Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Tuinfluiter
24-04-2022 om 09:28
Wij hebben een vuurdoorn in de tuin die krijgt in het voorjaar fris nieuw groen blad en bloeit heel rijk. De bijen zijn er heel blij mee na de bloei krijg je oranje bessen en daar smullen in de winter de merels weer van.
Ik vind hortensia, kogeldistel en sedum mooi als silhouet plant.
EnchantedDragonfly18
24-04-2022 om 09:57
SuperCow schreef op 24-04-2022 om 07:35:
[..]
Of je laat ze door / over elkaar groeien? Groenblijvend als basis en een bloeier erbij voor de zomer.
Zoals bijv. de schijnaugurk van de foto hierboven (weet even niet meer van wie), wat staat die al leuk te bloeien!
Dan zit je met snoeien. de kaal wordende klimmers moet je vaak heel kort terugsnoeien. Dat is lastig als je een wintergroene er doorheen hebt.
ToetieToover
24-04-2022 om 10:11
Tuinfluiter schreef op 24-04-2022 om 09:28:
Wij hebben een vuurdoorn in de tuin die krijgt in het voorjaar fris nieuw groen blad en bloeit heel rijk. De bijen zijn er heel blij mee na de bloei krijg je oranje bessen en daar smullen in de winter de merels weer van.
Ik vind hortensia, kogeldistel en sedum mooi als silhouet plant.
Vuurdoorn
helemaal ondergewaardeerd. De merels nestelen er graag in. Vergeet de vooral inderdaad bessen niet, vogels zijn er dol op, vooral merels als het vriest en die vogels hebben het moeilijk gehad de laatste jaren.
Meesje
24-04-2022 om 11:08
Ik denk dat het een slak is die mijn Jasmijn opeet. Voor nu niet zo'n probleem. Hij heeft alle topjes weggegeten, maar de Jasmijn schiet daardoor juist uit, dus heb een soort natuurlijke snoei gehad. Maar hij moet niet alle nieuwe takjes blijven wegeten, dan komt mijn scherm nooit vol natuurlijk. Ik kan de slak niet vinden. Heb gezocht onder en tussen de blaadjes. Hebben jullie nog tips hoe er vanaf te komen?
Netherfield
24-04-2022 om 11:56
Naaktslakken zitten overdag vaak onder de grond. Dus misschien en klein beetje graven? En anders, als het donker is met een lampje de tuin in.
_Korenbloem_
24-04-2022 om 12:39
's Avonds de tuin in inderdaad. Zodra het wat begint te schemeren. De slakken komen dan uit alle hoeken en gaten. Ervaring mee helaas...
Neweve
24-04-2022 om 15:06
garage opgeruimd! Nu kan ik zonder eerst 10 dingen opzij te schuiven bij alle spullen, inclusief de grasmaaier/potgrond.
Moestuin doet nog niet veel (maar vorige week pas ingezaaid dus ik vermoed nog even geduld (of nieuwe zaden scoren))
Slakken tonen zich inderdaad in de avond of de vroege ochtend en dan vooral als het net heeft geregend of iets vochtig is.
mooie plaatjes. Die schijnaugurk is gaaf!
ToetieToover
24-04-2022 om 15:16
_Korenbloem_ schreef op 24-04-2022 om 12:39:
's Avonds de tuin in inderdaad. Zodra het wat begint te schemeren. De slakken komen dan uit alle hoeken en gaten. Ervaring mee helaas...
Mijn katten vinden dat geweldig, die zitten al pontificaal voor de deur voor het geval ik mocht vergeten dat de schemer valt en zij op muizenjacht mogen en ik op slakkenjacht. Dit jaar nog geen slak gezien (wel babymuizen). Mijn favo wapen is een barbecuetang en mijn favo moordmethode enkele reis sloot voor recycling als vissenvoer.
SuperCow
24-04-2022 om 15:26
ToetieToover schreef op 24-04-2022 om 15:16:
[..]
Mijn katten vinden dat geweldig, die zitten al pontificaal voor de deur voor het geval ik mocht vergeten dat de schemer valt en zij op muizenjacht mogen en ik op slakkenjacht. Dit jaar nog geen slak gezien (wel babymuizen). Mijn favo wapen is een barbecuetang en mijn favo moordmethode enkele reis sloot voor recycling als vissenvoer.
Klinkt bijna alsof ook jij je erop verheugt.
ToetieToover
24-04-2022 om 15:29
Meesje schreef op 24-04-2022 om 11:08:
Ik denk dat het een slak is die mijn Jasmijn opeet. Voor nu niet zo'n probleem. Hij heeft alle topjes weggegeten, maar de Jasmijn schiet daardoor juist uit, dus heb een soort natuurlijke snoei gehad. Maar hij moet niet alle nieuwe takjes blijven wegeten, dan komt mijn scherm nooit vol natuurlijk. Ik kan de slak niet vinden. Heb gezocht onder en tussen de blaadjes. Hebben jullie nog tips hoe er vanaf te komen?
Slakken, vooral naaktslakken, kun je lokken met kippenlegmeel. Paneermeel schijnt ook te werken.
Op de moestuin hebben we om de paar meter kuiltjes/hoopjes met “afgekeurd” blad of een stuk karton. De slakken schuilen daaronder en overdag heb je ze dan zo te pakken zonder te zoeken.
Voor zaailingen gebruiken we een verhoogde bak met stroomdraadje. Het enige dat écht 100% werkt.
ToetieToover
24-04-2022 om 15:30
SuperCow schreef op 24-04-2022 om 15:26:
[..]
Klinkt bijna alsof ook jij je erop verheugt.
![]()
Ik mis het wel een beetje. Ik denk dat de spitsmuizen de slakken opeten. Hmmmm. Dus als de katten veel muizen vangen
duet
24-04-2022 om 20:41
Ik ben er achter gekomen dat slakken overdag ook graag schuilen onder de onderste bladeren van planten die hun blad op de grond hebben hangen/liggen.
Ik had vorig jaar twee heuchera's van de dood gered en in een potje weer mooi opgekweekt. In het najaar in de grond en nu in het voorjaar helemaal aangevreten door slakken. Bleken er onder de liggende onderste bladeren minstens 10 kleine naaktslakjes te zitten. Ik heb nu bij meerdere planten (ook bij de phlomis, schuimbloem en vingerhoedskruid) de onderste bladeren verwijderd. De aarde ligt nu mooi open onder de planten zodat daar geen slakken meer kunnen schuilen.
duet
24-04-2022 om 20:50
Ik heb vandaag de laatste dahliaknollen in de grond gezet en duizenden potjes met zaadjes gezaaid. Volgens mij heb ik nu alles klaar wat ik dit jaar wilde zaaien. Tomaten komen al op. Die staan nu ruim een week. Reukerwten ook.
Ik heb vandaag de tuin ook flink gesproeid, het is hier zo droog. Mijn aardbeienplanten in de volle grond hingen slap. Daar moest ik even ingrijpen, anders heb ik geen aardbeien dit jaar.
@Netherfield, je hebt een mooie appelboom!
@Koettie, leuk dat je er weer bent!
@racecar, je kunt een treuriep prima terugsnoeien. Het is sowieso goed om al het dode hout eruit te halen.
Meesje
25-04-2022 om 08:26
ToetieToover schreef op 24-04-2022 om 15:30:
[..]
Ik mis het wel een beetje. Ik denk dat de spitsmuizen de slakken opeten. Hmmmm. Dus als de katten veel muizen vangen
![]()
Ik zal je mijn adres geven
Neem je je eigen tang mee?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.