Huis, tuin en keuken
Anouk1234
03-09-2026 om 19:22
Hoe laat avondeten
Ik had een meningsverschil met mijn dochter over hoe laat er in Nederland gemiddeld avondeten gegeten wordt. Daarom een pol om dat te peilen. Graag invullen wel tijdstip het meeste voorkomt op een doordeweekse dag buiten de vakanties.
Peiling
Hoe laat avondeten?
CharlieB
04-09-2026 om 09:55
Marty1984 schreef op 03-09-2026 om 23:34:
[..]
Ik heb 2 supermarkten om de hoek. Dus ja, als we thuis zijn bedenken we rond 18 à 19u een keer wat we gaan eten. En dan wandelt één van ons twee naar de supermarkt.
Elke dag ook wel iets extra dat mist, zoals brood en beleg voor 's middags.
Ik heb een hartsgrondige haat aan een week of 4 dagen van tevoren moeten weten waar ik morgenavond zin in moet hebben. Dan is én mijn zin daarin over, en mijn groenten zijn wak én mijn vlees is beschimmeld. Of de plannen wijzigen last minute. Toch niet thuis, toch een diepvriespizza de oven in omdat iemand om 19u al ergens moet zijn, ... Kan alle voorgekocht spul dus de vuilbak in.
Gewoon elke dag vers én een heel enkel keertje voor de dag erop. Waarbij ik mijn adem elke keer inhou of het écht op raakt omdat het té vaak mis gaat. Of omdat we alsnog iets missen ("de appels zijn op" of "had jij nu gisteren echt geen nieuwe bakboter gekocht") en toch nog naar de supermarkt lopen.
Geen flauw idee dus waar ik morgen zin in heb. Dat bedenk ik morgen als ik thuis kom wel. Of mag man bedenken. Of bedenk ik op de trein naar huis om eens thuis af te toetsen of man dat ook wel wil. En aangezien ik 4 dagen per week op kantoor zit - en man 5 dagen - heb ik geen zin in meer dan de helft van de week alleen maar "snel, makkelijk of prefab".
Dit zou voor mij echt voelen als mijn avond verpesten.
Maar ik heb ook niet dat gevoel dat ik iedere avond moet eten waar ik zin in heb. Voor mij is 'eten wat ik in huis heb' over het algemeen voldoende. Ben toch al niet zo dol op warm eten, dus avondeten is voor mij al meer functioneel dan iets waar ik naar uitkijk. En koken doe ik ook niet voor mijn plezier dus ik wil niet vaak anders dan snel en makkelijk. Het is voor mij echt iets om af te vinken om daarna zo snel mogelijk "avond te hebben".
Maar 1,5 uur reistijd voor 25 km lijkt me wel vervelend. Ik overbrug 70km in gemiddeld een uur.
Schommelstoel
04-09-2026 om 09:55
Ik begin meestal rond 17.30 met koken, dan is het eten tussen 17.45 en 18.30 klaar.
Geen kinderen, geen partner, geen werk (meer).
MarvelousM
04-09-2026 om 10:19
Bij mij verschilt het heel erg. Het kan 17:30 zijn (uitzonderlijk) of 20:30 (ook uitzonderlijk). Meestal is het rond 19 uur. Maakt niet zo veel uit of ik thuiswerk of op kantoor. Ik moet ongeveer 45 minuten rijden (met file). En eenmaal thuis wil ik dan eerst even chillen / serie kijken. En als ik al thuis ben wil ik na het werken ook eerst even chillen op bed of bank. Of ik ga nog even sporten. Na het eten wil ik juist niet zo veel meer. Dus als het even kan, alle activiteiten uit de weg, en dan wat eten en daarna chillen.
Als ik uit eten ga reserveer ik eigenlijk standaard om 19 uur. Dan eet je ook weer een stuk later.
Luttjetrut
04-09-2026 om 10:50
Ik werk 's avonds dus bij mij is het altijd een beetje schipperen tussen mijn voorkeurstijdstip en wat er in de planning mogelijk is. Maar in ieder geval niet na 19:30/20:00, want dan is de voorstelling al begonnen en niet voor 18:00 want dan heb ik alweer honger zodra de voorstelling begonnen is.
Behalve als ik in Amsterdam sta: dan eet ik vlak voordat ik de deur uit ga (17:30) en wat kleins zodra ik weer thuis ben.
Wanneer ik vrij ben is het tussen 19:30 en 22:00.
Beterlaat2021!
04-09-2026 om 11:27
Omdat ik alleen woon hoef ik met niemand rekening te houden.
Voorheen was het zo, als ik vroeg : 'heb je al trek?' dat het antwoord dan was : 'hoe laat is het?'. Begreep ik nooit zo...
Nu, als ik trek in eten krijg, gá ik ook eten. Dus dat kan ook best 17.00 uur zijn, maar eigenlijk nooit later dan 18.00 uur.
Groentetuin
04-09-2026 om 11:52
Lisabette schreef op 03-09-2026 om 23:26:
Rond half 9. Kleinsten zijn dan al gedoucht en in pyjama en gaan na het eten direct naar bed.
Dit is toch niet zo gezond ?
Ik dacht dat er altijd tijd tussen moet zitten tussen eten en naar bed gaan .
lientje69
04-09-2026 om 12:24
Hier altijd standaard en vrijwel stipt om 18.00 uur. Van huis uit vaste tijden meegekregen. 9 en 15 uur koffie. 12 en 18 eten.
Tuinbouwbedrijf en starten met werk om 7 uur en eindigen dus om 18 uur. Enige wat daat van over is gebleven is de avondeten tijd. Ook in het weekend. Alleen bij uit eten of barbecue wijkt het wat af.
Herfstappeltaart
04-09-2026 om 13:22
Wij eten vroeg. Meestal rond 17.00 uur. Daarna alles opruimen en de avond is van ons. Toen man nog werkte (kantoor) aten we ook al om die tijd, want die begon heel vroeg met een korte lunchpauze en om 16.15 klaar.