Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Hoe laat avondeten

Ik had een meningsverschil met mijn dochter over hoe laat er in Nederland gemiddeld avondeten gegeten wordt. Daarom een pol om dat te peilen. Graag invullen wel tijdstip het meeste voorkomt op een doordeweekse dag buiten de vakanties.

Peiling

Hoe laat avondeten?
92 stemmen
7%
18%
30%
20%
13%
9%
0%
3%

Tussen 19:00 en 20:00 uur.

Nooit voor 20u30.
Meestal begin ik pas te koken rond 20u30, dus tegen dat we aan tafel zitten is het 21u à 21u30.

Geen kinderen. En ik ben een nachtmens die nooit voor 1u in bed ligt.

Wanneer kind hier is 18.45. Eerder is hij niet thuis.  Wanneer kind hier niet is eten we tussen 17.15 en 18.00. Alhoewel er allerlei uitzonderingen worden gemaakt wanneer eega gaat hardlopen of zwemmen.  Bij voorkeur eet ik op tijd. Dat is omdat ik dan nog lange avond heb en omdat ik dan nog energie heb. 

Al jaren rond 18.30. 2 van de 4 waren hier altijd pas om 18.15 thuis als de treinen min of meer op tijd reden. Met 18.30 hadden ze dan even tijd om jassen uit te doen en handen te wassen. 
Regelmatig met treinstoringen toch een appje dat iemand een "bordje magnetron" wilde; de code voor later eten. 
Zolang man nog werkt (nog 5 jaar) zal het niet eerder worden. Ik wil wel graag zoveel mogelijk gelijktijdig eten,  met 3 of 4 personen allemaal op een eigen tijd eten vinden wij niet gezellig. 
Ik hoop dat we, als man met pensioen is, rond 18.00 kunnen eten. 

Met de hele jonge kinderen at ik om 17.30 maar dat vind ik nu wel vrij vroeg voor altijd. In juli moesten we een keer om 18.00 in de auto zitten voor een avond evenement dat was om 17.10 uiterlijk aan tafel.  Niks voor ons. 

Ik eet wanneer ik zin heb, maar avondeten sowieso meestal na 20.00 uur. Ook nu moet ik nog koken, maar zo klaar (roerbak). 

Hier geen partner of kinderen om rekening mee te houden, dat maakt vlgs mij wel het verschil. Al kook ik ook vaak voor mijn moeder nu mijn vader onlangs is overleden, zij eet het liefst tussen 17.15-17.45 uur en daar hou ik wel rekening mee.

Ik ben opgegroeid met rond 17:15-17:30. Dat is blijven hangen. Op werkdagen soms iets later als ik veel file heb of te laat vertrek. Maar over het algemeen wel tussen 17:15 en 17:30. Ik heb weleens gehad dat we uiteten gingen met een groep en iemand om 20:00 had gereserveerd. Dat is echt even schakelen voor mij. Als ik met mijn familie uiteten ga, zijn we om die tijd al zo goed als klaar   

meestal rond 19:00 al schuift het soms wel naar eerder of later, net hoe het qua planning uitkomt. Geen kinderen, alleen een partner dus hoef geen rekening te houden met bedtijden etc. 

Elke dag om 19:00. Dat is ook de tijd dat mijn man uit werk komt. Wel zo gezellig om met het gezin te eten.

Maar wonen jullie dan allemaal naast of in je werk?

Ik had een kort rooster vandaag. Gestopt om 16u.
De trein afgestapt om 17u30. Thuis om 17u45.

Manlief is ook gewoon pas ten vroegste om 17u30 thuis.

Dan moet er nog bedacht worden wat we gaan eten, nog boodschappen gedaan worden en moet ik nog koken.
En wil ik eerst ontspannen.

Maar zelfs bij "kort rooster" - en niet gewoon tot 17u, want dan ben ik een uur later thuis - kan hier dus nooit van zijn leven om 17u of 17u30 eten op tafel staan. Dan moet ik gewoon ontslag geven en stoppen met werken. En dan is er weer geen geld voor eten .

