Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik heb zelf nooit bij DirectPlant besteld maar de ervaringen van anderen in dit (of het vorige) topic waren erg goed dacht ik.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-04-2022 om 11:20

Ik heb wel een paar keer besteld bij Direct plant. Goede ervaring mee.

ik heb er ook goede ervaringen mee (2 keer iets besteld). Enige nadeel, je online winkelwagentje wordt steeds voller en je portemonnee steeds leger. 

Wonder boven wonder heb ik nog nooit daar besteld. Wel heb ik de website veelvuldig gebruikt om een aanplantings plan te maken voor border in de voortuin.

Dinsdag naar het plaatselijke tuincentrumpje geweest. Daar kon ik deze mooie lupines en digitalis natuurlijk niet laten staan:
Lupine (Lupinus 'The Governor')
Digitalis ferruginea
Digitalis purpurea 'Sutton's Apricot'

SuperCow schreef op 07-04-2022 om 10:00:

Balen Aaaanne! Het mag nu wel weer ophouden inderdaad.

Hier in de regen de bamboe afgeschermd voordat ie helemaal opgevroten is door de buurkat, grrr! En de astilbe wortels de grond in geduwd want die begonnen in hun zakje al hun ding te doen. Ach, het zijn oeverplanten toch?

Heeft iemand ervaring met het bestellen bij Directplant? Ik zie dat zij de plantjes op voorraad hebben die ik nog zoek, en ook nog eens voor een redelijke prijs.
Ik heb in de diverse tuincentra echter nogal treurige stekjes gezien (voor de hoofdprijs): door de vorst aangevroten, vol onkruid of halfbakken stekjes en daar heb ik geen zin in.

Ik durf niet online zoiets te bestellen, toch bang om rommel opgestuurd te krijgen oid . Je krijgt niet de plant exact van de foto neem ik aan?

ik heb goede ervaringen met Directplant. Bezorgen is wel duur, dus als er in de buurt een afhaalpunt zit zou ik daarvoor gaan. Ik heb 1x gehad dat de planten echt heel klein waren in vergelijking met de foto's (ik was voor de grote potmaat gekozen maar wat ik kreeg was als de maat kleiner). Toen kreeg ik netjes wat teruggestort.

Paardje64 schreef op 07-04-2022 om 12:52:

Wonder boven wonder heb ik nog nooit daar besteld. Wel heb ik de website veelvuldig gebruikt om een aanplantings plan te maken voor border in de voortuin.

Dinsdag naar het plaatselijke tuincentrumpje geweest. Daar kon ik deze mooie lupines en digitalis natuurlijk niet laten staan:
Lupine (Lupinus 'The Governor')
Digitalis ferruginea
Digitalis purpurea 'Sutton's Apricot'

Mooie planten. Ik heb de lupines van zaden van de tuin van mijn ouders, ze zijn zachtroze met geel, geen idee van de soort. Ook nog een rode ribes die van een stekje uit de tuin van mijn ouders is gegroeid, mooie struik geworden. Digitalis vind ik prachtig, heb er een paar, maar vrees dat die illegaal zijn, want ook uit de tuin van mijn ouders en mijn vader heeft ze 30-40 jaar geleden op de Veluwe gestoken...

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-04-2022 om 22:09

Ik vind digitalis prachtige bloemen, maar ik durf ze niet te planten met 4 katten. Hoewel ik denk dat ze die planten eerder dood schijten dan er zelf dood aan gaan.

Friezinnetje

Friezinnetje

07-04-2022 om 22:31 Topicstarter

Bij mij bloeit het wildemanskruid weer. Altijd mooi. 
En alles bot mooi weer uit, zo'n fijn seizoen de lente! 

Tickel schreef op 07-04-2022 om 22:09:

Ik vind digitalis prachtige bloemen, maar ik durf ze niet te planten met 4 katten. Hoewel ik denk dat ze die planten eerder dood schijten dan er zelf dood aan gaan.

Ik heb veel digitalis in mijn tuin staan en alle buurkatten leven nog al vele jaren zelfs. Ik heb het idee dat die beesten slim genoeg zijn om er niet van te eten. 

Tuinfluiter schreef op 07-04-2022 om 23:08:

[..]

Ik heb veel digitalis in mijn tuin staan en alle buurkatten leven nog al vele jaren zelfs. Ik heb het idee dat die beesten slim genoeg zijn om er niet van te eten.

Die zitten allemaal bij Supercow aan het bamboe-buffet! 

Ik heb giftige planten in mijn tuin en mijn (eigen) katten eten alleen van mijn (sier)grassen en ze vissen algen uit de vijver.

Helemaal vega gaan ze nog niet, er is een nest jonge muizen uitgemoord door ze de afgelopen week. Babymuisjes, die zelfs mijn oude, tandeloze pers kan eten. Dat doet hij dan ook graag. Die blik van die twee jongere katten: “hij eet ons speelgoed!”

Hier ook digitalis in de tuin. Vinden de bijen en hommels lekker. De kat kijkt er niet naar om. Net als bij Toetie gaat de voorkeur uit naar (net uitlopend, want lekker mals) siergras. En vetbolletjes met insecten in het vogelvoer   Ik wijt het niet aan een identiteitscrisis op late leeftijd maar het feit dat het nierdieet haar de neus uitkomt.
Waar ik zelf pas heel laat achter kwam is dat Hemerocallis (daglelie) supergiftig is. Dat is gelukkig altijd goed gegaan. Ik kan het uit de tuin halen maar mijn buurman, waar ze wel eens gaat buurten, heeft er een hele border mee volstaan.

Ik ben niet helemaal bijgelezen maar ik meen dat Nera bezig was met een tuinontwerp? Ik zag dat de tuinen van appeltern ook korte workshops aanbieden. Ik weet niet of dat een idee is? En of het überhaupt iets is, heeft iemand daar ervaring mee?

Leuk hé, katten? 
Eerste vraag bij tuinieren met katten: kunnen mijn katten de planten aan? 
Vraag 2: kunnen mijn planten de katten aan?
Vraag 3: hoe bescherm ik de planten waarvan ik dacht dat ze katten wel aan konden tegen katten?

Ik was verbaasd om te zien dat de kruiptijm zich al aan het uitbreiden is. Vreemd genoeg vooral de pollen die aangevallen zijn door de kat (al is dat misschien pure overlevingsdrang?).

De bamboe heeft tijdelijk zijn eigen tentje gekregen om aan te sterken want die lijkt het anders niet te gaan redden.
 

Fijn dat de ervaringen met Directplant zo goed zijn! Ik zoek de plantjes liever ook zelf uit maar de kwaliteit bij de kwekers vind ik dus ook al niet overhouden en het prijsverschil is flink: soms zelfs de helft.

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-04-2022 om 08:24

Zijn mijn katten dan zo raar? Zij doen nooit wat met planten, behalve er lekker tussen gaan liggen in de zomer als het warm is.

Daglelie had ik ook, echt heel mooi, totdat hij telkens weer werd opgegeten  door een kevertje. Toen heb ik het maar opgegeven. 

O van de daglelie wist ik niet. Ik heb er daar ook een aantal van in mijn voortuin staan. Ik ga er ook wel een beetje vanuit dat dieren prima weten wat ze wel en niet kunnen eten (als ze genoeg alternatieven krijgen uiteraard). Zo hebben we bij de paarden ook nooit problemen met (vers) sint jacobskruid. Ze hebben onbeperkt hooi beschikbaar en in het seizoen gras. Zodra het in het hooi zit kan het wel problemen geven helaas, dan kunnen ze het niet meer als dusdanig herkennen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.