Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Trotter
25-08-2021 om 09:40
Hen74 schreef op 25-08-2021 om 09:11:
[..]
Mooi al hoor. Leuk straks ook dat 'dakje' over je tuin. Hoe lang duurt zoiets voordat het aan de andere kant is?
Dat gaat hartstikke snel, blauwe regen groeit echt als een malle! Ik heb twee planten (een witte en een blauwe) in mei geplant (het is een nieuw huis, eerder hadden we de sleutel nog niet), en de langste uitlopers zijn nu al halverwege de kabel naar de overkant.
Pimpom
25-08-2021 om 10:47
Trotter schreef op 25-08-2021 om 07:47:
Hee, als ik een link kan posten kan ik natuurlijk ook een link naar een fotoalbum plaatsen!
Ik heb twee albumpjes gemaakt. De ene met Hommels en bijen (en andere insecten. De foto's zijn trouwens met mijn telefoon gemaakt en vervolgens flink ingezoomd, dus die zijn niet allemaal zo scherp als ik zou willen) en de andere met een stukje Tuin. Nou ja, tuin... zoals je op de foto's kunt zien is het niet meer dan een ommuurd binnenplaatsje. Ik probeer het zo groen mogelijk te laten worden door twee wanden helemaal te laten begroeien. Tegen de muur op het Oosten staan klimhortensia en kamperfoelie, tegen de muur op het Zuiden staan jasmijn, 2 soorten clematis, 2 soorten wisteria (die leid ik met staalkabels ook over het terras heen naar de andere kant van de tuin), winterjasmijn en vuurdoorn. Die laatste twee heb ik er pas net ingezet, omdat ik bij nader inzien ook wat meer kleur in de winter wil (en een plekje waar vogels in kunnen schuilen).
Behaarde billetjes
De tuin blijft een 'work in progress', bij mij in ieder geval wel. Eén project af en dan zie ik weer het volgende hoekje wat ik wil veranderen.
Sophia_!
25-08-2021 om 11:12
Trotter schreef op 25-08-2021 om 09:40:
[..]
Dat gaat hartstikke snel, blauwe regen groeit echt als een malle! Ik heb twee planten (een witte en een blauwe) in mei geplant (het is een nieuw huis, eerder hadden we de sleutel nog niet), en de langste uitlopers zijn nu al halverwege de kabel naar de overkant.
Dit vind ik echt een supergoed idee, ik zou nooit aan kabels gedacht hebben. Die gaat op mijn to-do lijst.
Sophia_!
25-08-2021 om 11:14
Tickel schreef op 25-08-2021 om 11:10:
Stadsvoortuintje
https://i.ibb.co/h19Gy1j/DSC-3450.jpg
https://i.ibb.co/Rg23hdZ/DSC-3449.jpg
https://i.ibb.co/zrb2hL3/DSC-3451.jpg
Mooi geworden Tickel
ShowyHummingbird30
25-08-2021 om 11:27
Akelei is tweejarig. Als het je lukt om ze nu al te laten ontkiemen heb je misschien volgend jaar al bloemen. Zaai in het voorjaar is meestal succesvoller, maar dan moeten ecdus nog een jaartje wachten op bloemen.
Met lupine heb ik geen ervaring.
Sophia_!
25-08-2021 om 11:29
Coreopsis schreef op 25-08-2021 om 11:27:
Akelei is tweejarig. Als het je lukt om ze nu al te laten ontkiemen heb je misschien volgend jaar al bloemen. Zaai in het voorjaar is meestal succesvoller, maar dan moeten ecdus nog een jaartje wachten op bloemen.
Met lupine heb ik geen ervaring.
Dan wacht ik wel tot het voorjaar. Er staan er toch al wel genoeg in de tuin.
ShowyHummingbird30
25-08-2021 om 11:30
Trotter, wat een schatjes
! En wat heb je ze mooi op de foto gekregen. Hier willen ze niet poseren...
Tickel, dat is mooi geworden. Nu nog even wachten tot de planten wat groter worden.
EnchantedDragonfly18
25-08-2021 om 11:37
Coreopsis schreef op 25-08-2021 om 11:30:
Trotter, wat een schatjes
! En wat heb je ze mooi op de foto gekregen. Hier willen ze niet poseren...
Tickel, dat is mooi geworden. Nu nog even wachten tot de planten wat groter worden.
Inderdaad, de nieuwigheid spat er vanaf nu 😬
Moosey
25-08-2021 om 12:02
Gaat snel hoor Tickel, dat groeien. Volgend jaar juni weet je niet wat je ziet
Die houten palen zijn leuk!
Trotter, leuke tuin! Lekker veel planten. Wordt vast een groene oase zo!
Zaaien: daar zijn de meningen over verdeeld. De natuur zaait zelf ook in het najaar, dus het is geen gek idee om het nu te doen. Maar de kans dat je zaden ergens tussen nu en het voorjaar worden opgegeten is wel groter dan wanneer je in het voorjaar zaait. Sommige planten zijn koudekiemers, die hebben eerst een koudeperiode nodig voordat ze kunnen kienen, die zouden het dus niet doen als je ze in huis bewaart en in het voorjaar zaait. Maar akelei is dat niet, volgens mij.
Trotter
25-08-2021 om 14:37
Sophia_! schreef op 25-08-2021 om 11:12:
[..]
Dit vind ik echt een supergoed idee, ik zou nooit aan kabels gedacht hebben. Die gaat op mijn to-do lijst.
Houd er wel rekening mee dat er behoorlijk wat gewicht aan kan komen te hangen. Ik heb daarom extra dikke kabels besteld (7x19 soepel, 5 mm dik), met bijbehorende draadklemmen en spanschroeven, zodat ik zeker weet dat het blijft hangen. Ik dacht dat ik het idee ooit eens bij Gardeners World had gezien, maar ik kan het nu niet meer terugvinden. Ik vond het toen meteen een goed idee, vandaar dat ik het onthouden heb tot ons huis eindelijk klaar was. Die kabels vallen niet zo op als een houten pergola of houten balken dwars over het terras, en zijn toch stevig. En als de planten eenmaal flink gegroeid zijn zie je die kabels helemaal niet meer.
Trotter
25-08-2021 om 14:38
Pimpom schreef op 25-08-2021 om 10:47:
De tuin blijft een 'work in progress', bij mij in ieder geval wel. Eén project af en dan zie ik weer het volgende hoekje wat ik wil veranderen.
![]()
Dat heb ik ook al ontdekt. Ik ben in mei met die tuin begonnen, in juni nog wat meer planten erbij gezet. Ik heb al tig keer tegen mezelf gezegd dat 'ie nu toch écht écht écht vol genoeg is. Maar elke keer vind ik wel een gaatje waar nog iets bij kan (maar nu is het écht te vol aan het worden, alleen moeten die 187 bollen er binnenkort nog bij). En een week of 2 geleden heb ik een hele hoek weer op de schop gegooid; alle planten eruit en (met wat nieuwe planten erbij
) anders ingedeeld. En misschien ga ik dat voor de rest van de tuin ook nog wel een keer doen.