Marty1984 schreef op 03-09-2026 om 21:03:

Dan moeten er nog boodschappen gedaan worden en moet ik nog koken.

Maar zelfs bij "kort rooster" - en niet gewoon tot 17u, want dan ben ik een uur later thuis - kan hier dus nooit van zijn leven om 17u of 17u30 eten op tafel staan. Dan moet ik gewoon ontslag geven en stoppen met werken. En dan is er weer geen geld voor eten .

Ik stop meestal rond 4 uur, een uur reistijd, dan direct kort koken of opwarmen wat uit de vriezer komt. Boodschappen zijn reeds in huis. Dit 1/2/3x in de week (is flexibel), andere dagen werk ik thuis of werk ik niet en kan ik eerder beginnen met koken. Op doordeweekse dagen wil ik juist zo snel mogelijk eten zodat ik daarna zo lang mogelijk kan ontspannen.

Wij eten rond 16:30 - 17:00 uur al. Dan hebben zowel man als ik al erg veel honger. Beide werken wij tot 15:00 - 16:00 uur dus daarna lekker eten koken en op ons gemakje genieten. Dochter is op dieet en eet al warm in de middag en in de avond neemt zij een boterham. Ben altijd al van het vroege eten rond 18:00 ga ik anders van mijn stokje als ik niks warms heb gegeten. 

Marty1984 schreef op 03-09-2026 om 21:03:

Manlief is ook gewoon pas ten vroegste om 17u30 thuis.

Dan moet er nog bedacht worden wat we gaan eten, nog boodschappen gedaan worden en moet ik nog koken.

Maar zelfs bij "kort rooster" - en niet gewoon tot 17u, want dan ben ik een uur later thuis - kan hier dus nooit van zijn leven om 17u of 17u30 eten op tafel staan. Dan moet ik gewoon ontslag geven en stoppen met werken. En dan is er weer geen geld voor eten .

Toen ik nog werkte deed ik altijd op dagen dat ik niet werkte boodschappen en op werkdagen gerechten die snel klaar waren. Om 17.45 thuis dan stond om 18.15 de maaltijd op tafel. Ik ben van het plannen en vooruit denken.

Nu we beide niet meer werken doe ik ook voor 3 a 4 dagen boodschappen en eten we bijvoorkeur rond 18 uur.

Als ik niet werk meestal rond 1730-1745.
Daarna maak ik vaak flinke wandeling met hond en heb ik nog wat avond over.

1 uur en 3 kwartier enkele reis is wel erg veel voor werk, Marty. Dan zou ik proberen dichter bij huis te gaan werken. (Of dichter bij werk te gaan wonen.) Op een ander moment boodschappen doen (of laten bezorgen) kan de tijd ook wat vervroegen en belasting anderw verdelen of verminderen.

Ik heb gemiddeld 19.30 ingevuld. i.v.m. hobby savonds is dat soms eerder. Andere avonden ook regelmatig later.

Ik eet graag laat en een vaste tijd aanhouden is mij nog nooit gelukt.

RavIvaR schreef op 03-09-2026 om 21:19:

1 uur en 3 kwartier enkele reis is wel erg veel voor werk, Marty. Dan zou ik proberen dichter bij huis te gaan werken. (Of dichter bij werk te gaan wonen.)

Ik heb gemiddeld 19.30 ingevuld. i.v.m. hobby savonds is dat soms eerder. Andere avonden ook regelmatig later.

Ik eet graag laat en een vaste tijd aanhouden is mij nog nooit gelukt.

Tja, an sich werk ik niet heel ver (25 kilometer). Maar bus-trein-tram en alle overstappen geeft nu éénmaal lange reistijden. Al helemaal als ik er zoals vanavond weer een kwartier en een trein later kon bijtikken omdat er iets met de metro was. Normaal was het dus 17u30 geweest vanavond. Maar dan heb ik dus nog altijd - zelfs al zou ik honger hebben* - geen eten op tafel staan om 17u30.

*Ik heb ook gewoon 0 honger om 17u30 of 18u. Als ik bij familie of vrienden moet eten op dat uur is het ook met lange tanden en zonder honger. En vlieg ik 's avonds laat de chips in.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.