Huis, tuin en keuken
Anouk1234
03-09-2026 om 19:22
Hoe laat avondeten
Ik had een meningsverschil met mijn dochter over hoe laat er in Nederland gemiddeld avondeten gegeten wordt. Daarom een pol om dat te peilen. Graag invullen wel tijdstip het meeste voorkomt op een doordeweekse dag buiten de vakanties.
Peiling
Hoe laat avondeten?
Groentetuin
04-09-2026 om 19:24
Marty1984 schreef op 04-09-2026 om 17:50:
[..]
Dit dus ook.
De vraag "wat eten we vanavond?" is hier zo'n beetje de meest belangrijke vraag van de avond
.
En ik hou van lekker eten, staan koken, bijpraten met partner tijdens het koken en het eten, ... Liefst zonder enige tijdstress.
Een enkele keer wil ik best wel eens worst met aardappelen en een bokaal rode kool serveren wat op 20 minuten klaar is en "hap slik weg" weg is. Maar elke dag ... toch echt niet. Daarvoor genieten we te hard van de warme maaltijd.
Ik heb dan weer niet veel met boterhammen. Dat is 's middags "hap slik weg".
Ik wordt best van je getriggerd,om dat we hier totaal anders instaan, wij eten vroeg, zodat we een lange avond hebben ,en uitgebreid koken vind ik een grote pan stoofvlees maken( 1x eten en 3x in de vriezer)of een grote pan goulash,snert aspergesoep oid.
Wij hebben een ruime voorraadkast en vriezer dus grijpen zelden mis,wat ik vaak gebruik is 1x in gebruik en een paar op voorraad.
Ik kook meestal niet uitgebreid,wij vinden het wel lekker
Je moet dan denken aan: ( deze week) chili con carne met appelmoes , asperges met ham en ei en een sausje,pasta met zalm spinazie en Franse kaas,nasi met sathe en ei ,stoofvlees met aardappelen en bloemkool, pasta carbonara, dit was allemaal uit voorraad omdat de vriezer te vol zit en ik wat ruimte wil maken, het zijn wel hap slik weg maaltijden.
Ik kan mij geen voorstelling maken van wat jij dan eet, hoe uitgebreid maak je het? Hoe lang ben je dan aan t koken (ik ben op t stoofvlees na meestal in een half uur klaar)
Jouw wereld is heel anders dan de mijne ( ik zit s avonds op de bank voor een film of serie)
Wil je me een inkijkje geven ,want als je om 20.00 nog uitgebreid gaat koken, Lig je niet zoals ik rond 22.45 in bed.
Ysenda
04-09-2026 om 19:34
MarvelousM schreef op 04-09-2026 om 15:45:
Maar eten is toch geen taak? Ik vind eten vaak het hoogtepunt van de avond. Iets lekkers koken en dan lekker opsmikkelen. De afwas doe ik toch vaak pas de dag erna.
Eten is een taak ja, ik vind dat niet elke dag het hoogtepunt van mijn dag.
Kan net zo tevreden zijn met een opgewarmd prakkie. Uit eten gaan, dan is mijn maaltijd een hoogtepunt.
CharlieB
04-09-2026 om 19:57
Ysenda schreef op 04-09-2026 om 19:34:
[..]
Kan net zo tevreden zijn met een opgewarmd prakkie. Uit eten gaan, dan is mijn maaltijd een hoogtepunt.
Ja dit heb ik ook. Met 365 dagen per jaar, hopelijk een jaar of 80 in totaal, is voor mij koken/avondeten een routineklus en geen hoogtepunt. Ik heb ook geen behoefte om daar iedere dag een hoogtepunt van te maken. "Gewoon prima eten" is voor mij voldoende. En dan kan daarna mijn avond beginnen en kan ik volop ontspannen en genieten van mijn avond. Maar ik kook en eet wel alleen en hecht weinig waarde aan de warme avondmaaltijd. En wij aten vroeger altijd op de bank, dus ik ben ook niet opgegroeid met een andere insteek dan gewoon functioneel.
En dan af en toe inderdaad wel heerlijk uit eten gaan, maar dan is de hele setting de ontspanning en het hoogtepunt.
Marty1984
04-09-2026 om 20:01
Ik hou vooral van vers koken met veel groenten, Groentetuin.
Ik ben in no time een kwartier tot half uur groenten aan 't snijden omdat ik een pasta met courgette en zalm maak. Met een courgette of 3, ui, 2 paprika's en eventueel nog kerstomaten.
