Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja, da's wel een goede samenvatting over tuinieren met katten Supercow!
Van de week zag ik een boswachter op het journaal die sprak over het gunstige effect van bosverjonging op diverse plekken (doordat reeën door de komst van wolf meer in beweging zijn). Jouw kat is gewoon heel slim bezig 

Wat bizar van die daglelie! Voor mensen is ie juist eetbaar. Ik ga er ook maar vanuit dat poes verstandig genoeg is. Tot nu toe is ze dat wel. 
Als ik een beetje puf heb ga ik wat buiten scharrelen vandaag. Heb Corona, ben er niet erg ziek van maar heb zo nu en dan een soort inzinkinkjes, fysiek en qua hersenhelderheid. Maf. 

Peen schreef op 08-04-2022 om 08:24:

Zijn mijn katten dan zo raar? Zij doen nooit wat met planten, behalve er lekker tussen gaan liggen in de zomer als het warm is.

Daglelie had ik ook, echt heel mooi, totdat hij telkens weer werd opgegeten door een kevertje. Toen heb ik het maar opgegeven.

Die van mij gaat OP de planten liggen, IN plantenbakken, gebruikt bodembedekkers als kruiptijm en mos als krapmat en vreet de agapanthus aan die naast een vers bosje kattengras staat. En as we speak typ is ze wilde strategieën aan het bedenken hoe ze de - vooralsnog waterdichte - beschermhoes van de loungebank kan bespringen - met nagels uiteraard - om de bovenste druppeltjes er af te likken.   

Maar verder is ze wel lief. 

Lelies vermijd ik om die reden in de tuin. Ze zal er niet aan vreten maar het gif schijnt vooral in de meeldraden te zitten en als ze er langs lopen kan het op de vacht komen die ze dan weer schoonlikken. Eén keer bijna dood door vergiftiging (iets met een buurman en rattengif) was wel voldoende.   

Ja, ik stond net een bosje bloemen op een vaas te zetten en haalde daar automatisch de lelies uit, toen moest ik weer aan het stuifmeelverhaal denken. Nu zijn daglelies geen liliacea dacht ik, maar dan nog, dat zegt niet alles. Zal ns in de gaten houden of poes in die hoek van de tuin komt. 

Heel naar van de vergiftiging van je poes

Heb zelf geen kat, maar wel buurtkatten uiteraard. Enige waar ik last van heb is dat er in mijn tuin helaas geen enkel plekje is waar ik veilig (=buiten bereik van katten) een vogelhuisje kan ophangen. Mijn moeder wilde me er een geven voor mn verjaardag, maar dat durf ik toch niet aan. Zie regelmatig een kat over de schuttingen en tuinmuur paraderen en een hoge boom heb ik niet. Ben nu veel te bang dat een vogelhuisje leeggeroofd wordt.

Friezinnetje

Friezinnetje

09-04-2022 om 16:45 Topicstarter

Vanmiddag even naar tuincentrum geweest. 4 primula's gekocht en 2 clematissen. Alles al in bak of tuin gezet. Verder 2 hangmanden gekocht, die wil ik straks vullen en aan de schutting hangen. Maar daar wacht ik nog even mee. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-04-2022 om 17:37

_Korenbloem_ schreef op 09-04-2022 om 16:42:

Heb zelf geen kat, maar wel buurtkatten uiteraard. Enige waar ik last van heb is dat er in mijn tuin helaas geen enkel plekje is waar ik veilig (=buiten bereik van katten) een vogelhuisje kan ophangen. Mijn moeder wilde me er een geven voor mn verjaardag, maar dat durf ik toch niet aan. Zie regelmatig een kat over de schuttingen en tuinmuur paraderen en een hoge boom heb ik niet. Ben nu veel te bang dat een vogelhuisje leeggeroofd wordt.

