb genoeg tijd voor leuke dingen. Mijn advies is om het niet te laten verslonzen.

watertoren schreef op 29-07-2025 om 16:43:

Ik houd alles goed bij. Ik doe elke dag wat en heb genoeg tijd voor leuke dingen. Mijn advies is om het niet te laten verslonzen.

Maar het maakt wel uit of je werkt of niet en of er bij werken ook nog veel reistijd komt.

Heb je nog andere tijdvragende activiteiten als mantelzorg is er minder tijd voor andere dingen als het huishouden. 

Bisou

Bisou

29-07-2025 om 17:08 Topicstarter

watertoren schreef op 29-07-2025 om 16:43:

De kleine dingen zoals stofzuigen en de was doe ik ook (bijna) dagelijks bijvoorbeeld. Maar ik werk ook fulltime en geen partner. De grote klussen zoals een badkamer eens goed aanpakken of de keuken eens grondig doen daar heb ik na een dag werken geen puf meer voor hoor.

ik vind het ook een kwestie van je huis zo inrichten dat het huishouden niet al te veel tijd kost, en/of niet zo dringend nodig is. 
Vloeren en kastjes waarop je elk stofje ziet, hoogglanzende oppervlakken die steeds gepoetst moeten, stoelen en banken die besmettelijk zijn….je bezorgt jezelf een hoop werk daarmee. 

Ysenda schreef op 29-07-2025 om 17:02:

[..]

Maar het maakt wel uit of je werkt of niet en of er bij werken ook nog veel reistijd komt.

Heb je nog andere tijdvragende activiteiten als mantelzorg is er minder tijd voor andere dingen als het huishouden.

Ik doe vrijwilligerswerk achter de bar in een voetbalkantine en poets daar ook vaak.

Elke dag stofzuigen? Wat gebeurt er als je begint met dat eens om de dag, of om de 2 dagen te doen? Als er wat stof of kruimels of kattenharen blijft liggen is waarschijnlijk het enige effect dat je moet leren om je daar niet aan te storen. 

Bisou schreef op 29-07-2025 om 17:08:

[..]

De kleine dingen zoals stofzuigen en de was doe ik ook (bijna) dagelijks bijvoorbeeld. Maar ik werk ook fulltime en geen partner. De grote klussen zoals een badkamer eens goed aanpakken of de keuken eens grondig doen daar heb ik na een dag werken geen puf meer voor hoor.

De ene week  op zaterdag of zondag de badkamer en de andere week de keuken. Of elke dag een beetje. Altijd het aanrecht en wasbak, de ene dag de douche, de andere de wc. Er staat nergens in de wet dat je elke week je hele huis moet poetsen.

En hoe vies wordt het van 1 persoon die fulltime werkt nou helemaal?

Tijgeroog schreef op 29-07-2025 om 17:52:

Elke dag stofzuigen? Wat gebeurt er als je begint met dat eens om de dag, of om de 2 dagen te doen? Als er wat stof of kruimels of kattenharen blijft liggen is waarschijnlijk het enige effect dat je moet leren om je daar niet aan te storen.

En dan zou ik een robotzuiger kopen die elke dag zijn rondje rijdt.

ik vind het leuk om te doen en het geeft mij rust in het hoofd 

Dolfje schreef op 29-07-2025 om 17:54:

[..]

En dan zou ik een robotzuiger kopen die elke dag zijn rondje rijdt.

Ik ben me een keer rot geschrokken van de robotstofzuiger van mijn zoon. Mijn zoon was op vakantie in Egypte en ik was in zijn huis aan het schilderen. Ineens ging die stofzuiger aan. Ik gilde , zo schrok ik. Was een grapje van mijn zoon die vanuit Egypte zijn afstandsbediening kon regelen.

Dubbel

Bisou schreef op 29-07-2025 om 17:08:

[..]

Zijn er ook kinderen?

Een badkamer/keuken hoeft toch niet wekelijks een grote schoonmaakbeurt te hebben als je alleen bent?

Als ik kook heb ik de keuken al schoon als mijn eten klaar is. De badkamer maak ik altijd meteen droog na douchen, dus ziet er weer prima uit.

Ik zou proberen vaste tijdsblokken in te stellen om te poetsen. Jij weet zelf het beste welke dat zouden kunnen zijn.
Loslaten is geen goed idee want dan versloft het steeds meer. Bijvoorbeeld (voorbeeld hè): Elke zaterdag werk je van tien tot elf ergens aan (badkamer, whatever). Naast de vasteprik-dingetjes dus. Je zult nog verbaasd zijn wat je in een uur allemaal kunt doen. Uur om? Klaar dan en iets leuks gaan doen. Elke keer iets anders en alles komt aan de beurt. En perfect hoeft niet. Goed is goed genoeg.

Edit: en vooral opruimen, opruimen, opruimen. Hou kasten netjes, voorraden op peil en maak een weekmenu, zodat je alle boodschappen in 1x kunt doen. Dat geeft ook structuur en rust in je week.

je hebt geen partner en werkt, waarom zou je elke dag moeten stofzuigen?
Als je er niet bent wordt het toch ook niet vies?
1x per week is meer dan genoeg
T is even wennen aan maar went snel hoor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.