Of omdat ik zin heb in wok met 7 verschillende groenten en kip. (Prefab-zakken zijn mijn ding niet. De helft van de groenten lust ik niet en het is mij te éénzijdig. En ik snij ook liever mijn eigen kipfilet in stukjes dan dat ik voorverpakte blokjes koop die ik dan zelf weer kleiner kan gaan snijden omdat ze anders slecht bakken. En duurder zijn dan gewoon zelf snijden.)
Stoofvlees hou ik voor weekends want dat maak ik een dag van tevoren en moet 3 uur pruttelen. Zelfde met dat ik komende zondag moussaka maak, want daar ben ik ook 2 uur mee bezig. Er zijn dus dingen waar ik na een werkdag toch echt niet aan begin
.
Een zak diepvriesgroenten zoals groene boontjes of bloemkool opentrekken en koken en nadien aanstoven is één zaak, maar hele maaltijden gaan niet de diepvries in. Dat stoofvlees maak ik op zaterdag, eten we op zondag en is op zondagavond gewoon op. In 't beste geval is er nog een "vieruurtjesportie" voor man over die hij de volgende dag ergens tussendoor opeet.
Die enkele keer dat ik toch restjes invries is dat enkele richting en komt het er nooit meer uit. Omdat ik 2 jaar later toch al lang niet meer weet wat dat mysterieuze potje was. En omdat het toch niet genoeg is voor 2 personen. En omdat ik toch echt 100 keer liever versgemaakt spul eet.
"De avondmaaltijd" is hier dus ook hét event van de avond. Ik hou van ontspannen, ik wil best af en toe tv kijken, maar zet me niet zonder eten
. Het voordeel is dus wel dat ik een nachtdier ben en dus nog tijd genoeg heb na de maaltijd. Ik ontspan eerst een tijd, kleed me dan om, begin dan tegen 20 à 20u30 te koken en heb na 21u30 à 22u ook nog een heel stuk avond.
Ik ben overigens chef koken, man is dan weer chef afwas en die afwas blijft rustig 3 dagen staan. Zolang ik kookpotten en pannen genoeg heb en er geen bezoek komt ... I don't care. Van lekker eten hou ik, afwassen interesseert me geen moer.
Herfstappeltaart
04-09-2026 om 20:24
Groentetuin schreef op 04-09-2026 om 19:24:
[..]
Ik wordt best van je getriggerd,om dat we hier totaal anders instaan, wij eten vroeg, zodat we een lange avond hebben ,en uitgebreid koken vind ik een grote pan stoofvlees maken( 1x eten en 3x in de vriezer)of een grote pan goulash,snert aspergesoep oid.
Wij hebben een ruime voorraadkast en vriezer dus grijpen zelden mis,wat ik vaak gebruik is 1x in gebruik en een paar op voorraad.
Ik kook meestal niet uitgebreid,wij vinden het wel lekker
Je moet dan denken aan: ( deze week) chili con carne met appelmoes , asperges met ham en ei en een sausje,pasta met zalm spinazie en Franse kaas,nasi met sathe en ei ,stoofvlees met aardappelen en bloemkool, pasta carbonara, dit was allemaal uit voorraad omdat de vriezer te vol zit en ik wat ruimte wil maken, het zijn wel hap slik weg maaltijden.
Ik kan mij geen voorstelling maken van wat jij dan eet, hoe uitgebreid maak je het? Hoe lang ben je dan aan t koken (ik ben op t stoofvlees na meestal in een half uur klaar)
Jouw wereld is heel anders dan de mijne ( ik zit s avonds op de bank voor een film of serie)
Wil je me een inkijkje geven ,want als je om 20.00 nog uitgebreid gaat koken, Lig je niet zoals ik rond 22.45 in bed.
Nou dat klinkt allemaal heerlijk toch.
Kampeerder
04-09-2026 om 20:47
Ysenda schreef op 04-09-2026 om 19:34:
[..]
Dit!
Ik houd van lekker eten, maar gewoon goed is goed genoeg. Er moet dagelijks gegeten worden. Verse groenten vind ik belangrijk, maar daar kan dan ook wel eens een slavink bij geserveerd worden. Makkelijk en snel en best lekker....
Een moot zalm is net zo makkelijk, wel iets duurder.
TwoThirds
04-09-2026 om 21:00
Vroeger bij mijn ouders altijd om half 6, in het weekend soms zelfs om 17 u. Dat vind ik nu echt heel vroeg; ik eet rond 19u.
