Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-07-2021 om 22:35

Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Netherfield schreef op 09-02-2022 om 19:17:

B3-A378-F9-D74-E-4336-A5-CD-9-C4-F038-F9-F5-C.jpg

D6-A42-DBD-5814-4472-A476-E5-F64-D1-B1-E86.jpg

Gejat van het Funda-topic. Nu hopen dat een van jullie hem koopt.

https://www.funda.nl/koop/ouddorp/huis-42653741-volgerblok-30/

Waarom en dan echt waarom laat je dit zien. 

Ik wil bloemen planten en desnoods gras, maar niet dit dooie 'iets' 

Mocht ik trouwens het geld hebben om dat te kopen, had ik wel erg veel ruimte om heeeel veel planten en bloemen te planten 

Ik ben een paar maanden gelden verhuisd, kleine woning maar grote tuin.
Maar de vorige bewoonster heeft praktisch alles in de tegels gelegd .
Situatieschets: 12 lang bij 7,30 breed. Stenen tuinhokje aan de rechterachterkant en een houten tuinhuisje 2 bij 3 Links achter geplaatst, maar lek op het dak dus die gaat weg.
In de lente/zomer ochtend meteen zon (komt op aan de zijkant van de tuin), dan de tuin vol op het zuiden en dan het westen, dus echt super heet in de zomer.
Ik heb van de week al in de tuin gezeten met drinken op een zonnige dag, even voor de beeldvorming.
Welke planten zou ik het beste kunnen gebruiken.
Het wordt makkelijk 35/45 in de tuin in de zomer ( op straat is het dan bv 26), geen wind en ingebouwd.

@Masami, je zou kunnen kijken of stichting Steenbreek actief is in jouw gemeente. In mijn gemeente geven die namelijk workshops je tuin klimaatbestendig inrichten, met daarin dus ook welke planten doen het waar goed

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-02-2022 om 22:08

Masami schreef op 13-02-2022 om 21:38:

Ik ben een paar maanden gelden verhuisd, kleine woning maar grote tuin.
Maar de vorige bewoonster heeft praktisch alles in de tegels gelegd .
Situatieschets: 12 lang bij 7,30 breed. Stenen tuinhokje aan de rechterachterkant en een houten tuinhuisje 2 bij 3 Links achter geplaatst, maar lek op het dak dus die gaat weg.
In de lente/zomer ochtend meteen zon (komt op aan de zijkant van de tuin), dan de tuin vol op het zuiden en dan het westen, dus echt super heet in de zomer.
Ik heb van de week al in de tuin gezeten met drinken op een zonnige dag, even voor de beeldvorming.
Welke planten zou ik het beste kunnen gebruiken.
Het wordt makkelijk 35/45 in de tuin in de zomer ( op straat is het dan bv 26), geen wind en ingebouwd.

Alles wat geschikt is voor volle zon. Maar ik zou ook een bewateringssysteem aanleggen. Zuid tuinen kunnen echt gortdroog worden, daar red je het met wat regentonnen niet mee.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-02-2022 om 22:08

Zodra je een hoop tegels uit die "tuin" hebt gesloopt en hierop planten hebt voorzien (denk aan wingerd of camperfoelie tegen de wanden en wat hogere struiken), gaat de temperatuur daar al drastisch zakken. Daarnaast heb je plaats voor een waterpartij en eventueel een centrale boom om voor schaduw te zorgen; dit icm met een groene pergola zoals deze bv.:

pergola-klimplanten-aandachtspunten.jpg

en je maakt direct een einde aan de snikhete temperaturen tijdens de zomer, waarna je ook nog eens kunt genieten van je tuin.

Bedankt dames, alvast voor het meedenken.
Ik 'moet' eerst een afdak plaatsen, want mijn huis staat in de breedte vol op het zuiden.
Toen ik hier in September kwam wonen, was het in no time 28 graden binnen en buiten op straat had je nog een vest of overjas aan.
 Wil eigenlijk niet weten hoe warm het wordt in de zomer 
Maar ik kan in ieder geval planten tegen de schuttingen aan plaatsen en ik ga binnenkort beetje bij beetje alvast de tegels eruit halen.
Moet het grotendeels alleen doen, dus dit wordt niet gemakkelijk maar wel mooi hahaha

ScarceKudu74

ScarceKudu74

14-02-2022 om 23:28

Masami schreef op 14-02-2022 om 22:36:

Ik 'moet' eerst een afdak plaatsen, want mijn huis staat in de breedte vol op het zuiden.
Toen ik hier in September kwam wonen, was het in no time 28 graden binnen en buiten op straat had je nog een vest of overjas aan.
Maar ik kan in ieder geval planten tegen de schuttingen aan plaatsen en ik ga binnenkort beetje bij beetje alvast de tegels eruit halen.
Moet het grotendeels alleen doen, dus dit wordt niet gemakkelijk maar wel mooi hahaha

Bij mijn huis wordt het ook zo warm, de zon staat daar te blakeren vanaf een uur of 1 tot hij ondergaat. 

