Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Sophia_!
23-07-2021 om 10:11
oh dan stel ik ook een lavendel vraag: wanneer en hoe moet je die snoeien, zodat je geen lelijk, houten bosje krijgt?
Neweve
23-07-2021 om 10:20
Tickel schreef op 23-07-2021 om 09:26:
[..]
Je kunt even kijken of er in het hart van de plant nog nieuwe scheuten groeien. Indien ja, alles afknippen en van de grond af aan beginnen. Indien nee, uitgraven en afvoeren 😬
https://www.youtube.com/watch?v=9h2ucOiOoXA
Wanneer snoei je hem zo fors terug?
Ik heb een van de lavendel planten die er wat zielig uitzag ook behoorlijk terug gesnoeid. Die doet het nu best aardig. Loopt wel wat achter qua bloei op de rest maar is wel weer groen.
Mama-Inge
23-07-2021 om 10:21
volgens mij is dat na de bloei ongeveer half af snoeien
En dan in het voorjaar redelijk kort
Neweve
23-07-2021 om 10:21
Sophia_! schreef op 23-07-2021 om 10:11:
oh dan stel ik ook een lavendel vraag: wanneer en hoe moet je die snoeien, zodat je geen lelijk, houten bosje krijgt?
2 keer volgens mij, na de bloei knip je de bloemen eruit (kan ook tijdens dan krijg je weer nieuwe bloemen) en in het voorjaar snoei je hem terug.
Sophia_!
23-07-2021 om 10:26
bedankt! Ik zal vast eens wat lavendel afknippen en binnen zetten. Dat ruikt zo lekker
FaithfulDuck87
23-07-2021 om 11:46
wild-flower schreef op 23-07-2021 om 09:33:
Over lavendel . Ik wil ook weer lavendel in mijn tuin , maar wil wel de juiste kopen . Er zijn verschillende soorten . Welke is het beste/mooiste ?
ik heb witte lavendel
Pimpom
23-07-2021 om 13:05
Coreopsis schreef op 23-07-2021 om 08:14:
De vlinderstruik in mijn voortuin begint nu ook eindelijk te bloeien. Met belachelijk lang pluimen.
Mooie kleuren!
EnchantedDragonfly18
23-07-2021 om 13:27
Friezinnetje schreef op 23-07-2021 om 11:46:
[..]
ik heb witte lavendel
Ik heb roze besteld voor de voortuin.
Lavandula angustifolia 'Rosea'

Van de website van Bastin:
De meest 'gewone' roze Lavendel. De bloemen beginnen wit als bij de andere roze vormen. De plant is midden hoog, bossig, met groen blad. Vrij lange aren (5-9 cm).
Het blad doorstaat de winter goed. In de herfst krijgt het een rode waas en in de winter wordt het aangenaam antraciet van de kou.
Vind de paarse met witte kuif ook erg leuk.
EnchantedDragonfly18
23-07-2021 om 13:32
wild-flower schreef op 23-07-2021 om 09:33:
Over lavendel . Ik wil ook weer lavendel in mijn tuin , maar wil wel de juiste kopen . Er zijn verschillende soorten . Welke is het beste/mooiste ?
Kijk hier even, een lavendelkwekerij
duet
23-07-2021 om 14:11
Wij hebben vanmorgen de beukenhaag rondom onze tuin gesnoeid. Megaklus, maar helemaal klaar. Het is vooral mega omdat de buitenkant grenst aan een gemeenteplantsoen, waar de gemeente nauwelijks onderhoud doet. We moeten bijna met een kapmes ons er doorheen slaan om de buitenkant van onze heg te kunnen snoeien. Daarnaast is inmiddels de klimop met een opmars in dat plantsoen begonnen en beklimt ieder jaar de muur van onze garage. Dus terwijl mijn man de heg snoeit, trek ik alle klimop van de muur en buig dit terug het pantsoen in, zodat het weer de andere kant op groeit.
Vandaag ook ontdekt dat ik een jonge walnootboom in de tuin heb. Ik wil al jaren een walnoot, maar heb er eigenlijk nu geen plaats voor. Beetje een gewetensvraag, wat ik ermee ga doen. Mogelijk dat een van de kersenbomen (die eigenlijk al ziek is) er toch plaats voor gaat maken.
EnchantedDragonfly18
23-07-2021 om 14:34
duet schreef op 23-07-2021 om 14:11:
Wij hebben vanmorgen de beukenhaag rondom onze tuin gesnoeid. Megaklus, maar helemaal klaar. Het is vooral mega omdat de buitenkant grenst aan een gemeenteplantsoen, waar de gemeente nauwelijks onderhoud doet. We moeten bijna met een kapmes ons er doorheen slaan om de buitenkant van onze heg te kunnen snoeien. Daarnaast is inmiddels de klimop met een opmars in dat plantsoen begonnen en beklimt ieder jaar de muur van onze garage. Dus terwijl mijn man de heg snoeit, trek ik alle klimop van de muur en buig dit terug het pantsoen in, zodat het weer de andere kant op groeit.
Vandaag ook ontdekt dat ik een jonge walnootboom in de tuin heb. Ik wil al jaren een walnoot, maar heb er eigenlijk nu geen plaats voor. Beetje een gewetensvraag, wat ik ermee ga doen. Mogelijk dat een van de kersenbomen (die eigenlijk al ziek is) er toch plaats voor gaat maken.
Hoe groot is de walnoot? Misschien uitgraven, in een speciekuip, met gaatjes in de bodem, zetten en weer ingraven. Als de kers echt dood blijkt is de walnoot makkelijk "op te pakken" en over te zetten.
GroenTuintje
23-07-2021 om 15:07
onze vlinderstruik zit vol dagpauwoogvlinders
en citroenvlinders. Ook witte varianten ( naam weet ik niet)

wild-flower
23-07-2021 om 15:11
Tickel schreef op 23-07-2021 om 13:32:
[..]
Kijk hier even, een lavendelkwekerij
Dank je , wat veel soorten zeg ..
@Friezinnetje : witte lavendel is ook heel mooi inderdaad.
wild-flower
23-07-2021 om 15:14
Ik heb een paar jaar geleden deze hang-eekhoorn bij de Action gekocht . Jammer dat ze ze niet meer hebben , want hij wordt een beetje kleurloos

Mama-Inge
23-07-2021 om 15:53
die is leuk wild flower
Ik heb paarse en witte lavendel
Geen idee welke soort.
Als ik op die site kijk zijn er behoorlijk wat soorten.