Groentetuin
04-09-2026 om 21:08
dank voor je inkijkje.Marty
Wij eten veel diepvries maar ik maak mijn groente mixen zelf, er zit dus nooit groente in die we niet lekker vinden en t is van goede kwaliteit
Een zak boontjes is dus beter dan supermarkt boontjes, alleen uien en knoflook snij ik echt vers..
Hier gaan wel hele maaltijden de vriezer in, met sticker .
Dank voor t delen,ik was echt benieuwd wat we nu anders deden ( maar ik denk dat het wel meevalt)
Miepjecody
04-09-2026 om 21:59
Marty1984 schreef op 03-09-2026 om 21:03:
Maar wonen jullie dan allemaal naast of in je werk?
Ik had een kort rooster vandaag. Gestopt om 16u.
De trein afgestapt om 17u30. Thuis om 17u45.Manlief is ook gewoon pas ten vroegste om 17u30 thuis.
Dan moet er nog bedacht worden wat we gaan eten, nog boodschappen gedaan worden en moet ik nog koken.
En wil ik eerst ontspannen.
Maar zelfs bij "kort rooster" - en niet gewoon tot 17u, want dan ben ik een uur later thuis - kan hier dus nooit van zijn leven om 17u of 17u30 eten op tafel staan. Dan moet ik gewoon ontslag geven en stoppen met werken. En dan is er weer geen geld voor eten.
Bijna 2 uur over 25 km?
Auwereel
04-09-2026 om 22:43
Anouk1234 schreef op 04-09-2026 om 08:22:
De meest mensen eten dus rond 18 a 18.30 uur. Dat is wat ook wat ik verwacht had. Volgens mijn dochter aten de meeste mensen tussen 18.30 en 19.30.
In welke categorie valt je dochter en haar bubbel, met of zonder kinderen, die vroeg op bed gaan of juist sporten?
Marty1984
04-09-2026 om 23:41
Miepjecody schreef op 04-09-2026 om 21:59:
[..]
Bijna 2 uur over 25 km?
Ik kan het openbaar vervoer en de aansluitingen niet sneller laten gaan dan het gaat.
Vanmiddag weer om 16u05 à 16u10 te voet vertrokken op mijn werk. Om een dikke 500 meter verder te wachten op een tram. Om rond 16u25 een tram te hebben naar het station. Om om 16u40 toe te komen op een groot station en door te gaan richting trein die om 16u50 vertrekt. Om om 17u10 toe te komen op het treinstation in mijn stad. Om vervolgens naar een bus te hollen die om 17u20 vertrekt. Om om 17u30 vlakbij huis uit te stappen en nog 3 minuten te moeten wandelen.
En gisteren kon ik dus in mijn werkstad nog halverwege overstappen van tram naar bus omdat er iets in brand stond
. Die trein van 16u50 haalde ik dus toen niet.
En dan heb ik het geluk dat ik op één van de belangrijkste treinlijnen van het land zit qua verbinding en dat mijn werkstad Antwerpen ook een redelijk metro- en bussen-schema heeft.
Van deur tot deur is het met de wagen 25 minuten. Maar met een handicap en zonder rijbewijs is dat geen optie. En fietsen haat ik
. Dan zit ik liever op trein, tram, bus. Gezien de drukte op de fietsroute zou het overigens ook nauwelijks sneller gaan.
Kampeerder
05-09-2026 om 06:54
Marty1984 schreef op 04-09-2026 om 23:41:
[..]
Ik kan het openbaar vervoer en de aansluitingen niet sneller laten gaan dan het gaat.
Vanmiddag weer om 16u05 à 16u10 te voet vertrokken op mijn werk. Om een dikke 500 meter verder te wachten op een tram. Om rond 16u25 een tram te hebben naar het station. Om om 16u40 toe te komen op een groot station en door te gaan richting trein die om 16u50 vertrekt. Om om 17u10 toe te komen op het treinstation in mijn stad. Om vervolgens naar een bus te hollen die om 17u20 vertrekt. Om om 17u30 vlakbij huis uit te stappen en nog 3 minuten te moeten wandelen.
En gisteren kon ik dus in mijn werkstad nog halverwege overstappen van tram naar bus omdat er iets in brand stond
. Die trein van 16u50 haalde ik dus toen niet.
En dan heb ik het geluk dat ik op één van de belangrijkste treinlijnen van het land zit qua verbinding en dat mijn werkstad Antwerpen ook een redelijk metro- en bussen-schema heeft.
