Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe laat avondeten

Ik had een meningsverschil met mijn dochter over hoe laat er in Nederland gemiddeld avondeten gegeten wordt. Daarom een pol om dat te peilen. Graag invullen wel tijdstip het meeste voorkomt op een doordeweekse dag buiten de vakanties.

Peiling

Hoe laat avondeten?
146 stemmen
5%
18%
32%
20%
14%
8%
0%
3%

Marty1984 schreef op 04-09-2026 om 23:41:

[..]

Ik kan het openbaar vervoer en de aansluitingen niet sneller laten gaan dan het gaat.

Vanmiddag weer om 16u05 à 16u10 te voet vertrokken op mijn werk. Om een dikke 500 meter verder te wachten op een tram. Om rond 16u25 een tram te hebben naar het station. Om om 16u40 toe te komen op een groot station en door te gaan richting trein die om 16u50 vertrekt. Om om 17u10 toe te komen op het treinstation in mijn stad. Om vervolgens naar een bus te hollen die om 17u20 vertrekt. Om om 17u30 vlakbij huis uit te stappen en nog 3 minuten te moeten wandelen.

En gisteren kon ik dus in mijn werkstad nog halverwege overstappen van tram naar bus omdat er iets in brand stond . Die trein van 16u50 haalde ik dus toen niet.

En dan heb ik het geluk dat ik op één van de belangrijkste treinlijnen van het land zit qua verbinding en dat mijn werkstad Antwerpen ook een redelijk metro- en bussen-schema heeft.

Van deur tot deur is het met de wagen 25 minuten. Maar met een handicap en zonder rijbewijs is dat geen optie. En fietsen haat ik . Dan zit ik liever op trein, tram, bus. Gezien de drukte op de fietsroute zou het overigens ook nauwelijks sneller gaan.

Ik kan me niet voorstellen dat het niet sneller kan als je mogelijk een deel zou fietsen of een stukje verder zou lopen. Zoveel vervoermiddelen voor zon klein stukje

Maar goed misschien in België anders

Miepjecody schreef op 05-09-2026 om 09:31:

[..]

Ik kan me niet voorstellen dat het niet sneller kan als je mogelijk een deel zou fietsen of een stukje verder zou lopen. Zoveel vervoermiddelen voor zon klein stukje

Maar goed misschien in België anders

Zoveel vervoersmiddelen zijn dit toch niet? Een tram/bus om naar/van het station te gaan op zowel plaats van bestemming als plaats van vertrek. Dat lijkt me ook in Nederland niet ongebruikelijk als je niet dicht bij een station woont en ook je werk niet naast een station staat. Dan zul je dus op een andere manier naar het station moeten. Kan me wel voorstellen dat 20 min lopen op 500m en daarna nog 15 min tram mss sneller gaat met de fiets. Maar ik weet helemaal niet of Marty überhaupt kan fietsen. En zelfs dan, dat lijkt zo op papier. Toen ik nog thuiswonend was was het station maar ca 5km van huis. Maar op de terugweg moest ik een flinke helling op. Daardoor alsnog lang onderweg, want ik moest die lopend op. Dan wachtte ik liever op een bus dan na een lange werkdag die %#! berg op te moeten. 

Meesje schreef op 05-09-2026 om 20:16:

[..]

Zoveel vervoersmiddelen zijn dit toch niet? Een tram/bus om naar/van het station te gaan op zowel plaats van bestemming als plaats van vertrek. Dat lijkt me ook in Nederland niet ongebruikelijk als je niet dicht bij een station woont en ook je werk niet naast een station staat. Dan zul je dus op een andere manier naar het station moeten. Kan me wel voorstellen dat 20 min lopen op 500m en daarna nog 15 min tram mss sneller gaat met de fiets. Maar ik weet helemaal niet of Marty überhaupt kan fietsen. En zelfs dan, dat lijkt zo op papier. Toen ik nog thuiswonend was was het station maar ca 5km van huis. Maar op de terugweg moest ik een flinke helling op. Daardoor alsnog lang onderweg, want ik moest die lopend op. Dan wachtte ik liever op een bus dan na een lange werkdag die %#! berg op te moeten.

Maar 500 meter is toch geen 20 minuten lopen? Lopen kun je 4 tot 5 km per uur. Hoog tempo kun je zelfs 6 om lopen in een uur. 500 meter is dus nog geen 10 minuten, zelfs niet als je langzaam loopt. 

Meesje schreef op 05-09-2026 om 20:16:

[..]

Ik wandel 5 à 10 minuten en sta vervolgens natuurlijk meestal ook nog te wachten op die tram . Of ik moet de meeval hebben dat er nét één aan komt. Meestal zie ik er eerder nét één wegrijden  .

Fietsen worden aan elk Belgisch treinstation gestolen als een malle (recht onder elke bewakingscamera), dus daar begin ik niet aan. Doe me dan maar de bus en de tram. Enkel bij noodgevallen als er écht niets van bussen rijdt in mijn eigen stad wil ik nog wel eens het risico nemen. Begin ik alleen de dag al volkomen verwaaid en bezweet, dus dat vind ik ook nog eens volkomen prut.

Marty1984 schreef op 05-09-2026 om 23:28:

[..]

Ik wandel 5 à 10 minuten en sta vervolgens natuurlijk meestal ook nog te wachten op die tram . Of ik moet de meeval hebben dat er nét één aan komt. Meestal zie ik er eerder nét één wegrijden .

Fietsen worden aan elk Belgisch treinstation gestolen als een malle (recht onder elke bewakingscamera), dus daar begin ik niet aan. Doe me dan maar de bus en de tram. Enkel bij noodgevallen als er écht niets van bussen rijdt in mijn eigen stad wil ik nog wel eens het risico nemen. Begin ik alleen de dag al volkomen verwaaid en bezweet, dus dat vind ik ook nog eens volkomen prut.

Investeren in een goed slot? 
Gestolen fietsen is hier pas 2x voorgekomen in 20 jaar (9 jaar 2 fietsen 14 jaar 4 fietsen die regelmatig ergens stonden). 

Bij de ene gestolen fiets ontbrak het 2e slot. De andere fiets was door omstandigheden 3 weken blijven staan in een studentenstad. 

Met een goed slot voorkom je veel narigheid. Een slot is hier vaak duurder dan de "stationsfietsen". Dat zijn vaak krijgertjes of goedkope fietsen van marktplaats. 

Marty1984 schreef op 05-09-2026 om 23:28:

[..]

Ik wandel 5 à 10 minuten en sta vervolgens natuurlijk meestal ook nog te wachten op die tram . Of ik moet de meeval hebben dat er nét één aan komt. Meestal zie ik er eerder nét één wegrijden .

Dat is in Nederland niet anders hoor. De mooiste en duurste fiets die het makkelijkst mee te nemen is wordt het eerst gepikt. 

Dus hier altijd tweedehands fietsen van 50 euro of minder. Aan een goed slot. De enige fiets die hier gestolen is, is bij de sportvelden gestolen. 

En, hoewel het anders lijkt, worden nog steeds de meeste fietsen niet gestolen. 

Dat zeggen ze in Nederland ook, maar je moet gewoon investeren in een goed slot. Slot vervolgens door frame, voorwiel en ergens aan vast. En dan wordt een tweedehands stadfietsje echt zelden gestolen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.