En aan de gevel? 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

09-04-2022 om 17:40

Friezinnetje schreef op 09-04-2022 om 16:45:

Vanmiddag even naar tuincentrum geweest. 4 primula's gekocht en 2 clematissen. Alles al in bak of tuin gezet. Verder 2 hangmanden gekocht, die wil ik straks vullen en aan de schutting hangen. Maar daar wacht ik nog even mee.

Ik hoop dat het volgende week wat beter weer wordt. Vandaag heel veel hagel gehad. In het vogelvoer zit blijkbaar ook wortelzaad, ik trok wat onkruid uit en had opeens een wortel(tje) van een cm of 8 in m'n hand. Wel al mooi op kleur 😁

_Korenbloem_ schreef op 09-04-2022 om 16:42:

Heb zelf geen kat, maar wel buurtkatten uiteraard. Enige waar ik last van heb is dat er in mijn tuin helaas geen enkel plekje is waar ik veilig (=buiten bereik van katten) een vogelhuisje kan ophangen. Mijn moeder wilde me er een geven voor mn verjaardag, maar dat durf ik toch niet aan. Zie regelmatig een kat over de schuttingen en tuinmuur paraderen en een hoge boom heb ik niet. Ben nu veel te bang dat een vogelhuisje leeggeroofd wordt.

Heb je geen rozenstruik, hoge heg of vuurdoorn of iets dergelijks?

Ik heb zelf 4 katten en alle nestkasten zijn bezet. Eéntje hangt het “gevaarlijkst” dus als de babyvogels bijna uitvliegen, mogen de katten even niet in de tuin. Er kan geen kat in of uit mijn tuin. 

Eén nestkast hangt dus “gevaarlijk” op 2.40 m aan een paal (onder afdakje) en de kat mag daar niet in klimmen. Doet hij dat wel, dan kan hij er nog niet in komen met zijn poot. Er zit een extra gangetje voor de ingang. Je kunt ook een metalen ‘anti-klim-kraag’ om boom of paal maken.

Aan deze (houten)paal hangt een (houten) koolmezenkast. De (woodstone) mussenkasten hangen aan de achter- en zijgevel van het huis. Aan de voorgevel een pimpelmezenkast. Aan de zijgevel nog een houten koolmezenkast.

Vivara heeft degelijke woodstone nestkasten.

Er wordt druk gebouwd met kattenharen 

En ik heb ook twee terracotta vleermuizenkasten waar ik nog nooit een vleermuis in heb gehad  .

Een eend nestelt nu in de voortuin... hatseflats eendenpoep overal op de stoep, ik slalom naar binnen maar ik jaag haar ook niet weg. 

Hebben jullie hagel gehad vandaag? Hierin het zuiden was het vandaag best mooi weer, zonnig afgewisseld met flinke wolkenvelden.
Ik heb mijn tuin ook vol staan met digitalis. In het begin nog geprobeerd om ze op door mij bepaalde plekken te zetten en te houden, maar daar trokken ze zich niks van aan. Dus nu laat ik ze zelf maar bepalen waar ze willen staan: overal dus!
Vorige week op vakantie een leuke clematis gekocht, na thuiskomst blijkt dit een laagblijvende soort te zijn, wordt maar 20 cm hoog. Haha, wat moet ik daar nu mee? Ik zocht juist een klimmer.
Ik heb vandaag de ruimte onder het houthok schoongemaakt. We hebben een soort zwevende vloer met planken met ruimte er tussen zodat de wind er onderdoor kan zodat het hout goed droogt. Echter de laatste jaren was die ruimte vol bladeren gekomen, dus ik wilde dat nu toch maar eens weg halen.
Steeds met mijn hand ttussen de planken door een handvol blad weghalen. En toen gebeurde waar ik al een beetje bang voor was: ineens had ik een bosje haar vast. En toen ik dit in de emmer deed zag ik vergane ribbetjes en ruggewervels...
Formaat was geen muis, eerder een flinke rat of misschien zelfs een jonge kitten. Ik heb verder maar niet gezocht naar een schedeltje om te zien wat voor dier dit geweest is.
Heb vervolgens de krokettentang gehaald, want ik durfde met mijn hand niet verder onder de planken zo.
Gelukkig bleek er verder niks doods te liggen.

