Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:

We willen groene tuinen

Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
duet
22-04-2022 om 20:26
GroenTuintje schreef op 22-04-2022 om 20:17:
hier een vaste akelei, die elk jaar weer braaf terugkomt
Ja, hier ook meestal een paar jaar een op een vaste plek en er omheen groeien alle kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen op. Die nemen het over als oma-akelei het na een paar jaar opgeeft.
Fladderak
22-04-2022 om 21:30
Mag je hier ook een vraag stellen als je geen tuin hebt maar alleen een heel klein (op dit moment) betegeld binnenplaatsje
?
Ik wil wat tegels verwijderen en planten in de grond poten in plaats van alleen in potten. Zou heel graag stokrozen tegen de gevel plaatsen, maar dit stukje heeft alleen in de ochtend zon. Kan dat dan wel? En welke planten houden van veel schaduw?
_Korenbloem_
22-04-2022 om 21:36
Wat een heerlijkheid in jullie tuinen weer! Bij mij bloeien op dit moment de blauwe druifjes en de (echte) bosaardbeitjes in mijn schaduw border. In de andere border (halfschaduw) staan een heleboel planten op het punt te gaan bloeien, maar op dit moment bloeit er daar niets. De akelei, het zenegroen en de fijnstraal zullen binnenkort toch wel echt beginnen. Voor volgend jaar ben ik van plan om vergeet-me-nietjes te gaan zaaien voor wat meer bloei in het voorjaar. Zaad ligt al klaar.
Afgelopen weekend wat jonge teunisbloemen en vingerhoedskruid uit de tuin van mijn ouders meegenomen en hier in de (gevel)tuin gezet. Hopelijk slaan ze goed aan. Ook een hoop zaailingen verpot (en meer cosmos gezaaid na aanleiding van tips hier in het topic) en mijn lage siererwten buiten in bakken geplant.
Tickel, ik zie dat jij een prachtige kruipflox hebt, doe je daar iets mee wat betreft onderhoud? Hij bloeit namelijk prachtig en ik zie ook niet de kale, houterige stukken die ik vaak in kruipflox zie (die van mijzelf incluis).
EnchantedDragonfly18
22-04-2022 om 21:38
Fladderak schreef op 22-04-2022 om 21:30:
Mag je hier ook een vraag stellen als je geen tuin hebt maar alleen een heel klein (op dit moment) betegeld binnenplaatsje
?
Ik wil wat tegels verwijderen en planten in de grond poten in plaats van alleen in potten. Zou heel graag stokrozen tegen de gevel plaatsen, maar dit stukje heeft alleen in de ochtend zon. Kan dat dan wel? En welke planten houden van veel schaduw?
Wil je alleen bloeiende planten of ook iets om tegenaan te kijken in de winter?
En hoe ziet het plaatsje eruit? Hoeveel kanten muur? Mag je een rek aan de muur bevestigen?
FaithfulDuck87
22-04-2022 om 21:39
duet schreef op 22-04-2022 om 20:14:
[..]
Heb je in het najaar wel flink de zaadjes rondgestrooid?
nee, niet gedaan, maar er stond altijd heel veel.
EnchantedDragonfly18
22-04-2022 om 21:44
_Korenbloem_ schreef op 22-04-2022 om 21:36:
Tickel, ik zie dat jij een prachtige kruipflox hebt, doe je daar iets mee wat betreft onderhoud? Hij bloeit namelijk prachtig en ik zie ook niet de kale, houterige stukken die ik vaak in kruipflox zie (die van mijzelf incluis).
Niets. Van de winter was 'ie half groen, dat is vanzelf bijgetrokken. Maar de tuin voor, waar hij staat, is wel op het zuiden.
Fladderak
22-04-2022 om 21:47
Tickel schreef op 22-04-2022 om 21:38:
[..]
Wil je alleen bloeiende planten of ook iets om tegenaan te kijken in de winter?
En hoe ziet het plaatsje eruit? Hoeveel kanten muur? Mag je een rek aan de muur bevestigen?
Ik heb een gevel met openslaande tuindeuren en dan 2 muren begroeid met klimop. Deze blijven in de winter groen. Vorm loopt in een taartpunt. Aan de gevel kan ik een stukje tegels verwijderen. Zou wel graag bloeiende planten willen.
_Korenbloem_
22-04-2022 om 21:49
Fladderak schreef op 22-04-2022 om 21:30:
?
Stokrozen houden wel van een beetje zon, maar als ze de hele ochtend flink in de zon staan denk ik dat het best het proberen waard is.
