Huis, tuin en keuken
FaithfulDuck87
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:

Maar een mooie groene tuin:

Aaaanne
17-07-2021 om 18:14
Cocorico schreef op 17-07-2021 om 18:01:
De Verbena aan de schutting binden misschien?
Bij mij voor is een stuk grond met een dun laagje grind van de gemeente en er wordt verwacht dat bewoners onkruid wieden. Het was bijna een grasveldje geworden dus ik heb m'n best gedaan om die sprietjes te verwijderen, maar wat een vreselijke rotklus zeg.
Volgend jaar een zakje akkerrandbloemen er boven uitkieperen. Dan staat het vol met korenbloem, klaproos en margriet en dan hoort het zo. Grind wieden is echt nutteloos en vervelend zeg.
Cocorico
17-07-2021 om 18:24
Mama-Inge schreef op 17-07-2021 om 18:09:
[..]
Ik zou het maaien en verder bekeken ze het maar.
Als het een kort grasveldje is, is het in mijn ogen ook netjes
Want je kunt ook niet met een hark erdoor, want dan zijn de steentjes verdwenen
Maaien dacht ik ook aan, maar alle andere buren wieden hun deel dus die zullen wel hoofdschuddend naar dat uit de toon vallend grasveldje vol onkruid kijken. We moeten er ook overheen lopen om op de stoep te komen, dus dat is ook al niet praktisch. Ik denk erover om er een pad in te leggen en het grind verder te laten voor wat het is.
Volgooien met bloemen zou ik prachtig vinden, maar dat mag dan weer niet van de gemeente.
Ze kwamen een poosje terug met zo'n brander de grootste onkruiden in het grind wegbranden. Doen ze één of twee keer per jaar.
FaithfulDuck87
17-07-2021 om 20:16
vandaag alleen de planten die het nodig hadden wat water gegeven. Verder lekker rustig dagje.
Sophia_!
17-07-2021 om 20:20
Aaaanne schreef op 17-07-2021 om 18:12:
[..]
Er komen van die bruine zaad dozen aan. Als je die op z'n kop houdt valt het zaad er uit. Beetje zoals met een klaproos.
Oh ja, die zag ik inderdaad. Ik ga het meteen doen, en de tuin sproeien.
Zo bizar, mijn broer in Limburg moet zijn best doen niet te overstromen en ik sta hier te sproeien
FaithfulDuck87
17-07-2021 om 20:21
Sophia_! schreef op 17-07-2021 om 20:20:
[..]
Oh ja, die zag ik inderdaad. Ik ga het meteen doen, en de tuin sproeien.
Zo bizar, mijn broer in Limburg moet zijn best doen niet te overstromen en ik sta hier te sproeien
![]()
ja ik ook, de laatste week geen drupje water gehad hier
dageraad
17-07-2021 om 20:24
fijn dat veel hier blijven schrijven. Ik blijf hier, vind het hier veel fijner.
Vandaag is de dahlia hier gaan bloeien. Heel mooi. Ga binnenkort foto's maken 
Cocorico
17-07-2021 om 20:28
Dahlia's, mooi! Ben benieuwd naar de soort die je hebt. De mijne worden helaas door slakken opgegeten.
Aaaanne
17-07-2021 om 20:31
Dahlias vind ik wel mooi, maar zo veel gedoe met uitgraven enzo! Ben benieuwd hoe die van jou er uit ziet.
Wij hebben hier dan wel een mooi gemiddelde. Het heeft wel flink geregend maar er zijn geen problemen met te veel water.
Tover-Feetje
17-07-2021 om 20:36
Man vond vandaag nog 25 meter druppelslang bij het opruimen van de garage.
Die heeft hij gelijk maar langs de leibomen gelegd 👍️
Al vermoed ik dat dat was omdat hij geen zin meer had in het opruimen van de garage
Milala
17-07-2021 om 20:51
Ik heb een vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen.. Door de dagenlange regen hier in ZL ligt mijn lavendel helemaal plat. Niet het eerste wereldprobleem, dat weet ik ook wel als ik hier de omgeving zie maar ik vroeg me af.. gaat die nog rechtop staan of kan ik dat vergeten en ze beter al snoeien?
FaithfulDuck87
17-07-2021 om 20:57
Milala schreef op 17-07-2021 om 20:51:
Ik heb een vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen.. Door de dagenlange regen hier in ZL ligt mijn lavendel helemaal plat. Niet het eerste wereldprobleem, dat weet ik ook wel als ik hier de omgeving zie maar ik vroeg me af.. gaat die nog rechtop staan of kan ik dat vergeten en ze beter al snoeien?
Pff geen idee, zoveel water heb ik nog nooit gehad. Ik zou het even aanzien en snoeien kan altijd nog.
FaithfulDuck87
17-07-2021 om 20:57
ik heb net een paar kleine weckpotjes met zwartebessenjam gemaakt!
Flores
17-07-2021 om 21:45
Door alle water ellende in Limburg en omdat het hier steeds vrij donker was dacht ik eigenlijk dat het hier ook wel had geregend, maar vandaag stond er toch wel het e.e.a. hier te schreeuwen om een plons water. Mijn Perzische slaapboom in pot was heel erg zielig, dus hoop dat die z'n blad vasthoudt.Vorig jaar was ik hem ook even vergeten en toen heeft ie al het blad laten vallen. Kwam wel weer nieuw blad aan, maar ja, als je dan in juni eindelijk blad hebt aan dat boompje heb je liever dat het er voor de rest van het seizoen ook aan blijft zitten. Hij staat in een heel grote pot en droogt eigenlijk niet zo snel uit, dus het heeft dan amper geregend de afgelopen tijd. Gek genoeg heb ik helemaal niet het idee dat het zo droog is geweest.
M'n vuurdoorn (zo'n 30 meter nog opgroeiende haag) lijkt te worden opgevreten door een snuitkever. Balen, want ik wil dat het snel dichtgroeit. Het heeft me een half uur gekost om te kunnen denken: gewoon laten gebeuren, zie maar of er een natuurlijke vijand langs gaat komen (ik las laatst over een snuittorrendoder, een sluipwesp: ik hoop dat ze snel een keer langskomen).
GroenTuintje
17-07-2021 om 21:48
Friezinnetje schreef op 17-07-2021 om 20:21:
[..]
ja ik ook, de laatste week geen drupje water gehad hier
Bij ons in het oosten is het ook droog. Zal wel weer flink moeten sproeien.