Friezinnetje

Friezinnetje

09-04-2022 om 22:43 Topicstarter

duet schreef op 09-04-2022 om 22:19:

Hebben jullie hagel gehad vandaag? Hierin het zuiden was het vandaag best mooi weer, zonnig afgewisseld met flinke wolkenvelden.
Ik heb mijn tuin ook vol staan met digitalis. In het begin nog geprobeerd om ze op door mij bepaalde plekken te zetten en te houden, maar daar trokken ze zich niks van aan. Dus nu laat ik ze zelf maar bepalen waar ze willen staan: overal dus!
Vorige week op vakantie een leuke clematis gekocht, na thuiskomst blijkt dit een laagblijvende soort te zijn, wordt maar 20 cm hoog. Haha, wat moet ik daar nu mee? Ik zocht juist een klimmer.
Ik heb vandaag de ruimte onder het houthok schoongemaakt. We hebben een soort zwevende vloer met planken met ruimte er tussen zodat de wind er onderdoor kan zodat het hout goed droogt. Echter de laatste jaren was die ruimte vol bladeren gekomen, dus ik wilde dat nu toch maar eens weg halen.
Steeds met mijn hand ttussen de planken door een handvol blad weghalen. En toen gebeurde waar ik al een beetje bang voor was: ineens had ik een bosje haar vast. En toen ik dit in de emmer deed zag ik vergane ribbetjes en ruggewervels...
Formaat was geen muis, eerder een flinke rat of misschien zelfs een jonge kitten. Ik heb verder maar niet gezocht naar een schedeltje om te zien wat voor dier dit geweest is.
Heb vervolgens de krokettentang gehaald, want ik durfde met mijn hand niet verder onder de planken zo.
Gelukkig bleek er verder niks doods te liggen.

De clematis kun je ook prima als hanger gebruiken. 

Vandaag zon, regen, hagel en harde wind gehad. Genoeg variatie dus

Friezinnetje

Friezinnetje

10-04-2022 om 16:23 Topicstarter

vanmiddag schuurtje opgeruimd.  Hier en daar wat weggegooid.  Spullen klaar gezet voor rommelmarkt.  Boel aan geveegd . 
Braam de dode takken er uit gesnoeid.  

Vanmorgen regen gehad en daarna kwam de zon regelmatig achter de wolken vandaan.
Wij zijn bij schoonouders geweest en heb wat potjes met plantjes mee gekregen 
Van 1 weet ik dat het Oost-Indische kers is, maar de rest is een verrassing 
Schoonvader wist ook niet meer wat wat was.

Had ik een heel bericht getypt, is m'n bericht ineens weg... Opnieuw dan maar:

@tickel: gevel is laag en heeft een plat dak (uitbouw) waarover regelmatig een kat wandelt. Ik ben bang dat katten zo van het platte dak op het huisje springen en het leegroven, of vanaf de schutting richtig het kastje gaan hengelen. Of denken jullie dat dat meevalt?

@toetietoover: geen hoge heg (heb een klein stadstuintje), wel een klimroos en veel andere klimplanten op de schuttig (clematis, doornloze braam, kamperfoelie en straks hopelijk weer veel latyrus ). Maar die zijn nog niet hoog, groot en dicht genoeg om ook maar iets van bescherming tegen een kat te bieden. Misschien vinden ze nog ergens een veilig plekje in het klimop-oerwoud van de buurman. Leuk dat jouw nestkastjes zo vol zitten! Voorlopig geniet ik nog maar even van het gekwetter van de vogels in de gigantische appelboom van de achterburen.

@duet: waar heb je die lage clematis gevonden? Die lijkt mij wel leuk in een hangbak!

Friezinnetje

Friezinnetje

11-04-2022 om 22:34 Topicstarter

korenbloem,  de clematis pixie is een hele mooie. Heb er nog een en die gaat bijna bloeien 

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.