Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


ik ook!

Heerlijk weertje vandaag, nog niet in de tuin bezig geweest (wel de tuinman gemaild) maar alles bot al erg uit. Mijn groenblijvende clematis zit vol met bloemknoppen en staat op openspringen. En natuurlijk de anemone Blanda, dat is het eerste teken weer van de lente. Potten met tulpenbollen staan er ook goed voor. Heerlijk in het zonnetje in t-shirt in het zonnetje gezeten, boekje erbij. Genieten 

Tussenstand van de hugelbeds:

IMG-20240305-075115.jpg

Moestuin ligt er wat rommelig bij omdat ze vorig jaar wat te weinig liefde kreeg.

Als het vandaag droog blijft verder takken hakselen en verspreiden. Opbouw is stammen/takken, gehakseld hout, maaiafval van siergras, compost en tot slot aarde. Op het rechterbed ligt het siergras er al op. 
Kan rustig werken want het duurt nog zeker een week voor de compost geleverd wordt.

Hoop dat het niet stoort dat ik hier een update plaats, moestuintopic loopt voor geen meter.

Ik vind het leuk om je vorderingen te zien Moirmel.

Ik ben zondag bezig geweest in de voortuin met opruimen. Het ziet er daardoor nu wel kaal uit, maar op genoeg plekken komt al van alles naar boven. Even geduld hebben dus. Ik heb nu wel al een aantal bloeiende narcissen staan en er zitten nog ander bloembollen in de grond.

Zaterdag in het tuincentrum heb ik alleen een kamerplant gekocht als cadeau voor mijn nichtje. Verder heb ik mij nog netjes ingehouden. Ik moet eerst maar eens rustig bedenken wat er op de kale plekken kan.

In de achtertuin beginnen de framboos, frambraam en aardbeien ook weer op te komen. Ik ben benieuwd of we dit jaar meer fruit krijgen dan vorig jaar. Verder moeten we de achtertuin nog opruimen. Ik denk niet dat we dit jaar er echt aan toe gaan komen om hem te verbouwen.  

De voortuin en waar elders nog vaste planten staan heb ik vorige week onder handen genomen. Sommigen doen dit voor de winter wanneer alles dor wordt, maar mij is geleerd om dit te laten staan voor de insecten en vogels. 
Enfin, erdoor met de bosmaaier en daarna laat ik alles liggen om de bodem te voeden. 

Ook overstag gegaan. Zitten met woelmuizen, geprobeerd om ze uit te roken met carbid, ze te verjagen met geluid en nu toch een klem gezet (dadelijk beet); maar ik moest ingrijpen want van de 100+ tulpen en krokussen schieten er nog maar een tiental over. 

zo het gras is gemaaid, moest wel 2 keer erover, zo lang was het. Met mijn nieuwe grasmaaier, de andere ging gisteren na 2 baantjes kapot. Die was ook wel 25 jaar oud, dus prima. Nu een met accu gekocht, ideaal, want geen snoer meer die je door kunt snijden . Meteen ook mosweg gestrooid, want het is een zacht mosbed zo ongeveer. 

hier nog geen werkzaamheden in de tuin

Een kort stukje over de verschillende methodes om te composteren:
https://sharingideas.me/the-ultimate-guide-to-composting-transforming-waste-into-garden-gold/?fbclid=IwAR0Po2NmMAwZz9P2goz43SlTYSgPCPE3duekK47grckN894nRSlMAy6VpYY

Wij passen momenteel de tweede methode toe en willen binnenkort een wormenbak maken (goede ervaringen mee uit het verleden).

voor mij geen compostbak meer… werd zo’n smerige zooi. Ik koop gewoon een kant en klaar zak compost 

Ik heb de dorre siergrassen afgeknipt en een struikje gesnoeid die te groot werd, die knip ik om het jaar tot 20 cm boven de grond af. De clematis groeit ook alweer hard en mijn narcisjes bloeien. Ook heb ik lekker op een bankje in de zon gezeten. 

Ik kwam geweldige plaatjes tegen van een tuin Zuylenspiegel in Utrecht

7-DEFC7-BB-A358-4-FDB-9582-1-C789-B9-BBA8-A.webp

5-CF00-E33-C32-C-47-A2-A9-D0-8458-CD4-BA168.jpg


 

red_heart_face.gif

Gardener's world start vandaag ook weer 

418834190_2394143617447434_3239421130039482353_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=wx9pJW_wrW8AX-cfXrM&_nc_ht=scontent-ams2-1.xx&oh=00_AfBRAKaYjf4dBxqlVey0uZGZ9S0HfHv037fZUHVcAGzElA&oe=65FA2A07

mijn groenblijvende clematis zit vol met bloemen

Mooie plant en mooie foto Friezinnetje. 
Afgelopen herfst heeft mijn man verhoogde boorders en een pergola gemaakt. Afgelopen dagen hebben we daar verschillende planten ingezet en de komende tijd zullen we er nog flink wat planten bij gaan zetten. We zijn dus druk bezig in de tuin.

Lieve tuingodinnen. Help. Half april komt er een week een meisje uit Slowakije hier ivm uitwisseling. Dochter was daar in oktober. Nu vraagt die moeder of ze tulpenbollen mee kan nemen. Ik heb al een site gevonden die ze levert in dit seizoen. Nu is mijn vraag: kan ze ze nu nog poten en doen ze het dan volgend jaar? Moet ze ze op een droge donkere plaats bewaren en in oktober poten? Of koop ik tulpen op een bol die al bloeien, die gaan dan 24 uur in een bus met pubers en dan poten? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.