Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

Maheiden schreef op 08-06-2026 om 21:58:

Die vreet al jaren aan mijn appelboom, ik geef het op. Hij gaat eruit!

Ik heb een 2 lagere appelbomen, vorig jaar zat het in de ene boom.  Desondanks de grootste oogst ever gehad. Dit jaar in de andere boom. Daar heb ik consequent de stukjes met de rupsen uit geknipt.  

Maheiden schreef op 08-06-2026 om 21:58:

Die vreet al jaren aan mijn appelboom, ik geef het op. Hij gaat eruit!

Tips:

Mezennestkasten ophangen

Hopen op een flinke hoosbui of zelf met de tuinslang/hogedrukspuit alles wegspuiten

ToetieToover schreef op 08-06-2026 om 23:59:

[..]

Tips:

Mezennestkasten ophangen

Hopen op een flinke hoosbui of zelf met de tuinslang/hogedrukspuit alles wegspuiten

Bedankt voor de tip. Het is een lei- appelboom en staat er al jaren (10+). Alleen het eerste het 3 appels gegeven. De takken worden te hoog voor het zonnescherm. Hij gaat eruit en dan wil ik Toscaanse Jasmijn daar hebben. 

Lastig van die fruitbomen, ik ben er ook nooit goed vriendjes mee. 
Op mijn volkstuintje wat ik heb overgenomen staat een appelboom, stijf onder de wolluis. Echt vies. Vraag me af of zoiets nog te verhelpen is??? Anders moet hij er toch maar uit. Er zitten wel appeltjes aan, maar er vallen er nu ook heel veel al uit.

Als een boompje zo’n last heeft van een parasiet dan is het boompje zelf zwak. Kan met de grond te maken hebben, teveel of juist te weinig voeding, of misschien heeft ie een ziekte opgelopen. Als het niet verbetert zou ik m denk ik rooien, en vooral informeren bij je medetuinders welke bomen het goed doen in hun tuintjes. Bij mij in de streek doen appelbomen het bijvoorbeeld niet zo goed, maar peren juist geweldig.

In mijn (zeer diverse en insectvriendelijke) tuin laat ik alle ‘plagen’ (behalve sommige echt fanatieke planten) gewoon begaan, alles lost zichzelf op. Soms hetzelfde seizoen nog, soms duurt het een paar jaar. Luis  heb ik nooit meer veel, blijkbaar overwinteren er genoeg lieveheersbeestjes in mijn tuin die dan de aanval openen. De appelbomen heb elk jaar wel wat spinselmot, maar nooit verontrustend veel. De rozen hebben soms roest, soms niet. Ze doen maar

Ik heb vaak enorme oogsten kleinfruit, ook zonder netten over de struiken te hangen. Ik denk dat vogels genoeg andere dingen te eten hebben in mijn tuin. 

hier doen juist appelbomen het goed maar perenbomen weer niet 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.