Van deur tot deur is het met de wagen 25 minuten. Maar met een handicap en zonder rijbewijs is dat geen optie. En fietsen haat ik
. Dan zit ik liever op trein, tram, bus. Gezien de drukte op de fietsroute zou het overigens ook nauwelijks sneller gaan.
Haat je fietsen nog erger dan dat je twee uur reizen haat?
Voor onze studerende kinderen hadden wij altijd extra fietsen. Die hoefden geen hele stukken te lopen of over te stappen op niet te halen aansluitingen.
Ze fietsten hier in tien minuten naar het station, en fietsten dan van het station in hun studentenstad weer naar school. Dat maakte hun reistijd zo veel korter.
Bakblik
05-09-2026 om 07:34
Kampeerder schreef op 05-09-2026 om 06:54:
[..]
Haat je fietsen nog erger dan dat je twee uur reizen haat?
Voor onze studerende kinderen hadden wij altijd extra fietsen. Die hoefden geen hele stukken te lopen of over te stappen op niet te halen aansluitingen.
Ze fietsten hier in tien minuten naar het station, en fietsten dan van het station in hun studentenstad weer naar school. Dat maakte hun reistijd zo veel korter.
Niet alleen voor de studenten. Ook de man heeft in de stad van zijn kantoor (waar hij 3 dagen per week heen mag) een fiets. De dag dat hij naar het hoofdkantoor moet heeft hij het geluk dat dat bovenop het station is. (Utrecht) Voor de vestigingen waar hij incidenteel heen moet heeft hij een abonnement op de ov-fietsen.
Als de locatie van de 5e dag straks van 1 naar meer dagen gaat sluit ik niet uit dat daar ook een fiets komt. Als dat maakt dat de trein van 30 minuten eerder wél gehaald kan worden dan is dat de investering waard. Die fietsen op locatie zijn degelijke tweedehands fietsen die weinig onderhoud vragen.
MIDA
05-09-2026 om 07:50
Marty1984 schreef op 03-09-2026 om 21:03:
Maar wonen jullie dan allemaal naast of in je werk?
Ik had een kort rooster vandaag. Gestopt om 16u.
De trein afgestapt om 17u30. Thuis om 17u45.Manlief is ook gewoon pas ten vroegste om 17u30 thuis.
Dan moet er nog bedacht worden wat we gaan eten, nog boodschappen gedaan worden en moet ik nog koken.
En wil ik eerst ontspannen.
Maar zelfs bij "kort rooster" - en niet gewoon tot 17u, want dan ben ik een uur later thuis - kan hier dus nooit van zijn leven om 17u of 17u30 eten op tafel staan. Dan moet ik gewoon ontslag geven en stoppen met werken. En dan is er weer geen geld voor eten.
Ik werk van 7.30 tot 16.00 uur en ben met een kwartiertje fietsen thuis. Man werkt tot 16.30 uur, oudste zoon tot 16.00 uur en jongste zoon tot 17.00 uur. We zijn allemaal binnen een kwartier reizen thuis, dus vandaar dat we rond 17.30 eten. Wij vinden dat fijn, vanwege sporten in de avond en jongste zoon heeft ook echt honger als hij thuis komt. Dus dan wil hij graag snel eten, omdat hij anders eerst een zak chips leeg eet en dan geen honger meer heeft als het avondeten op tafel staat.
BlairW
05-09-2026 om 08:31
Man en ik werken vlak bij elkaar, dus we carpoolen nogal eens. We beginnen om 9 uur tot half 6, dan zijn we rond 6 uur thuis en kunnen we rond half 7 eten. Alleen op woensdag ben ik om 5 uur klaar en eten we dus rond 6en. Ik hou niet van koken, het is dat het moet. Ben ook niet van de culinaire hoogstandjes en koop bijna alles voorgesneden of groente uit de vriezer. Ik kook ook met zakjes en pakjes, want ik vind zelf kruidenmixen gaan maken als iemand anders dat al voor me heeft gedaan onzin. Uit eten gaan vind ik heerlijk, want dan hoef ik niet zelf te koken.
De afwas 3 dagen laten staan, daar gruwel ik echt van. Vind dat zo smerig, al die aangekoekte resten en zooi op het aanrecht of in de gootsteen. Ik was meestal tijdens het koken al diverse dingen af of gooi het meteen in de vaatwasser. Dan is het na het eten alleen nog de pan afwassen en borden/bestek in de vaatwasser doen. Ik hou van een opgeruimde keuken 😊