Ik wil daar alleen nog maar mediterraanse planten zetten die je niet elke dag hoeft te besproeien.  Ik ben nog aan het uitzoeken wat voor planten. Ik dacht in de richting van yuka, grassen, olijf, canna, agave, banaan en dergelijke. (Er zit hier in de buurt een mediterraanse planten kwekerij, daar ga ik rondneuzen in het voorjaar, altijd leuk om te doen)

En zo'n pergola als op het plaatje van Valdemar vind ik echt fantastisch! Die staat op het verlanglijstje. Met een blauweregen eroverheen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-02-2022 om 07:55

Masami schreef op 14-02-2022 om 22:36:

Heb je een foto van je achtertuin? Of een linkje?

De beste remedie tegen warmte is groen. Niets zo lekker als een boom(pje) die voor schaduw zorgt. Er is keus te over. Op de site van Van de Berk bomen kan je ook zoeken op toekomstbestendige bomen. Dat zijn bomen die ook overeind blijven bij wisselende omstadigheden (periode van droogte, plots grote hoeveelheid regen). Masami, jouw tuin is er in elk groot genoeg voor: je kan twee meter van erfgrenzen blijven.
Gezien de tuin is ingebouwd zou ik ook naar afwatering kijken: welke grond heb je? Is iets van drainage nodig of voldoet misschien halfverharding voor paadjes, kan je water opvangen? Een fotootje kan helpend zijn om mee te denken.

En zo'n pergola als op het plaatje van Valdemar vind ik echt fantastisch! Die staat op het verlanglijstje. Met een blauweregen eroverheen.

Ziet altijd prachtig uit en volgens mij hebben jier best wat mensen blauwe regen. Aan hen de vraag: zit je er lekker onder? Ik meen me te herinneren dat er plakkerig spul vanaf kwam (maar ik was nog klein toen we thuis zo'n pergola hadden en nu ben ik oud en weet ik het niet meer  )

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-02-2022 om 09:39

Cousin_It schreef op 15-02-2022 om 08:12:

[..]

Ziet altijd prachtig uit en volgens mij hebben jier best wat mensen blauwe regen. Aan hen de vraag: zit je er lekker onder? Ik meen me te herinneren dat er plakkerig spul vanaf kwam (maar ik was nog klein toen we thuis zo'n pergola hadden en nu ben ik oud en weet ik het niet meer )

Oh yakkes. Wij hadden er ook 1 vroeger in de tuin en daar was ik helemaal weg van, dus uit nostalgie-oogpunt wil ik hem nu zelf, maar alleen zonder plakkerig spul natuurlijk 

Volgens mij komt er van blauwe regen geen plakkerig spul af hoor. En van een druif ook niet, behalve de druiven

Masami, ik zou echt een groene pergola overwegen in plaats van een afdak. Gaat je echt flink graden schelen in huis. Of een afdak met sedum erop, dat kan ook. 
Verder willen mediterrane planten inderdaad goed (lavendel, harde kruiden) en prairieplanten, kijk eens bij kwekerij Bastin. Rozen kunnen ook veel hebben. Ik zou inderdaad zeker een boom planten in je tuin. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

15-02-2022 om 10:05

ik keek online bij kwekerij Bastin, wat is het mooi daar! Daar ga ik ook eens naartoe 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

15-02-2022 om 10:14

Moosey schreef op 15-02-2022 om 09:57:

Volgens mij komt er van blauwe regen geen plakkerig spul af hoor. En van een druif ook niet, behalve de druiven

Masami, ik zou echt een groene pergola overwegen in plaats van een afdak. Gaat je echt flink graden schelen in huis. Of een afdak met sedum erop, dat kan ook.
Verder willen mediterrane planten inderdaad goed (lavendel, harde kruiden) en prairieplanten, kijk eens bij kwekerij Bastin. Rozen kunnen ook veel hebben. Ik zou inderdaad zeker een boom planten in je tuin.

In Griekenland komen wij altijd bij een restaurant dat een groen overdekt deel heeft. Ze hebben wel hier en daar rietmatten op de pergola gelegd zodat er niets in je eten valt. 

Cousin_It schreef op 15-02-2022 om 08:12:

[..]

Ziet altijd prachtig uit en volgens mij hebben jier best wat mensen blauwe regen. Aan hen de vraag: zit je er lekker onder? Ik meen me te herinneren dat er plakkerig spul vanaf kwam (maar ik was nog klein toen we thuis zo'n pergola hadden en nu ben ik oud en weet ik het niet meer )

Vziw geen plakkerig spul, maar wel heel veel zooi van uitgebloeide bloemen, maar dat is vooral in het voorjaar een keer, daarna niet zoveel bloei meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.