Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Sophia_!
25-08-2021 om 15:19
Trotter schreef op 25-08-2021 om 14:37:
[..]
Houd er wel rekening mee dat er behoorlijk wat gewicht aan kan komen te hangen. Ik heb daarom extra dikke kabels besteld (7x19 soepel, 5 mm dik), met bijbehorende draadklemmen en spanschroeven, zodat ik zeker weet dat het blijft hangen. Ik dacht dat ik het idee ooit eens bij Gardeners World had gezien, maar ik kan het nu niet meer terugvinden. Ik vond het toen meteen een goed idee, vandaar dat ik het onthouden heb tot ons huis eindelijk klaar was. Die kabels vallen niet zo op als een houten pergola of houten balken dwars over het terras, en zijn toch stevig. En als de planten eenmaal flink gegroeid zijn zie je die kabels helemaal niet meer.
Ik heb weleens gekeken voor balken, maar dat vond ik inderdaad te opvallend en te donker in de winter.
Dikke kabels ga ik onthouden 👍
Moosey
25-08-2021 om 16:42
Ik kreeg gewoon inene enorm ongepland de geest net. Ging eigenlijk alleen maar een hoekje van overmatige druif- en wilgenuitlopers ontdoen (waarbij ik ineens minstens 5 trossen druiven ontdekte!) maar toen vond ik het toch ook hoog tijd om de vijver- en borderranden te maaien, en toen ik dat eenmaal had gedaan leek het me ook wel mega bevredigend om toch ook nog even gras te maaien. Nu zit ik enorm tevreden met een glaasje witte wijn op mijn gemaaide gras uit te kijken over de vijver en de bloemenexplosie daarachter
En in de categorie meer goed nieuws ontdekte ik dat het mijn vorig najaar verplante hibiscus heeft behaagd het m tóch nog uit te lopen, nadat-ie het hele jaar dood had gespeeld 
ShowyHummingbird30
25-08-2021 om 16:52
Moosey schreef op 25-08-2021 om 16:42:
Ik kreeg gewoon inene enorm ongepland de geest net. Ging eigenlijk alleen maar een hoekje van overmatige druif- en wilgenuitlopers ontdoen (waarbij ik ineens minstens 5 trossen druiven ontdekte!) maar toen vond ik het toch ook hoog tijd om de vijver- en borderranden te maaien, en toen ik dat eenmaal had gedaan leek het me ook wel mega bevredigend om toch ook nog even gras te maaien. Nu zit ik enorm tevreden met een glaasje witte wijn op mijn gemaaide gras uit te kijken over de vijver en de bloemenexplosie daarachter
En in de categorie meer goed nieuws ontdekte ik dat het mijn vorig najaar verplante hibiscus heeft behaagd het m tóch nog uit te lopen, nadat-ie het hele jaar dood had gespeeld
Zoiets had ik een paar jaar geleden ook. Hibiscus van voortuin naar achtertuin verplaatst in de herfst. Het volgende jaar leek hij dood, tot ver in de zomer geen blad te herkennen. Tot ie in juli opeens heel voorzichtig wat groene knopjes liet zien. En dit jaar zit hij weer vol bloemen.
FaithfulDuck87
25-08-2021 om 16:56
Trotter en Tickel mooi hoor!
En al dat fruit ziet er ook heerlijk uit Coreopsis
FaithfulDuck87
25-08-2021 om 16:58
Good bezig geweest Moosey.
Ik wilde ook nog gras maaien, maar het miezert hier nu. Dan morgen maar.
Neweve
25-08-2021 om 20:32
Zusterclivia schreef op 25-08-2021 om 20:16:
Moest even aan jullie denken.
En die 2e foto is een reden waarom ik zelf betegelde stukjes stom vind. Ik vind snoeien/onkruid trekken(wat steeds minder nodig is) een veel fijner/rustgevender klusje dan meuk tussen tegels uit halen.
duet
25-08-2021 om 21:31
Sophia_! schreef op 25-08-2021 om 11:23:
een vraag: wanneer zaai je akelei en lupine? Nu of in het voorjaar?
volgens mij kan het beide. Ik strooi mijn akeleizaad altijd direct uit nadat het rijp is. Ik heb nu al ieniemini plantjes staan. Mijn ervaring is dat deze komend jaar nog niet bloeien, maar wel een mooie flinke plant vormen. Het jaar erop bloeien ze dan.
Ik heb een restje lupinezaad halverwege de zomer in de tuin gestrooid en daar komen nu ook kleine plantjes op. Die zullen volgend jaar waarschijnlijk wel al bloeien. Lupine gaat bij mij altijd wat sneller.
duet
25-08-2021 om 21:33
Tickel schreef op 25-08-2021 om 11:10:
Stadsvoortuintje
https://i.ibb.co/h19Gy1j/DSC-3450.jpg
https://i.ibb.co/Rg23hdZ/DSC-3449.jpg
https://i.ibb.co/zrb2hL3/DSC-3451.jpg
Heel mooi!
Leuk om te zien wat de realiteit van jouw tekeningetjes uit het vivatopic is geworden.
EnchantedDragonfly18
25-08-2021 om 21:44
duet schreef op 25-08-2021 om 21:33:
[..]
Heel mooi!
Leuk om te zien wat de realiteit van jouw tekeningetjes uit het vivatopic is geworden.
Uiteindelijk blijkt je op papier altijd meer ruimte te hebben dan in de werkelijkheid 🤣 Maar het staat, het past, de fietsen staan krap, maar ja, jammer dan.
duet
25-08-2021 om 21:47

Sfeerimpressie van mijn tuin. Ben erg blij met mijn verrassingspakket pompondahlia's. Er moeten er nog twee gaan bloeien, de een wordt lichtpaars, de ander is nog een verrassing.
Aaaanne
25-08-2021 om 22:34
Hen74 schreef op 25-08-2021 om 00:01:
[..]
Oh, wie weet! En fijn dat je aan me denkt.
Heb je een linkje? Dan kijk ik even ter inspiratie.
Oh, ik heb de tab dichtgegooid en nu is 'ie kwijt, sorry.
Het waren gewoon rechttoe-rechtaan borders, maar de randen heel hoog en de grond er dus ook hoog in, zodat ze een eind boven pad en terras uitstaken. Dit idee,

En bloembakken aan de schutting, ook op een handige hoogte om er zittend bij te kunnen, zoiets:
Aaaanne
25-08-2021 om 22:50
duet schreef op 25-08-2021 om 21:31:
[..]
volgens mij kan het beide. Ik strooi mijn akeleizaad altijd direct uit nadat het rijp is. Ik heb nu al ieniemini plantjes staan. Mijn ervaring is dat deze komend jaar nog niet bloeien, maar wel een mooie flinke plant vormen. Het jaar erop bloeien ze dan.
Ik heb een restje lupinezaad halverwege de zomer in de tuin gestrooid en daar komen nu ook kleine plantjes op. Die zullen volgend jaar waarschijnlijk wel al bloeien. Lupine gaat bij mij altijd wat sneller.
![]()
Is lupine tweejarig?
Oh, dat verklaart waarom er maar geen bloem in wil komen
Enne, wat ik me altijd afvraag met tweejarig: dat betekent bloei in het tweede jaar. Maar verdwijnen ze daarna, of bloeien ze in het derde jaar ook?