Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Sophia_!
15-08-2021 om 16:33
Vandaag weer een stapel stenen uit de tuin gehaald. Daar bleef altijd al het regenwater staan. Nu kan het tenminste de tuin instromen en bovendien weer plaats voor meer planten 😁.
Ik word zo uitgelachen door mijn gezin. Ze noemen de tuin inmiddels 'de jungle' , omdat ik het helemaal vol plemp met planten.
Tuinfluiter
15-08-2021 om 17:01
Leuke tip wild flower
Ik heb altijd slasoorten die weer aangroeien. We hebben er meer dan twee maanden heerlijk van gegeten. Alleen gisteren wilde ik weer oogsten en toen stonden er alleen nog stronkjes 🐌🐌🐌 ze waren ontdekt 
duet
15-08-2021 om 17:17
wild-flower schreef op 15-08-2021 om 13:04:
Weet niet of deze tip al een keer geplaatst is . Ik koop altijd in het voorjaar 3 bosjes lente-ui ( bosui / salade-ui ) en na gebruik stop ik die in de grond . Afknippen wat je nodig hebt . Groeit heel snel weer aan en doe ermee tot ver in de herfst
![]()
Jaa! Die heb ik op advies van mijn dochter ook in de tuin gezet.
ShowyHummingbird30
15-08-2021 om 17:19
ToetieToover schreef op 15-08-2021 om 13:26:
[..]
Dat doe ik ook. Dit werkt ook goed bij bleekselderij en prei.
Nooit aan gedacht. Wat een goed idee! Dus gewoon het loof afsnijden en opeten, en het reststukje in de grond? Bleekselderij en prei uit de winkel hebben toch geen wortels meer? Groeit dat vanzelf terug?
FaithfulDuck87
15-08-2021 om 17:42
Tickel schreef op 15-08-2021 om 09:03:
[..]
Dat maakt niet uit.
Hij staat er in, dieper geplant dan hij in de pot stond. Was een dikke laag zand, die er uit gehaald en bijgevuld met potgrond. Klein stukje dakpan er voor geplaatst.
DownrightChinchilla41
15-08-2021 om 17:49
wild-flower schreef op 15-08-2021 om 13:04:
Weet niet of deze tip al een keer geplaatst is . Ik koop altijd in het voorjaar 3 bosjes lente-ui ( bosui / salade-ui ) en na gebruik stop ik die in de grond . Afknippen wat je nodig hebt . Groeit heel snel weer aan en doe ermee tot ver in de herfst
![]()
Ik doe het zelfde met het lof van knoflook, als ik oudere teentjes heb dan stop ik ze in de grond het groen knip ik af voor in de salade,soep,broodje gezond(erg lekker milder dan knoflookteen) en later oogst ik de knoflookbol
En als je de teentjes poot bij planten met luis dan helpt het tegen de luis 
ToetieToover
15-08-2021 om 17:53
Coreopsis schreef op 15-08-2021 om 17:19:
[..]
Nooit aan gedacht. Wat een goed idee! Dus gewoon het loof afsnijden en opeten, en het reststukje in de grond? Bleekselderij en prei uit de winkel hebben toch geen wortels meer? Groeit dat vanzelf terug?
Ze hebben geen wortels maar moeten wel een ‘kontje’ hebben en dan groeien wortels en loof vanzelf terug. Top van je ananas al eens geprobeerd? Je avocadopitten? Erg leuk!
DownrightChinchilla41
15-08-2021 om 17:56
ToetieToover schreef op 15-08-2021 om 17:53:
[..]
Ze hebben geen wortels maar moeten wel een ‘kontje’ hebben en dan groeien wortels en loof vanzelf terug. Top van je ananas al eens geprobeerd? Je avocadopitten? Erg leuk!
Alles groeit, mango,appel,peer,sinaasappe,kers. Zo leuk
Ik ben altijd aan het zaaien. Ananas heb ik ook gedaan en heb er nu een flinke plant van!
Elk jaar koop ik rare tomaten(rassen) daar haal ik zaad uit en kweek mijn eigen rare tomaten.
ShowyHummingbird30
15-08-2021 om 18:19
Ananas heb ik inderdaad deze zomer wel gedaan. 2 zelfs. Die staan nu gebroederlijk in de vensterbank. Was een weddenschap met jongste die niet geloofde dat dat echt kon. "Mam, je moet niet alles geloven wat je op het internet leest."😂
Aaaanne
15-08-2021 om 22:23
Oh wat een leuke tips met die lenteui en knoflook enzo! Dat ga ik ook een keer doen!
Sophia_!
15-08-2021 om 22:28
wat doen jullie met uitgebloeide prikneus? Afknippen, uit de grond trekken, laten staan?
Sophia_!
15-08-2021 om 22:28
Coreopsis schreef op 15-08-2021 om 18:19:
Ananas heb ik inderdaad deze zomer wel gedaan. 2 zelfs. Die staan nu gebroederlijk in de vensterbank. Was een weddenschap met jongste die niet geloofde dat dat echt kon. "Mam, je moet niet alles geloven wat je op het internet leest."😂
FaithfulDuck87
16-08-2021 om 07:00
Sophia_! schreef op 15-08-2021 om 22:28:
wat doen jullie met uitgebloeide prikneus? Afknippen, uit de grond trekken, laten staan?
Verwijderen, voordat ie zaait, zodat ie niet weer terug komt
Ik vind prikneuzen vreselijk .... .