Overig heb ik ook een piepklein postzegeltuintje, en in mijn tuintje staan aan de schaduwkant op dit moment blauwe druifjes en bosaardbeitjes te bloeien. Verder heb ik ook veel klimplanten omdat je in zo'n klein tuintje nu eenmaal het best de hoogte in kunt gaan. Er zijn bepaalde rozen en clematissen die een beetje schaduw helemaal niet erg vinden. Ook kamperfoelie kan schaduw goed hebben. Zelf had ik vorig jaar een schutting waar wat meer zon op komt vol met een zee aan siererwten / latyrus die prachtig bloeiden (wel blijven plukken, dan blijven ze doorbloeien). Deze staan graag met hun voeten in de schaduw en met hun bladeren en bloemen in de zon. Ideaal voor een muur in een kleine stadstuin waar op de grond weinig tot geen zon komt. Ook het proberen waard in de schaduw: vingerhoedskruid, monnikskap en bloedend hartje.
_Korenbloem_
22-04-2022 om 21:55
Tickel schreef op 22-04-2022 om 21:44:
[..]
Niets. Van de winter was 'ie half groen, dat is vanzelf bijgetrokken. Maar de tuin voor, waar hij staat, is wel op het zuiden.
Die van mij in de volle grond staat sowieso te veel in de schaduw, maar ik had er ééntje in een pot waarvan ik hoopte dat ie het wel zou gaan doen. Nu de pot naar een zonniger plekje verplaatst. Wie weet gaat het toch nog lukken.
EnchantedDragonfly18
22-04-2022 om 22:00
Fladderak schreef op 22-04-2022 om 21:47:
[..]
Ik heb een gevel met openslaande tuindeuren en dan 2 muren begroeid met klimop. Deze blijven in de winter groen. Vorm loopt in een taartpunt. Aan de gevel kan ik een stukje tegels verwijderen. Zou wel graag bloeiende planten willen.
Gebroken hartje is een leuke plant die in de (half)schaduw kan. Maar die moet je wel combineren met een andere plant waarvan de bloeitijd later is. Na de vroege bloei knip je het namelijk af en dan zie je niets meer. Schildersverdriet is ermee te combineren, deze is wel wintergroen. (de mijne staan verkeerd, in de volle zon)
Mama-Inge
22-04-2022 om 22:24
Mooi en wat zijn jullie planten al ver.
Bij mij zit in de akelei nog geen knop, is nog erg klein.
En bij mijn hosta in pot komen net puntjes boven de grond
SuperCow
23-04-2022 om 08:09
ToetieToover schreef op 22-04-2022 om 17:01:
[..]
Lijkt een wilg. Zitten er geen katjes aan? Of blaadjes dan wordt het makkelijker.
Wat het ook is: hij is erg slecht gesnoeid. Bovenaan zit een entplaats. Dat betekent dat alle takken onder de warrige omlaag groeiende takkenbos bovenaan, een andere soort zijn. Dat kun je zien want die groeien omhoog. Die kun je er alvast allemaal afzagen/knippen.
Als je een tak afknipt, zit er dan wel nog leven in? M.a.w. doet je boompje het nog wel?
Korenbloem: leuk de stekjes vingerhoedskruid, die heb ik ook geadopteerd. Weet jij of we daar dit jaar al bloei in krijgen? Datzelfde vraag ik me af voor de zonnehoed waarvan ik stekjes van heb gekocht.
Hier nog een stiefzusje tussen de sneeuwklokjes: daslook. Vreemd want degene van wie ik de bollen heb geadopteerd had helemaal geen look - of hyacint - in haar tuin. Ze wil nu stekjes terug.
Ik mocht ook wat van de bosanemoontjes hebben maar die heb ik even laten staan, omdat ze vol tussen het zevenblad staan.
Moosey
23-04-2022 om 09:09
Oh, maak je geen zorgen, als daslook het naar z’n zin heeft heb je over 2 jaar je tuin vol, kun je massa’s weggeven 
Vingerhoedskruid en zonnehoed maken het eerste jaar wortels en blad, als ze althans dit jaar uit zaad zijn opgekomen. Als je nu echt al planten hebt zijn ze waarschijnlijk al een jaar en zullen ze wel gaan bloeien.
racecar
23-04-2022 om 09:55
duet schreef op 22-04-2022 om 19:31:
[..]
Hij lijkt erg op mijn treur-iep. die is ook ge-ent op een andere onderstam. Hij lijkt op de foto alleen niet erg levend....
Die van mijn bloeit op dit moment en de bladeren beginnen er nu ook al aan te komen.
Als ik plaatjes Google en vergelijk met de bloeiende foto van vorig jaar, dan denk ik dat je nog wel eens gelijk kunt hebben!
Ik zag dat iemand anders suggereerde om eens te controleren of er nog leven in de boom zit, dus dat ga ik eens doen.
Dank allen voor de tips!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.