Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Sophia_!
10-09-2021 om 22:35
Tuinfluiter schreef op 10-09-2021 om 18:47:
Vandaag zijn de druiven geoogst. Mijn man maakt er wijn van en ik druivengelei. We waren precies op tijd want nu regent het hier met bakken.
Wat heerlijk! Die wil ik nog in mijn tuin hebben
duet
10-09-2021 om 22:49
Nog een leuke tip voor een kwekerij.
Als jullie ooit de tocht naar het zonnige zuiden maken, ligt er vlak bij de bekende lavendelkwekerij Bastin in Aalbeek ook nog kwekerij Schiffelers in Hulsberg.
Ik ben er vandaag geweest met mijn zus. Eigenlijk alleen maar om nieuwe plantjes voor op het graf van onze ouders te halen, maar ze hadden zoveel leuk spul dat er toch weer iets meer is blijven plakken.
Ik heb een paddenlelie en een weigelia "wings of fire" meegenomen.

Het is een behoorlijk grote kwekerij met zoveel soorten planten, ook heel veel die ik nog niet kende. Echt de gekste dingen hadden ze daar.
Ze hadden bijvoorbeeld ook deze plant, senecio angel wings. Puur zilverwitte plant met bladeren die aanvoelden als dik fluweel. Kenden jullie die al? Ik heb echt met verbazing gekeken en gevoeld.

Tover-Feetje
10-09-2021 om 23:12
Pimpom, ik had 2 of 3jaar geleden iedere avond wel 10 van die buxusmotten binnen zitten.
Wat een grote druiventrossen Tuinfluiter!
Hoeveel flessen wijn worden ervan gebotteld?
Duet, wat leuk die vruchten
Ik zou mijn ladder maar tevoorschijn gaan halen, ben heel benieuwd hoe die smaken.
Volgens mij heb ik de paddenlelie en weigelia maar van de senecio had ik nog nooit gehoord, ziet er wel heel bijzonder uit.
EnchantedDragonfly18
10-09-2021 om 23:19
duet schreef op 10-09-2021 om 22:49:
Nog een leuke tip voor een kwekerij.
Als jullie ooit de tocht naar het zonnige zuiden maken, ligt er vlak bij de bekende lavendelkwekerij Bastin in Aalbeek ook nog kwekerij Schiffelers in Hulsberg.
Het is een behoorlijk grote kwekerij met zoveel soorten planten, ook heel veel die ik nog niet kende. Echt de gekste dingen hadden ze daar.
Ze hadden bijvoorbeeld ook deze plant, senecio angel wings. Puur zilverwitte plant met bladeren die aanvoelden als dik fluweel. Kenden jullie die al? Ik heb echt met verbazing gekeken en gevoeld.
Deze ken ik niet, het fenomeen wel. Ik heb ezelsoren in de tuin en die bladeren zijn ook zo zacht en aaibaar.
duet
10-09-2021 om 23:23
Ja, ezelsoor komt er wel bij in de buurt. Deze plant was zo helder zilverwit, bijna on-echt. Het was dat de hoofdstengel fors beschadingd was, anders had ik hem waarschijnlijk wel meegenomen.
Tover-Feetje
10-09-2021 om 23:29
duet schreef op 10-09-2021 om 23:23:
Ja, ezelsoor komt er wel bij in de buurt. Deze plant was zo helder zilverwit, bijna on-echt. Het was dat de hoofdstengel fors beschadingd was, anders had ik hem waarschijnlijk wel meegenomen.
Ik heb hem net opgezocht.
Hij bloeit geel ![]()
Daar wordt niet iedereen blij van 

Mama-Inge
11-09-2021 om 07:49
mooie planten duet.
Dat witte blad vind ik heel mooi en dat hij geel bloeit vind ik niet erg
ShowyHummingbird30
11-09-2021 om 07:57
Mooie planten Duet. Ik heb een padlelie in de tuin gehad maar die heeft het vrees ik begeven. Of is door de slakken buit gemaakt zoals zoveel dit jaar.
Tuinfluiter, wat een enorme trossen hebben jullie! Hier is het beperkt gebleven tot 6 kleine trosjes. Maar ik moet de druif ook fors snoeien wil ik nog ruimte voor iets anders overhouden in de tuin.
We snoepen nu volop van de pruimen, peren en appels. Rijp van eigen boom hebben ze zoveel meer smaak dan uit de winkel. Het geeft me altijd een beetje een vakantiegevoel. In zuidelijke landen is het fruit dat we bij kraampjes langs de weg kopen ook altijd zo heerlijk zoet.
Tuinfluiter
11-09-2021 om 08:26
Tover-Feetje schreef op 10-09-2021 om 23:12:
Pimpom, ik had 2 of 3jaar geleden iedere avond wel 10 van die buxusmotten binnen zitten.
Wat een grote druiventrossen Tuinfluiter!
Hoeveel flessen wijn worden ervan
Ongeveer 7 flessen wijn en twee grote potten druiven gelei. Er hangen nog druiven aan maar die zijn voor de vogels.
Netherfield
11-09-2021 om 08:54
Onze appelboom heeft maar liefst 1 appel dit jaar. Ik vraag me af wanneer ik gen kan plukken. Als ik het goed onthouden heb is het een Royal Gala. Zou het zonde vinden als ik hem onrijp pluk of als hij gaat rotten.
FaithfulDuck87
11-09-2021 om 08:59
Netherfield schreef op 11-09-2021 om 08:54:
Onze appelboom heeft maar liefst 1 appel dit jaar. Ik vraag me af wanneer ik gen kan plukken. Als ik het goed onthouden heb is het een Royal Gala. Zou het zonde vinden als ik hem onrijp pluk of als hij gaat rotten.
als je de appel draait en laat meteen los, dan is ie rijp.
GroenTuintje
11-09-2021 om 09:51
hier mega veel appels aan de boom(pje) en nog grote ook
. Ik draai ze elke keer voorzichtig om te kijken of ze rijp zijn. De perenboom daarentegen heeft dit jaar een stuk minder peren en zijn ook kleiner.
GroenTuintje
11-09-2021 om 10:06

De perenoogst ( die ik zo graag aan mij oma had laten zien, ze zou trots zijn geweest
) en de vele appels laat ik nog even hangen

Ode aan mijn oma, die ook altijd zelf haar eigen appels teelde. En altijd in de tuin bezig was.
FaithfulDuck87
11-09-2021 om 11:29
ohh mijn appels zijn lang niet zo groot, en er zitten ook bij die zo groot als sierappeltjes zijn. Mijne willen er ook nog niet af, dus laat ze ook nog even hangen.
Gisteravond lekker buitje gehad voor de tuin, en het miezerde zonet ook weer. Tuin is erg droog. Maar alles staat er nog redelijk goed bij. En vooral ook de rozen! die bloeien en bloeien maar en zitten nu weer vol knop.
ShowyHummingbird30
11-09-2021 om 11:38
Het heeft hier net ook eindelijk even kort maar flink geregend. Ik was net op tijd binnen van mijn hardlooprondje toen het losbarstte.
Ik ga zo eens kijken hoeveel fruit er vandaag van de boom komt en weer een pruimentaart bakken. (En vooral opeten natuurlijk
)