Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-05-2023 om 13:06

vanmorgen naar tuincentrum geweest.  Auto vol met zomerbloeiers.  Vanmiddag alles in potten zetten.  

Wat heerlijk Friez

ik heb de verjaardag van mijn jongste ook weer overleefd  over 2,5 week alleen nog een kinderfeestje

Friezinnetje schreef op 13-05-2023 om 13:06:

vanmorgen naar tuincentrum geweest. Auto vol met zomerbloeiers. Vanmiddag alles in potten zetten.

Ja, ik ook! Mijn oudste dochter heeft mij als verrassing voor moederdag meegenomen naar kwekerij Bastin. Daar waren de groente en fruit dagen. We hebben allebei een meerkleurige tomaat meegenomen "tiger striped". Verder nog een paar mooie plantjes, een bernagie, jacobsladder, geranium double jewel en nog een baptisia caspian blue.

Ik was vanmorgen net begonnen mijn dahlia's te poten, toen mijn dochter langskwam en mij ontvoerde. Morgen maar voor alles een plekje gaan zoeken, helemaal geen straf.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

13-05-2023 om 21:53

Bij mij staat alles in bakken en potten. Had ook nog een plant mee genomen en die bij het graf van mijn moeder gezet. 

Ik heb nog wat munt uit de tuin gehaald en weg gegeven. De plant is nog steeds heel groot, maar zo krijgt de Roosmarijn ruimte. Over 1,5 week gaan we 2 weken op vakantie. Ik ben heel benieuwd hoe de tuin er bij staat als we terug komen. Man vind dat ik de campanula die ik laatst hier liet zien moet snoeien voor we weg gaan, want hij hangt over de rand van de bak. Mooi niet dus. Gelukkig doet hij alleen wat in de tuin als ik hem om hulp vraag.

Volgens mij had ik hier klaprozen zaad gestrooid. Kleuter heeft nog wat andere dingen gezaaid die we nog hadden. Wie weet hebben we straks watermeloenen in de tuin. Man vond dat dus ook al niks. Ik zie de tuin meer als een experiment. Ik vind het wel leuk om te kijken wat er op gaat komen.

AJFCJaWUoKaWGyaQK78Hf8SE9umFTwHoEC9LZeGuDqLy2Xs0peDrbLbssMypTtx0cwW09eVy2TVSITkb8IoUnafMU-xLDE7SelSvb-NoTJO9pUMTqjBBcNbP0lW4K13Oum-3NsZDVjljFeaVGRvcc9AAqARy=w431-h575-s-no?authuser=1

Deze Hebe ‘green globe’ is alleen erg zielig en ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet. Hij heeft nog groen, dus helemaal weg halen wil ik niet, maar kan hij nog een mooie plant worden. Iemand die hier een advies voor heeft.

AJFCJaXF3l2m1stpGgUl0gL0orLp53BdYxIWd7E0JxBQj5XuYo1dHJOXB6NGcJ5pcsHKGu552phzawjh_eZ1PYkrl_3aP6lpr5jvnzth-x93JlOC4NchR5_4bC_LBTO3dOWNLs-DOlhLh9ywQUIHs1_I6tAj=w431-h575-s-no?authuser=1

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar ik denk dat je zaailingen Stinkende Gouwe zijn of iets wat er op lijkt. Best een mooie plant maar hij mag graag de overhand nemen Maar ik zou ze vooral nog even laten groeien, je weet maar nooit. Papavers zijn het in elk geval niet. 
De hebe: ik zou alle dode takken afknippen en de plant een paar keer flink water geven. Is de standplaats goed? Hebe houdt niet van volle zon. 
Ik ben aan het beulen in de moestuin hier. Kas is schoon en tomatenzaailingen staan erin. Nu het eerste bed aan het schoonmaken om courgette en pompoenen uit te planten. Oh nee, dat is het tweede bed al, peulen en erwten staan al een tijdje. 
Ik heb die lollige slakkenbiervallen in de vorm van een slak besteld die Toetie hier ns postte. Ben benieuwd, heb al lang niet meer met biervallen gewerkt maar vorig jaar werd er zoveel opgevroten hier dat ik het maar weer ns ga proberen. 

