Huis, tuin en keuken
Tjilp
13-08-2024 om 14:57
Hoe is het met jullie rookmelders?
Ja mensen, Safety first. We horen allemaal functionerende rookmelders in huis te hebben! Hier in huis geeft er eentje een licht piepje, nu en dan. Signaal van zwakte. Echtgenoot hoort niks.
Ik klim op de trap, haal de batterijen eruit. Fiets naar de bouwmarkt voor nieuwe ( want tja, de gewone reservedingetjes in de la zijn niet de goeie.) Ik twijfel wat voor het rek rookmelders. Welke zijn nou de goeie?
Eerst maar gewoon de lege batterijen vervangen.
Ik klim weer op de trap. Batterijtjes erin gewrikt. Een luidkeels geloei teistert m’n oren, geen hulpknopje te bekennen, dus batterijen er maar weer uit. Zucht. Filmpjes op youtube zoeken, maar ja, dat zijn allemaal hippe eigentijdse rookmelders, op die filmpjes geen enkel probleem.
Nieuwe apparaten bestellen dan maar?
Hè boven hoor ik ook een piepje. Zucht.
Natuurlijk, brand is vele malen vreselijker.
Hebben jullie alle melders op orde? Gaatjes geboord in plafond? Of magneetstrips? Waren wij beide maar doorgewinterde dhz-ers 🤓
Schommelstoel
13-08-2024 om 21:11
Miepjecody schreef op 13-08-2024 om 21:08:
[..]
Hier in de buurt is brand in koelkast ontstaan, 2 mensen overleden. Wel rookmelders.
Wasdrogers zijn ook beruchte oorzaken van woningbranden. Vaak nog op zolder ook, waar lang niet altijd een rookmelder hangt.
Tango
13-08-2024 om 22:03
Hier op bijna alle verdiepingen een rookmelder. Eentje, die op de tussenverdieping kwam naar beneden kletteren, ook opgehangen aan een magneetstrip. Apparaat kapot, hangt nog steeds geen nieuwe. Die op zolder ging 1 keer spontaan af. Die beneden een keer toen er iets aanbrandde in de keuken. Werken doen ze dus, maar jeetje wat een herrie. En makkelijk uitzetten gaat ook niet.
Roze_Hommel
13-08-2024 om 22:25
We hebben er op elke verdieping minstens 1. Ze zijn geschakeld en aangesloten op ons beveiligingssysteem. Als we ze dus af laten gaan (tot nu toe 3x gebeurd in ruim 2 jaar tijd door teveel rook bij het bakken), dan word ik binnen een paar seconden gebeld door het beveiligingsbedrijf die ze dan op afstand uitzet. Als ik de telefoon niet zou beantwoorden, dan komen ze er direct aan. We wonen in een houten huis, dus nemen geen risico.
Peaches
13-08-2024 om 22:39
Ik was die ellende met om niets jankende melders zat. Dus nu hebben we een huis vol Google Nest melders. Die communiceren met elkaar en vooral ook met ons. Dus als er een batterij leeg is, zegt ie dat gewoon. Ruim op tijd, dus niet om 3 uur s nachts. Als er rook is, zegt ie dat gewoon. Dus niet meteen groot alarm voor een verbrande tosti. Maar gewoon 'er is rook in de keuken'. Als dat dan te lang duurt of te erg wordt, slaat ie wel alarm uiteraard.
Rockstar
13-08-2024 om 23:22
Oh geen idee, vast wel. Ik heb er eentje in de hal en hij zat er al toen ik hier kwam wonen.
Netherfield
13-08-2024 om 23:36
Wij hebben ze ook, geërfd van de vorige bewoners. Ik wil een keer andere want er zit GEEN uitknopje op. Dus die op de overloop, pal voor de douchedeur
, krijg je alleen uit door met bouwvakkeroorkleppen op te wapperen met een handdoek totdat hij de stoom niet meer ziet. Op zolder zelf een koolmonoxidemelder geplaatst bij de ketel.
MijnNaamIsHaas73
14-08-2024 om 00:01
Wij hebben er 11
en als er 1 gaat gaan ze allemaal. Dat is echt heftig en slecht voor oren. Een paar zitten half in het stucwerk opgesloten waardoor we ze niet zonder te slopen van het plafond af kregen. Die zitten er dus niet meer. Nu nog wel in de gang, overloop, keuken, zolder en meeste slaapkamers. En op andere plekken een lelijk basis station zonder rookmelder erop.
In de 10 jaar dat we hier wonen zijn ze eigenlijk 1 keer onnodig afgegaan en een paar keer door verbrande toast in de broodrooster.
Ze moeten eigenlijk wel vervangen worden want 15 jaar oud. Maar ik doe niet graag iets weg wat niet stuk is, voelt heel verspillend om ze zomaar te vervangen.
Ysenda
14-08-2024 om 00:47
MijnNaamIsHaas73 schreef op 14-08-2024 om 0Ze moeten eigenlijk wel vervangen worden want 15 jaar oud. Maar ik doe niet graag iets weg wat niet stuk is, voelt heel verspillend om ze zomaar te vervangen.
Een pak melk gooi je ook weg als het te ver over datum is.
De sensoren gaan gewoon achteruit dus de kans op vals negatieven wordt steeds groter.
Je eigen veiligheid is belangrijker toch?
Caroline80
14-08-2024 om 07:12
Daglichtlamp schreef op 13-08-2024 om 19:57:
[..]
Ze heeft blijkbaar ook geen stroom in huis.
Nee en geen wasmachine en droger.
rionyriony
14-08-2024 om 08:50
Er zijn veel sadistische rookmelders onder dus. Ik zou een portable type nemen dus die je op je kast kan zetten; een met minstens drie keurmerken.
Daglichtlamp
14-08-2024 om 08:59
Caroline80 schreef op 14-08-2024 om 07:12:
[..]
Nee en geen wasmachine en droger.
Wasmachines en drogers zijn niet gevaarlijk zonder stroom. De meeste huisbranden zijn volgens mij toch door elektrische apparaten. Denk ook aan opladers.
Ysenda
14-08-2024 om 09:34
Daglichtlamp schreef op 14-08-2024 om 08:59:
[..]
Wasmachines en drogers zijn niet gevaarlijk zonder stroom. De meeste huisbranden zijn volgens mij toch door elektrische apparaten. Denk ook aan opladers.
Vanuit de volgepropte meterkast. De meterkast is geen bergruimte, toch doen we dat en masse.
Schommelstoel
14-08-2024 om 09:40
Daglichtlamp schreef op 14-08-2024 om 08:59:
[..]
https://www.rtl.nl/wonen/huishouden/artikel/5401854/11-tips-om-brand-door-wasdroger-te-voorkomen
Die droger is gevaarlijker dan je denkt.
rionyriony
14-08-2024 om 10:37
Vroeger schakelden opladers zichzelf niet altijd terug als de batterij vol was. Normaal schakelt hij over op een druppelfunctie. Telefoons gaan vanaf 75-80% vol langzamer opladen. Goedkope opladers zijn dus simpeler van opzet en dus goedkoper te produceren.
Ik heb ergens een oplader die je zelf kan instellen d.m.v. een timer op 1 uur, 2 uur, 3 uur opladen (tot 6 geloof ik) en die gaat daarna gewoon uit d.m.v. een ingebouwde schakelklok. Gekocht bij Hema dacht ik. Maar de moderne opladers hebben gewoon alle benodigde veiligheidschipjes aan boord.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.