Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

DownrightChinchilla41
03-08-2021 om 22:13
Myrdal schreef op 03-08-2021 om 11:50:
Hier ook wat foto's gemaakt
Wat is dit voor plant? Ik vind hem erg mooi
geen allium toch, is het een dropplant?
Myrdal
03-08-2021 om 22:36
Yolo schreef op 03-08-2021 om 22:13:
[..]
Wat is dit voor plant? Ik vind hem erg mooi
geen allium toch, is het een dropplant?
Klopt, het is een dropplant. Uit mijn hoofd de blue fortune, maar om zeker te zijn moet ik even in mijn aantekeningen duiken.
Iemand trouwens een idee hoe ik een persicaria het beste kan vermeerderen ?
DownrightChinchilla41
03-08-2021 om 22:38
Myrdal schreef op 03-08-2021 om 22:36:
[..]
Klopt, het is een dropplant. Uit mijn hoofd de blue fortune, maar om zeker te zijn moet ik even in mijn aantekeningen duiken.
Echt super mooi!! Nu ga ik er zeker 1 halen, mijn tuin is vol haha.. Toch nog ergens een plekje vrij zien te maken.
Aaaanne
04-08-2021 om 00:58
Ik heb toevallig van de week (ja met die doos op schoot etc, zie eerdere post) ook een dropplant gekocht
Apatura
Tja er lopen wat dingen in de tuin niet zo goed als gehoopt, volgend jaar beter. Hoe is het met je kleine?
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 07:27
[..]
Een stuk van de plant afsteken en elders plaatsen. Eigenlijk hetzelfde al in toom houden alleen gooi je het afgestoken deel niet weg.
ToetieToover
04-08-2021 om 07:30
Apatura schreef op 03-08-2021 om 18:24:
zei iemand vlinders?
kom er aan.
Ik kom ook maar hier meeschrijven. al vind ik dat op mn telefoon wel lastiger.
Vanmiddag een begin gemaakt met chaos in mn achtertuin opruimen. Doorgeschoten broccoli weggehaald. Iemand daar verstand van? Het waren minikropjes en daarna doorgeschoten. Te nat of juist te droog? Te weinig voeding?
Volgend jaar beterVerder veel zaailingen van mn vingerhoedskruid. Mn oleander is treurig en mn roos zit sterreroetdauw op.
![]()
Hoi Apatura, ik zit nu ook vooral hier. Andere nick voor de afwisseling
.
Ik denk te laat geoogst.
Broccoli is een lastpak: wil veel eten en drinken en de kolen zetten we niet 1x per 3, maar 1x per 6 jaar op dezelfde plek.
Broccoli kan echt in een dag doorschieten, als je even niet kijkt... leuk voor de insecten, zoals de meeste koolbloemen.
Het kan ook de warmte zijn, droogte (ook bij de eerdere groeifase) en ik heb daarom liever stengelbroccoli. Wat zeg ik, ik heb liever helemaal geen broccoli. Maar op de stadsmoestuin telen we ze wel.
De stelen zijn nog prima te eten, tot ze te ver zijn doorgeschoten, dan verhout de kern, net als bij prei.
ToetieToover
04-08-2021 om 07:37
[..]
Delen en terugplanten.
Wil je veel stekken, dan kun je alle wortels (wortelstok) uit elkaar puzzelen en van elk stukje wortel waar een stengel/blad aanzit (terugknippen), oppotten. Dan heb je kleinere planten -maar wel heel veel- en als die goed nat staan, groeien ze snel.
Dit werkt ook goed bij Geraniumsoorten en Agapanthus.
Bij Phloxen en Anemonen hoeft er zelfs geen blad aan de wortels te zitten. Dat stekt net zo makkelijk als zevenblad
.
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 07:39
Ik heb ein-de-lijk wat kleur in mijn vlinderplant. Het ding is van 30 cm naar ruim 2 meter gegroeid. Echt heel veel en snel.
ShowyHummingbird30
04-08-2021 om 07:44
Oeh, ik heb even op de site van Vreeken gekeken. Inmiddels is mijn tuin redelijk volgroeid, ik wil stoppen met steeds nieuwe planten kopen (lastig, naast boeken zijn planten mijn zwakke plek geloof ik) - da's een beetje prijzig en er past niet zoveel in mijn postzegeltje. Zaad is een stuk goedkoper.
Ik ben met een poging bezig om te leren stekken. En wil volgend jaar ook zelf in potjes gaan zaaien. Dan kan ik toch nog enigszins toegeven aan de drang tot steeds iets nieuws, iets nóg mooiers, zonder dat ik de tuinen van de buren moet kraken en we op boterhammen met pindakaas moeten leven.
Misschien word ik dan ooit nog een echte tuinier.
Wat zijn jullie favoriete planten en bloemen om zelf te kweken?
ShowyHummingbird30
04-08-2021 om 07:44
Tickel schreef op 04-08-2021 om 07:39:
Ik heb ein-de-lijk wat kleur in mijn vlinderplant. Het ding is van 30 cm naar ruim 2 meter gegroeid. Echt heel veel en snel.
Bizar he, hoe die struiken dit jaar doorschieten.
ToetieToover
04-08-2021 om 07:59
Coreopsis, begin een moestuin, dan kun je elk jaar bestellen bij Vreeken, zelf zaaien én regelmatig een nieuwe variant uitproberen. Je bespaart op de supermarktrekening. Win-win! Win, want het is ook nog eens leuk.
Ik stek alles wat ik snoei en ik snoei ook nog wel eens in andermans tuin, dus ik heb hier een hoekje vol met stekken. Geen idee wat ik ermee moet soms, ik stek omdat het kan.
Nu heb ik twee baby vlinderstruiken die drie meter hoog worden met donkerpaarse pluimen. Ook géén idee waarom. Omdat het kon.
.
BrightEchidna89
04-08-2021 om 08:04
De vlinderstruiken zijn wat vreemd dit jaar. Diegenen die ongeveer een meter hoog wordt staat al enkele weken volledig in bloei, maar aan de grote is amper iets van bloem te zien.
GroenTuintje
04-08-2021 om 09:21
Coreopsis schreef op 04-08-2021 om 07:44:
[..]
Bizar he, hoe die struiken dit jaar doorschieten.
Ja idd! Hier een appelboompje die wel 2 meter gegroeid lijkt te zijn deze zomer

kom er aan.