Moosey schreef op 16-05-2023 om 11:32:

Ik kan het niet helemaal goed zien, maar ik denk dat je zaailingen Stinkende Gouwe zijn of iets wat er op lijkt. Best een mooie plant maar hij mag graag de overhand nemen Maar ik zou ze vooral nog even laten groeien, je weet maar nooit. Papavers zijn het in elk geval niet.
De hebe: ik zou alle dode takken afknippen en de plant een paar keer flink water geven. Is de standplaats goed? Hebe houdt niet van volle zon.
Ik ben aan het beulen in de moestuin hier. Kas is schoon en tomatenzaailingen staan erin. Nu het eerste bed aan het schoonmaken om courgette en pompoenen uit te planten. Oh nee, dat is het tweede bed al, peulen en erwten staan al een tijdje.
Ik heb die lollige slakkenbiervallen in de vorm van een slak besteld die Toetie hier ns postte. Ben benieuwd, heb al lang niet meer met biervallen gewerkt maar vorig jaar werd er zoveel opgevroten hier dat ik het maar weer ns ga proberen.

Volgens mij had ik alleen klaprozen en afrikaantjes mee genomen bij de zadenbieb. We gaan het zien. Zal als ze groter zijn wel weer een foto maken. De Hebe staat in de ochtend in de schaduw en dan een paar uur zon en dan is er weer schaduw. Ik heb geen echt schaduwplekje voor hem vrees ik. 

Leuk een echte moestuin. Ik zou graag een grotere tuin hebben met een kleine kas en moestuin, maar ik vrees dat ik er dan ook meer vrijetijd bij moet hebben. Ik ben al ontzetten blij met wat ik nu allemaal kan doen in de voortuin. Ik krijg ook steeds leuke reacties dat de tuin zo mooi is van bezorgers.

Leuk dat je leuke reacties krijgt Ik vind het ook heerlijk om met de tuin bezig te zijn maar heb er nooit echt genoeg tijd voor. Dit jaar gaat het tot nu toe redelijk goed, ik ben strenger voor mezelf qua werk niet uit de hand laten lopen qua dagen/tijd en die extra tijd gaat linea recta de tuin in

Ik had trouwens nog ns naar je zaailingen gekregen en het zou toch ook wel klaproos kunnen zijn misschien. Lastig te zien. Stinkende Gouwe hoef je niet uit de zadenbieb te halen, die komt vanzelf wel aanwaaien

hier wat varens eruit gehaald gisteren, die overwoekerde mij te veel. Stond slordig 

Onze%20clematis%20is%20flink%20gegroeid%20deze%20dagen,%20allemaal%20uitlopers%20alle%20kanten%20op%20%3A-D

Onze clematis is flink gegroeid deze dagen, allemaal uitlopers alle kanten op

005874-C8-BC71-4-BA3-A6-F5-5-D22-BCBB4640.jpg

413-EAEDC-9-B14-445-D-9354-878-DE760-B2-D2.jpg

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

17-05-2023 om 08:08

snoei je de clematis  nooit? Dan ben je dat oude hout kwijt

Mijn clematissen groeien echt heel slecht.. die doen er 100 jaar over om zo groot te worden 🙈

Friezinnetje schreef op 17-05-2023 om 08:08:

snoei je de clematis nooit? Dan ben je dat oude hout kwijt

Die was nog veeeeel groter . Helemaal snoeien tot de grond doe ik niet, ooit bij 1 gedaan en die kreeg de verwelkingsziekte . Ik vind het wel wat hebben, dat oude hout, daar groeit de clematis gewoon verder op. 

Mijn clematissen heb ik vorig weekend met de grond gelijk gemaakt met de elektrische heggenschaar. Doe ik elk jaar tijdens het snoeien van de heggen en in de zomer eindigt hij altijd weer op 3 meter hoogte. Maar dat is een najaarsbloeier. Zou ik met zo’n voorjaarsbloeiende niet doen. Daarom houd ik daar ook niet van, onhandig met heggen snoeien zijn die.

Komend weekend, wat nu al is begonnen  ga ik boontjes leggen. Tot nu toe was het gewoon te koud en te nat. Ik heb paarse stamboontjes en lange gele klimboontjes.

mama mus druk bezig onder de rokerig geurende wisteria

F1-F9-C462-E330-4-ABA-8834-53-A002077-EAA.jpg

vlindertje op pas geplante eenjarige

9668-BAF3-1-A8-C-4859-8-E49-8-B59-CD4-EA951.jpg

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.