Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Pimpom
10-08-2021 om 18:15
Dat ziet er meer uit als een komkommer. Google maar eens 'komkommer met stekels'.
Is dat een AH moestuin zaadje?
Tover-Feetje
10-08-2021 om 18:15
Sophia_! schreef op 10-08-2021 om 17:57:
is dit nou een courgette in wording?
Het lijkt wel een augurk
maar dat is niet waarschijnlijk als het een courgette plant is
Wat het ook is, het groeit en is leuk
Pimpom
10-08-2021 om 18:22
Courgette:

Komkommer:

Hier zitten kleine stekeltjes aan die verdwijnen als ie verder groeit.
duet
10-08-2021 om 18:29
@Tover-Feetje, ik denk dat dat een gewone kornoelje is.
@Sophia_!, dat is volgens mij een stekelige komkommer, geen courgette. Ziet er wel bijzonder uit.
Sophia_!
10-08-2021 om 18:33
Pimpom schreef op 10-08-2021 om 18:15:
Dat ziet er meer uit als een komkommer. Google maar eens 'komkommer met stekels'.
Is dat een AH moestuin zaadje?
Ja, kwam wel uit de AH moestuintjes. Het was een los zaadje zonder kaartje, dus ik heb 'm als 'verrassing' in de grond gestopt 😂
Pimpom
10-08-2021 om 18:37
Ja ik moet mijn komkommertjes niet te vroeg plukken, want kleine stekeltjes
Mijn zaden zijn niet van de AH, maar van de Makkelijke Moestuin. De klimcourgette trouwens ook!
duet
10-08-2021 om 18:37
Alle slakken en muizen haten mij nu officieel. Ik ben flink aan het opruimen in mijn borders. Daarbij verstoor ik de muizen en slakken behoorlijk. Doordat alles zo dicht op elkaar is dichtgegroeid, hebben die daar natuurlijk een paradijs gehad. De naaktslakken wonen overdag in de opgekrulde kastanjebladeren van vorig jaar. Die heb ik niet op tijd weg kunnen halen uit mijn borders en liggen dus nog steeds tussen de planten. Ik ben flink aan het snoeien en te grote tuinplanten aan het verkleinen, zodat er weer ruimte komt voor ander planten die daar verdrongen zijn. Ook ben ik alle kastanjebladeren weg aan het halen, zodat we volgend jaar hopelijk minder slakken hebben. In de herfst zal ik dan ook geen extra kastanjebladeren meer over mijn borders verspreiden.
Tuinfluiter
10-08-2021 om 18:42
duet schreef op 10-08-2021 om 18:29:
@Tover-Feetje, ik denk dat dat een gewone kornoelje is.
@Sophia_!, dat is volgens mij een stekelige komkommer, geen courgette. Ziet er wel bijzonder uit.
Je hebt inderdaad gelijk met kornoelje. Daar zijn veel meer verschillende soorten van dan ik wist. Wij hebben een hele andere.
Tuinfluiter
10-08-2021 om 18:44
Sophia_! schreef op 10-08-2021 om 18:34:
Rondje Google zegt inderdaad (mini)komkommer. Wat leuk!
We willen later wel weten of ie lekker was.
Myrdal
10-08-2021 om 18:51
GroenTuintje schreef op 10-08-2021 om 15:27:
[..]
Dan woon je ook niet ver van mij vandaan
![]()
Haha, ook een Twentenaar dus
Hier de eerste courgettes al geoogst, bleven wel heel licht van kleur. Ze zitten ondertussen in stukjes in de vriezer
ToetieToover
10-08-2021 om 19:00
Sophia_! schreef op 10-08-2021 om 17:57:
is dit nou een courgette in wording?
Ah moestuinkomkommer? Heb ik ook. Zo worden ze als ze verder groeien:

En dit is een -ietsiepietse-
te ver doorgegroeide ah moestuintjes courgette:

ToetieToover
10-08-2021 om 19:07
duet schreef op 10-08-2021 om 18:37:
Alle slakken en muizen haten mij nu officieel. Ik ben flink aan het opruimen in mijn borders. Daarbij verstoor ik de muizen en slakken behoorlijk. Doordat alles zo dicht op elkaar is dichtgegroeid, hebben die daar natuurlijk een paradijs gehad. De naaktslakken wonen overdag in de opgekrulde kastanjebladeren van vorig jaar. Die heb ik niet op tijd weg kunnen halen uit mijn borders en liggen dus nog steeds tussen de planten. Ik ben flink aan het snoeien en te grote tuinplanten aan het verkleinen, zodat er weer ruimte komt voor ander planten die daar verdrongen zijn. Ook ben ik alle kastanjebladeren weg aan het halen, zodat we volgend jaar hopelijk minder slakken hebben. In de herfst zal ik dan ook geen extra kastanjebladeren meer over mijn borders verspreiden.
Wat een werk hè, een border verjongen! Ik gebruik liefst een strooilaag van cacaodoppen, zó over de bladeren heen die er liggen. Daar houden slakken namelijk niet van en het ziet er heel netjes uit, ik strooi het tegen de tijd dat de eerste bollen in bloei komen, dan vallen ze goed op en is het meteen voorjaar in de borders.
redbulletje
10-08-2021 om 19:08
Tover-Feetje schreef op 08-08-2021 om 10:53:
Nieuwe dag, nieuw humeur
Ik heb vanochtend zelfs mijn schouders op kunnen halen dat alle platgetrapte molshopen op mijn gazon voorzien zijn van nieuwe molshopen, ik vertrouw er gewoon op dat familie mol vanzelf weer emigreert
Ik ga gewoon opnieuw beginnen in mijn tuin, zoals iemand al zei (volgens mij Friezin?) je tuin is nooit af.
Er zijn planten die echt te groot zijn geworden, planten die in mijn tuin niet tot zijn recht komen, planten die het niet goed doen en zelfs planten die iklelijkniet mooi vind.
Vraag aan de experts;
Ik heb ook in de winter graag een groene tuin, wat zijn nu planten die zomers (bij voorkeur uitbundig) bloeien maar in de winter groen blijven?
Ik heb nu nogal wat verschillende sierconiferen die het goed doen, maar ik zou graag een wat fleurigere tuin hebben (net als het plaatje in de openingspost)
Een palm heb ik trouwens ook een aantal jaar geleden gekregen.
De eerste twee jaar heeft hij in een pot gestaan, vorig jaar heb ik hem in de volle grond gezet.
Hij is in hoogte niet echt gegroeid, na de sneeuwval ook veel bruin blad gekregen.
Ik heb in het voorjaar alle bruine bladeren eraf gehaal en hij heeft wel nieuwe bladeren gekregen.
Ik heb rododendrons. Prachtig wanneer ze in bloei staan en fijn wintergroen.
GroenTuintje
10-08-2021 om 19:49
Myrdal schreef op 10-08-2021 om 18:51:
[..]
Haha, ook een Twentenaar dus
![]()
Hier de eerste courgettes al geoogst, bleven wel heel licht van kleur. Ze zitten ondertussen in stukjes in de vriezer
Jup